Hej! Jag är total nybörjare på allt som berör bygg och snickeri (ber om överseende om jag verkar otydlig eller inte har stenkoll på alla begrepp och termer ännu... :) ).

Jag ska med hjälp av en bekant isolera ett kallgarage. Min tanke är att hålla det frostfritt men värma upp garaget tillfälligt vid behov. På sikt kan jag tänka mig att installera exempelvis en värmepump men det är inte aktuellt just nu.

Jag kommer att vinterförvara en sommarbil i garaget samt diverse verktyg och dylikt.

Garagets uppbyggnad i korta drag:
Träfasad
Plåtväggar invändigt
Betonggolv
Garageport av plåt (plan finns dock att byta ut den mot dörrar i framtiden).

Tänkt tillvägagångssätt:
- 90 mm isolering i vägarna
- De vågiga plåtväggarna ska fungera som luftspalt (OK?)
- 11 mm spånskivor
- Plast mellan spånskivorna och isoleringen.

- 120 mm isolering i tak
- 11 mm spånskivor
- Plast mellan spånskivor och isolering.

Dilemma/frågor:

1. Min kompis är helt övertygad om att det SKA vara plast mellan isoleringen och skivorna. Men jag är mer tveksam om det verkligen är en bra idé. Vet att det finns hundratals trådar om detta, men min kompis avfärdar dessa. Han säger att jag får skylla mig själv om vi skippar plasten.

2. Kommer det räcka med 90 mm isolering och 11 mm spånskivor på väggarna?

3. Behöver jag tänka på någon luftspalt på väggarna?

4. Taket består av släta plankor på insidan. Hur/behöver vi göra någon luftspalt här?

Invändig vy av ett kallgarage med vågiga plåtväggar och synliga träreglar som förberedelse för isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Invändig vy av ett kallgarage med vågiga plåtväggar och synliga träreglar som förberedelse för isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av ett kallgarage med träpanel i taket, exponerade takbjälkar och en öppen garageport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oherört tacksam för svar och tips :D
 
surris
1. Ingen plast…!

2. Räcker och räcker med 90mm isolering, beror helt och hållet på hur mycket du vill betala i uppvärmningskostnad och vilken värmekälla du har. Men ja det räcker. Kör OSB eller plywood istället.

3. Behövs inte, men ingen nackdel.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Hur är taket byggt, nästan platt ? Finns det luftspalt vid takfot så luften letar sig in?
Aldrig plast i en ej uppvärmd byggnad!
 
Tack! Behöver jag sätta någon vindpapp? Isåfall mellan isolering och vägg eller skivor?

Tänkte använda spånskivor nu eftersom jag har en massa sådana över. Om det inte är totalt vansinnigt förstås.
 
surris
Richard89 Richard89 skrev:
Tack! Behöver jag sätta någon vindpapp? Isåfall mellan isolering och vägg eller skivor?

Tänkte använda spånskivor nu eftersom jag har en massa sådana över. Om det inte är totalt vansinnigt förstås.
Vindpapp behöver du ej. Plåten gör rätt bra jobb för det.
Ne funkar med spån, tänkte mer om du ville fästa saker i väggarna då är spån inte lika bra.
 
  • Gilla
Ahlblom
  • Laddar…
Min kompis har nu kollat med någon byggmästare och kommit fram till att vi precis som jag hävdade inte ska ha någon plast på väggarna, men däremot på taket och ned någon decimeter över vägarna så att fukt ska kunna leta sig ut där (om jag tolkade det rätt). Låter det rimligt?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur är taket byggt, nästan platt ? Finns det luftspalt vid takfot så luften letar sig in?
Aldrig plast i en ej uppvärmd byggnad!
Det är nästan platt ja, men det kommer nog finnas någon centimeters mellanrum mellan isoleringen och taket på de flesta ställena.
 
Det är bra, använd luftspalt helst 2,5cm eller mer och isolera så mycket det går.
 
surris
Richard89 Richard89 skrev:
Min kompis har nu kollat med någon byggmästare och kommit fram till att vi precis som jag hävdade inte ska ha någon plast på väggarna, men däremot på taket och ned någon decimeter över vägarna så att fukt ska kunna leta sig ut där (om jag tolkade det rätt). Låter det rimligt?
Risken är framförallt vår när det är kalla nätter och varmare på dagen med vårsolen som steker på. Då kommer fukten i uteluften vilja leta sig inn i garaget för där innehåller luften mindre fukt än uteluften(om du inte är där osv) plasten kommer då göra att det uppstår kondens i isoleringen med ingen chans till att vädras och torkas ur. Isf måste du hela tiden hålla garaget uppvärmt till min 10 plus skulle jag säga.
 
surris mattias1jonsson skrev:
Risken är framförallt vår när det är kalla nätter och varmare på dagen med vårsolen som steker på. Då kommer fukten i uteluften vilja leta sig inn i garaget för där innehåller luften mindre fukt än uteluften(om du inte är där osv) plasten kommer då göra att det uppstår kondens i isoleringen med ingen chans till att vädras och torkas ur. Isf måste du hela tiden hålla garaget uppvärmt till min 10 plus skulle jag säga.
Kommer inte fukten ta sig ut tack vare att plasten går ned en bit över den korrugerade plåten längs väggarna?
 
surris
Richard89 Richard89 skrev:
Kommer inte fukten ta sig ut tack vare att plasten går ned en bit över den korrugerade plåten längs väggarna?
Nja fäller det ut i kondens så blir det svårt...
 
Jag kanske missförstår lite, men:
Den korrugerade plåten ser ut att utgöra fasad inte innervägg. Eller sitter det en träfasad utanför plåten?

Plåten får inte utgöra det yttre vindskyddet för isoleringen iom att den är fukttät. Dvs isoleringen får inte pressas så hårt mot den att plåtkanalerna blir helt fyllda.
Det måste vara ett vindskydd (papp eller duk/väv) på utsidan av isoleringen (mot plåten) annars tappar isoleringen det mesta av sin effekt så fort det blåser det minsta ute.

Då taket garanterat är belagt med fukttät asfaltpapp på ovansidan så måste det finnas en luftspalt mellan isolering och takbrädor. Även här måste isoleringen ha vindskydd mot luftspalten.

Iom att det blir ett relativt tunt lager isolering och att det inte blir en permanentuppvärmd byggnad så bör ingen plast användas.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Jag kanske missförstår lite, men:
Den korrugerade plåten ser ut att utgöra fasad inte innervägg. Eller sitter det en träfasad utanför plåten?

Plåten får inte utgöra det yttre vindskyddet för isoleringen iom att den är fukttät. Dvs isoleringen får inte pressas så hårt mot den att plåtkanalerna blir helt fyllda.
Det måste vara ett vindskydd (papp eller duk/väv) på utsidan av isoleringen (mot plåten) annars tappar isoleringen det mesta av sin effekt så fort det blåser det minsta ute.

Då taket garanterat är belagt med fukttät asfaltpapp på ovansidan så måste det finnas en luftspalt mellan isolering och takbrädor. Även här måste isoleringen ha vindskydd mot luftspalten.

Iom att det blir ett relativt tunt lager isolering och att det inte blir en permanentuppvärmd byggnad så bör ingen plast användas.
Oldboy Oldboy skrev:
Jag kanske missförstår lite, men:
Den korrugerade plåten ser ut att utgöra fasad inte innervägg. Eller sitter det en träfasad utanför plåten?

Plåten får inte utgöra det yttre vindskyddet för isoleringen iom att den är fukttät. Dvs isoleringen får inte pressas så hårt mot den att plåtkanalerna blir helt fyllda.
Det måste vara ett vindskydd (papp eller duk/väv) på utsidan av isoleringen (mot plåten) annars tappar isoleringen det mesta av sin effekt så fort det blåser det minsta ute.

Då taket garanterat är belagt med fukttät asfaltpapp på ovansidan så måste det finnas en luftspalt mellan isolering och takbrädor. Även här måste isoleringen ha vindskydd mot luftspalten.

Iom att det blir ett relativt tunt lager isolering och att det inte blir en permanentuppvärmd byggnad så bör ingen plast användas.
Det är träfasad utanpånplåten, så det borde vara lugnt.

Kanske bäst att skippa plasten även i taket då trots allt.
 
Vad ska du värma upp garaget med om du vill ha frostfritt? Det räcker inte att isolera
 
P Putte 9497 skrev:
Vad ska du värma upp garaget med om du vill ha frostfritt? Det räcker inte att isolera
Jag har inte bestämt mig ännu, men någon form av radiator kanske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.