Hej! Jag är total nybörjare på allt som berör bygg och snickeri (ber om överseende om jag verkar otydlig eller inte har stenkoll på alla begrepp och termer ännu... :) ).

Jag ska med hjälp av en bekant isolera ett kallgarage. Min tanke är att hålla det frostfritt men värma upp garaget tillfälligt vid behov. På sikt kan jag tänka mig att installera exempelvis en värmepump men det är inte aktuellt just nu.

Jag kommer att vinterförvara en sommarbil i garaget samt diverse verktyg och dylikt.

Garagets uppbyggnad i korta drag:
Träfasad
Plåtväggar invändigt
Betonggolv
Garageport av plåt (plan finns dock att byta ut den mot dörrar i framtiden).

Tänkt tillvägagångssätt:
- 90 mm isolering i vägarna
- De vågiga plåtväggarna ska fungera som luftspalt (OK?)
- 11 mm spånskivor
- Plast mellan spånskivorna och isoleringen.

- 120 mm isolering i tak
- 11 mm spånskivor
- Plast mellan spånskivor och isolering.

Dilemma/frågor:

1. Min kompis är helt övertygad om att det SKA vara plast mellan isoleringen och skivorna. Men jag är mer tveksam om det verkligen är en bra idé. Vet att det finns hundratals trådar om detta, men min kompis avfärdar dessa. Han säger att jag får skylla mig själv om vi skippar plasten.

2. Kommer det räcka med 90 mm isolering och 11 mm spånskivor på väggarna?

3. Behöver jag tänka på någon luftspalt på väggarna?

4. Taket består av släta plankor på insidan. Hur/behöver vi göra någon luftspalt här?

Invändig vy av ett kallgarage med vågiga plåtväggar och synliga träreglar som förberedelse för isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Invändig vy av ett kallgarage med vågiga plåtväggar och synliga träreglar som förberedelse för isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av ett kallgarage med träpanel i taket, exponerade takbjälkar och en öppen garageport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder