Om jag nu skippar att plasta, och sedan i framtiden bestämmer mig för att värma upp garaget permanent - kommer det vara en stor nackdel att inte ha plasten då?
 
Ju mer jag läser och förstår om ämnet, så inser jag att jag kanske borde ha satt upp en mer tydlig bild för mig själv vad jag vill göra med garaget på sikt :thinking: Men jag hoppas att det inte var ett dumt beslut att börja isolera kallgaraget och att det inte riskerar att ställa till mer skada än nytta. Mest rädd om min fina sommarbil som ska stå där inne och att den ska ta någon skada av fukt och bli rostangripen :sweat:
 
Richard89 Richard89 skrev:
Om jag nu skippar att plasta, och sedan i framtiden bestämmer mig för att värma upp garaget permanent - kommer det vara en stor nackdel att inte ha plasten då?
Nej, såvida du inte tillför en massa fukt många tim/dag.

Ett garage där en bil körs in och ut på daglig basis, och särskilt på vintern, får mkt fukt från den blöta bilen att hantera, men ett entusiastgarage där bilar vinterförvaras och ev mekas med är inget problem. (Ingen fukt tillförs mer än från den person som är i garaget, dvs andning och svettning ger fukt). Antar man att man i genomsnitt är och mekar i garaget säg 2 tim/dag så tillförs en mindre del fukt, men den hinner vädras bort under dygnets övriga 22 tim via garagets ventilation.

Skulle mot förmodan fuktproblem uppstå så syns det genom att det blir mögel på innerväggar/tak snarare än inne i väggen/taket.
 
Med så pass tunn isolering så är jag ganska säker på att det kommer fungera bra även utan plast. Se till att ha ventilation, särskilt om du börjar värma upp garaget (och vara där).

Bygger man nytt så är det sällan en nackdel med plast om man planerar att värma upp utrymmet men i en äldre byggnad så som du har så är det svårt att få plasten helt tät överallt. Att bara sätta plast i taket tycker jag verkar vara ett oerhört dåligt förslag.

En bra idé är dock att sätta vindduk eller motsvarande vindtätt membran som är diffusionsöppet. På så vis hindrar du konvektion vilket är den allra största orsaken till fuktskador i väggar. Dessutom kommer isoleringen att fungera bättre ju mindre luft som kan röra sig i den.

Riskerna med fuktdiffusion genom ytterväggar är generellt väldigt överdriven i vår del av världen annat än i rum med extrem fuktbelastning såsom ett rum med inomhuspool och liknande.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Sätt in en sorptionsavfuktare som kan stå i minusgrader utan att ta skada. (En billig kondensavfuktare kan frysa sönder vid minusgrader) Täta allt så gott det går med plast/fogskum. Då håller du ett torrt och bra klimat för bilen i ditt garage. Avfuktaren tar bort den lilla fukt som kommer in i garaget.

Investeringskostnad? 15000-20000kr.

Driftskostnad? Försumbart eftersom ingen uppvärmning sker. En liten Munters MG50 drar t ex 740W (0,74kW) vid kontinuerlig drift men tätar man garaget bra behöver den knappt gå något alls sen utrymmet väl blivit avfuktat. Så går den en timme/dag så kostar driften kanske 1kr/dag.

Så har bilar/maskiner/kläder/vapen mm i mobiliseringsförråd förvarats sen länge.

Är det svårt att ”täta” garaget går de även att ha ett tätt bilkapell med duk under bilen osv där man bara avfuktar innanför kapellet. Så kallad ”objektsavfuktning”.

Jag jobbade med ”torrluft” inom försvaret på 90-talet och det är ofta det billigaste och bästa sättet om man främst bara ska ”förvara” grejorna och vill skydda de mot fukt.

(Och nej ”torr luft” är inte det som skapar det som kallas ”torrsprickor” i tex gummi. Det borde egentligen heta ”ozonsprickor” och uppstår oftast när grejor står i solen)
 
sunnis
Richard89 Richard89 skrev:
Ju mer jag läser och förstår om ämnet, så inser jag att jag kanske borde ha satt upp en mer tydlig bild för mig själv vad jag vill göra med garaget på sikt :thinking: Men jag hoppas att det inte var ett dumt beslut att börja isolera kallgaraget och att det inte riskerar att ställa till mer skada än nytta. Mest rädd om min fina sommarbil som ska stå där inne och att den ska ta någon skada av fukt och bli rostangripen :sweat:
Ja det är ju ingen fara, men enklaste att ha någon form av värmekälla, varför inte? Bara hålla det några få plusgrader är ingen stor kostnad. En LVP är både billig i drift och avfuktar en del och går snabbt att brassa på med varmluft om man vill grejja lite utan att frysa. Tycker definitivt du ska ha plast, det är ju en större risk att få kondens i isoleringen utan plast än med förutom det högst teoretiska resonemanget att det kan bli kondens på fel sida om plasten.

Bygg väggen som man bygger en ny yttervägg i ett nytt hus eller nytt garage, luftspalt, vindskydd, isolering, plast, skivmaterial. Det blir inte fel. Fundera även på om du ska isolera mer, du kan ju sala på ytterligare 45mm regelverk som ett installationsskikt där du drar all el och bryta köldbryggorna om du förskjuter det. Plasten kan med fördel monteras bakom installationskiktet.
 
Luftspalt i taket ordnar du med läkt och masonite.
Nybyggt träbjälklag med läkt och masonite för luftspalt i takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//AA
 
Jag gjorde ungefär samma operation förra året, 90mm i väggarna och 145mm i taket. Luftspalt i taket och plast. Jag installerade en luftvärmepump så jag kommer kanske ha lite högre temperatur än vad du tänkt.

Jag satte plyfa/OSB bakom gipset och det ångrar jag inte, det är väldigt skönt att kunna fästa upp grejer ordentligt.

Om du ska ha garaget som mekgarage eller verkstad, tänk ordentligt på hur du vill ha belysning och el innan du bygger. Om du ska ha en infälld installation så behöver du förbereda det innan du slår på skivor.
 
Tomture61
surris mattias1jonsson skrev:
Vindpapp behöver du ej. Plåten gör rätt bra jobb för det.
Ne funkar med spån, tänkte mer om du ville fästa saker i väggarna då är spån inte lika bra.
Nja inte optimalt att lägga isolering direkt mot plåten !
 
Tomture61
När man isolerar så sparsamt med 90 mm i väggar och ingen / låg uppvärmning så skippa plasten i väggar / tak .
Närmast plåten på väggar är det mycket lämpligt med tex vindduk , du vill inte få isoleringen dikt mot plåten . Får du fukt på insidan av plåten så samlas detta upp av isoleringen .
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
surris
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nja inte optimalt att lägga isolering direkt mot plåten !
Ne optimalt är väl en luftspalt och vindpapp. Fukten kommer via diffusion ta sig igenom vindpappen ändå in till isoleringen om det ligger dikt an (minskar såklart med vindpapp). På bilderna så ser det ut som det kommer uppstå en luftspalt mellan horisontalgående reglar och plåt. Dock vet jag inte hur TS exakt har planerat att bygga.
 
surris mattias1jonsson skrev:
Ne optimalt är väl en luftspalt och vindpapp. Fukten kommer via diffusion ta sig igenom vindpappen ändå in till isoleringen om det ligger dikt an (minskar såklart med vindpapp). På bilderna så ser det ut som det kommer uppstå en luftspalt mellan horisontalgående reglar och plåt. Dock vet jag inte hur TS exakt har planerat att bygga.
För det första så drivs diffusion från sidan med högst ångtryck till sidan med lägst ångtryck. I en uppvärmd byggnad så är det (i vårt klimat) nästan alltid inifrån och utåt.

För det andra så finns det få material som är så diffusionstäta som metaller så någon diffusion kommer ej ske genom plåten.

Däremot är väl knappast plåten tät i skarvar och vid infästningar så det kommer troligen driva en del konvektion därför är det vettigt med vindduk också.

Det känns som folk generellt har svårt att skilja på konvektion (luftströmmar) och fuktdiffusion (fukt som vandrar igenom lufttäta material).
 
  • Gilla
Nicklas Karlsson
  • Laddar…
surris
V vectrex skrev:
För det första så drivs diffusion från sidan med högst ångtryck till sidan med lägst ångtryck. I en uppvärmd byggnad så är det (i vårt klimat) nästan alltid inifrån och utåt.

För det andra så finns det få material som är så diffusionstäta som metaller så någon diffusion kommer ej ske genom plåten.

Däremot är väl knappast plåten tät i skarvar och vid infästningar så det kommer troligen driva en del konvektion därför är det vettigt med vindduk också.

Det känns som folk generellt har svårt att skilja på konvektion (luftströmmar) och fuktdiffusion (fukt som vandrar igenom lufttäta material).
Jo är med på hur det funkar. Och I detta fall om det skulle uppstå kondens mellan isolering och plåt om den ligger dikt an så kommer fukten vilja ta sig igenom vindpappen ändå. Vidpappen stoppar inte fukten. Jag tycker det är bättre väggen är helt öppen och kan andas.
Plåten har jag inte nämnt nåt om.

Ser inget behov av en vindduk I detta fall, det är ett garage som knappt kommer vara uppvärmt och frågan är hur länge kommer garaget att stå kvar
 
Tomture61
surris mattias1jonsson skrev:
Jo är med på hur det funkar. Och I detta fall om det skulle uppstå kondens mellan isolering och plåt om den ligger dikt an så kommer fukten vilja ta sig igenom vindpappen ändå. Vidpappen stoppar inte fukten. Jag tycker det är bättre väggen är helt öppen och kan andas.
Plåten har jag inte nämnt nåt om.

Ser inget behov av en vindduk I detta fall, det är ett garage som knappt kommer vara uppvärmt och frågan är hur länge kommer garaget att stå kvar
På baksidan av plåten (på väggar) kommer fukt att uppkomma under vissa väderleksförhållanden , det är ju inte en vakuumtät konstruktion . Fukten kommer att rinna längs plåten , ligger det isolering dikt emot plåten så suger isoleringen upp detta därav att det måste finnas en luftspalt som separerar plåt/isolering .
 
surris
Tomture61 Tomture61 skrev:
På baksidan av plåten (på väggar) kommer fukt att uppkomma under vissa väderleksförhållanden , det är ju inte en vakuumtät konstruktion . Fukten kommer att rinna längs plåten , ligger det isolering dikt emot plåten så suger isoleringen upp detta därav att det måste finnas en luftspalt som separerar plåt/isolering .
Absolut säger inte emot det. Vet inte hur TS tänkt men enligt mig ser det ut att bli en luftspalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.