Mikael_L
Kallebo skrev:
Tänkte mest på att fibercementen borde vara tätare än betongskiktet och därför borde avståndet inräknas. Annars har man ju frigoliten som är diffusionsöppen så att kanten i princip ligger öppen mot naturen.

Blir det tillräcklig kraft i ett rostigt 6 mm armeringsjärn för att betongen ska spricka?
Nu tassar vi i kanten av mitt kunskapsområde.

Men fibercementen skulle jag nog anse ha relativt likvärda egenskaper som betongen vad det gäller diffusion av fukt osv.
Den vita frigoliten är däremot mycket mer diffusionsöppne, mer som att se betongen och ev järn exponerad mot luften direkt.

Jag tror att om det väl börjar rosta i armeringen så kryper det nog allt längre in allt eftersom vad åren går.
Jag tror inte heller att man ska vara överdrivet ängslig över detta när det gäller betongplattor till hus osv, det är ju betydligt mer skyddade betongkonstruktioner än rena utomhusbetongkonstruktioner.
Samtidigt ska man nog även inse att när de gjuts broar och annat sånt där oskyddat så väljs det betydligt bättre, dyrare och tätare betongkvalitéer (lågt vct), och tjockare täckskikt.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
SKA det vara 2,5-3 cm betong runt alla armeringsdelar?

Var kan man få "hårdfakta" om detta? Vill inte bara hänvisa till ett forum om jag ska kräva rättning av armeringen.
 
Finns det ingen konstruktionsritning för plattan? Känns som de bygger "freestyle" och kompletterar med "på känn".
 
Jag har inte fått någon iallafall.
 
Behövdes det något startmöte och KA för detta bygge? Har du begärt och fått någon egenkontrollplan?

En konstruktionsritning skulle jag kräva som visar hur det skall vara byggt. Även om det skall vara helt "standard" och som inte skall behöva några beräkningar. Ritning och egenkontrollplan är bra om det skulle hända något och du skall försvara bygget mot ex kommun eller försäkringsbolag.
 
K
Det måste finnas en grundläggande konstruktionsritning som beskriver armeringsjärnens dimension, placering och de krafter/laster plattan ska hantera.

Däremot exakt var de skarvar näten eller armeringen i kantbalken finns det sällan ritningar för. Där går de lote på känn, dock efter fastslagna överlapp.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Nej. Det är en komplementbyggnad på landet. Inget bygglov eller bygganmälan krävs.

Vi har ritningar på själva huset men inte på plattan.
 
Har läst tråden och jag vet inte vad jag skall säga, TS skriver att hen såg när byggarna placerade ut elementen med laser, men går ändå och mäter (med ett kortpass?) om elementen står i våg? Härligt förtroende.

Har jobbat inom grundläggning, är ingen expert på vad som gäller exakt med betong, täckning, armering, utan man går efter handlingarna som finns, dock när det kommer till garageplattan så känner jag "det är så basic att vad är problemet?" Man jämnar till ytan, sätter ut kantelementen, mäter diagonalen, kollar höjden igen, kanske diffar några mm på höjden, då väljer man den högsta höjden vid gjutningen.

Angående konstruktionen så är det bara att spåra ut för där bilen skall in, sätta in några byglar (som verkar saknas) och sen gjuta.

Det här med att armeringen inte ska vila på cellplasten är saker som skrivs för att klaga, även om det skall vara en viss betongtäckning så har SAMTLIGA ritningar jag fått från minst 10 olika företag, alla ritat armeringen vilande på cellplasten vid kanterna, husen/garagen verkar stå kvar efter några år, en betongplatta med ett hus på är inte särskilt exponerad.


Så det jag vill säga är, gör det inte mer avancerat än vad det är, samt jag är glad att jag inte arbetar mot privatpersoner längre, fuskbyggarna och liknande program har verkligen förstört en hel generation som tror att det inte finns några toleranser inom bygg.

MVH allmänt bitter, trots våren är här!
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
hannaz skrev:
SKA det vara 2,5-3 cm betong runt alla armeringsdelar?

Var kan man få "hårdfakta" om detta? Vill inte bara hänvisa till ett forum om jag ska kräva rättning av armeringen.
Hårdfakta finner du troligen i standarden SS 137010, som det "pekas på" i denna PDF:
http://www.moodle2.tfe.umu.se/pluginfile.php/57802/mod_resource/content/1/Betong 2 Armering.pdf

Denna handbok tar också upp täckskikt lite:
http://www.bkl.lth.se/fileadmin/byg.../referenslitteratur/BE-Armeringshandboken.pdf

Som jag har lärt mig, lite tumregelmässigt så ska täckskikt vara minst 20mm, men gärna åtminstone 30mm för sådana här inte värst väderutsatta konstruktioner.
Men det är väl att betrakta ungefär som "forumkunskap", inte kunskap fått på utbildning eller via standarder eller lång erfarenhet eller så.
Men 3 cm täckskikt var det jag siktade på själv när jag gjöt mina plattor.
Det blev nog inte fullt 3 cm mot ovansida alla gånger, men det är å andra sidan en varm och torr yta så där spelar det ingen roll.
Och ut mot garageporten, mot kantjärnet blev det naturligtvis 0mm täckskikt, det är liksom en konsekvens av hur man gör det där.
 
  • Gilla
KarroZoo
  • Laddar…
När man ser att det glipar och elementen är på olika höjd/djup så vore det väl snarast korkat att inte kontrollera?

För byggaren är detta ett projekt i mängden, jag ska använda byggnaden i förhoppningsvis 40 år..... Jag har också frågat efter vad som är acceptabla/förväntade avvikelser. Jag har turen att ha en far som är otroligt noggrann och kompetent, och han e inte ens byggare i grunden. Det är tråkigt att många i branschen inte verkar ha samma yrkesstolthet.
 
Redigerat:
Mikael_L
Kallebo skrev:
Det måste finnas en grundläggande konstruktionsritning som beskriver armeringsjärnens dimension, placering och de krafter/laster plattan ska hantera.

Däremot exakt var de skarvar näten eller armeringen i kantbalken finns det sällan ritningar för. Där går de lote på känn, dock efter fastslagna överlapp.
Nja, de enkla konstruktioner som villaplattor, garageplattor och liknande utgör saknas det nog som regel konstruktionsritningar till.
Så mycket rocket science är det ju inte.
T.ex. blir nog kantbalken som regel överdimensionerad med flera hundra %, när man lägger i 4 st 12mm järn i en balk som är 250x300mm, och sen ställer en träkåk på med en linjelast på kanske bara 10kN/m.

Man orkar helt enkelt inte räkna, eller lägga ner pengar på konstruktör, då det är billigare att bara höfta i med lite extra överdimensionering för någon enstaka tusenlapp.
 
  • Gilla
KarroZoo
  • Laddar…
DSC_0982.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På ena sidan ligger en hel sektion Armering instinkten i frigoliten och samma på ena långsidan.
 
Men om byggaren har använt laser, och satt ut kantelementen, och dom kanske inte är helt i våg. Så har man gjort en bedömning att det kommer varken synas eller att påverka slutresultatet. Som kund sen gå att mäta med ett kortpass (tycker det är lustigt) och förvänta sig att alla element skall vara 100 % i våg är som att tro att alla reglar i en vägg är exakt lika långa.

Ett snett kantelement, tryck till det lite så att det går ihop, eller höj elementen bredvid någon mm så att det jämnar ut sig. Sen skall man återfylla med material, panel sticker sedan ner, inte mycket av det kantelementet du ser sen. För det eget välmående skall du nog inte besöka arbetsplatsen så ofta, för jag kan lova dig, allt kommer inte att bli 100 %, för ingen hade någonsin betalt för 100 %. Bara att se en viss forumtråd hör på byggahus, vill man ha det 100 % så får man göra det själv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lutte
  • Laddar…
hannaz skrev:
[bild]

På ena sidan ligger en hel sektion Armering instinkten i frigoliten och samma på ena långsidan.
Kan säga det direkt, släpp den frågan, det är ett ickeproblem! Alla hustillverkare (generalisering) ritar likadant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.