hannaz skrev:
[bild]

Hur gör man när det sticker upp puts ovanför kantelementen?
Hugger av uppsticket med skyffelbladet eller kapar med vinkelkapen.
 
  • Gilla
KarroZoo
  • Laddar…
hannaz skrev:
... Vi lämnade ritning på vilka kantelement som skulle kapas, det skulle göras så att utskärningen för garageinfarten blev symmetrisk. Sen har grabbarna kapat fel block ändå. På ena sidan är där 60 cm utskärning, på den andra 2 cm. Och så avslutas det då med ett kapat block innan hörnblocket. Det är inte hela världen dock (men man undrar ju när man upplevt att allt var glasklart för båda parter). ...
Jag utgår från att du avser utskärning för tröskeljärn.
Men längdkapningen av kantelementen har ju ingenting alls med det att göra. Man sätter ju kantelementen med fullhöjd och kapar sista biten för att få rätt totallängd. Den biten placerar man ju nånstans mitt för porten så att den biten döljs när man grusar upp till tröskeln.
Sen kapar man ju ur på plats med vinkelkapen för tröskeljärnet.
Och längderna på kantelementen under tröskeln kommer överhuvudtaget inte att synas när grusningen är klar.


Angående markisolering så borde ju det stå angivet på bygglovet hur det ska vara med det och ni borde ju definitivt ha det med i orderbekräftelsen. Finns det inte med på varken bygglovet eller i orderbekräftelsen så är det ju en tillkommande kostnad.
Finns det med på endera platsen så ska det ju göras utan extra kostnader.
Däremot kan jag hålla med om att det verkar som om kommunikationen inte gått fram hela vägen vad gäller just den här delen.
 
Inget bygglov eftersom det är komplementbyggnad på max 50 m2 på landet. Kollat det m kommunen.
Det är inte specat i offerten men vi har pratat med byggare och grävare x 2 på plats. Muntliga avtal är också giltiga.
 
Tack för all input!
 
Pumba skrev:
De tar ju säkerligen rätt bra betalt för det där lilla extra så man får ju ställa kostnader mot tidsvinsten, har man en firma som bygger allt så borde det ju bli billigare, bygger man själv så kanske det är bättre att det tar lite längre tid till lägre pris.

För TS del så är det väl försent att sätta såna, det kräver ju högre kantelement eller ta bort ett lager isolering.
Har ingen aning om vad de kostar. Funderar själv på om man skulle köpa plattjärn och göra vinklar. Sedan kapa sockelskiva och sätta på järnen. Borde inte vara för avancerat att göra och klart mindre bök än att putsa Leca.

För TS kan det tyvärr vara så att gjuta eller mura är enda lösningen.

Vad gäller hörnet så borde det vara ett prefabricerat. Ser också ut som de inte använt skarvjärn mellan delarna.
 
hannaz skrev:
... Muntliga avtal är också giltiga.
Ja, så är det ju men skriftligt väger mycket tyngre eftersom ord inte längre står mot ord.

Robert-san01:
Att mura Leca ett skift runt en större garagegrund (ex vis 80-100 m2) tar en dag för en gubbe.
Slamning av Lecan tar mindre än en halv dag för en gubbe och det räcker med slamning om man har varit lite noga när man har satt Lecan.
Tvivlar starkt på att det skulle gå snabbare att sätta sockelskivor och sen göra nåt på insidan av dessa för att få upp väggen/syllen från golvet.
 
Det är inte så att byggaren förnekar att vi kommit överens om isoleringen, det har bara fallit bort. Det är alltså fixat nu.
 
Nu har man ju satt den kapade biten bredvid hörnblocket, dvs det syns rätt tydligt att det blocket är kortare än övriga....

Saken är väl att när man lämnar ut en ritning på hur man vill ha det kapat så förväntar man sig att det ska göras.
 
Redigerat:
Robban_C skrev:
Ja, så är det ju men skriftligt väger mycket tyngre eftersom ord inte längre står mot ord.

Robert-san01:
Att mura Leca ett skift runt en större garagegrund (ex vis 80-100 m2) tar en dag för en gubbe.
Slamning av Lecan tar mindre än en halv dag för en gubbe och det räcker med slamning om man har varit lite noga när man har satt Lecan.
Tvivlar starkt på att det skulle gå snabbare att sätta sockelskivor och sen göra nåt på insidan av dessa för att få upp väggen/syllen från golvet.
14h är minst 6000kr bara i arbetskostnad. Utsidan bör väl putsas så det blir någorlunda likt skivorna på elementen?

Med de stöd jag såg på mässan gjuter man kanten samtidigt som man gjuter plattan.

För TS är nog putsad kant av Leca enklast.
 
DSC_0979.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såna här ska användas tydligen.
 
När jag satte kantelementen till vår platta använde jag slangvattenpass för att kunna säkertställa att plattan var i våg även över stora avstånd, kan rekommenderas starkt.

Omkretsen på garaget är ca 45 meter, jag började med kantelement mitt på en sida och gick varvet runt, när jag kom runt och satte sista elementet bredvid det första skiljde det 2 mm. Kändes gött :)

Laser funkar så klart också, om man har grejer för att jobba i starkt solsken. Annars funkar alltså det gamla hederliga slangvattenpasset väldigt bra :)
 
Redigerat:
  • Gilla
KarroZoo
  • Laddar…
Jag tror att hörnorna står som dom ska. Dom verkar vara i våg när jag kontrollerat m vattenpass och det användes laser när elementen placerades ut såg jag.
Har varit iväg hela dagen så jag har inte hunnit kolla nåt mer där ute.

Vi har själva märkt ut och satt murarsnören etc. men sagt till om att inte lita på dessa till 100 % utan kontrollera m laser. (Har själv bara en enkel laser).

Det såg ut som att kantelementen följde mursnörena och de hade inte justerats så pappas mätning var nog korrekt verkar det som (inte oväntat...) DSC_0892.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Robert-san01 skrev:
14h är minst 6000kr bara i arbetskostnad. Utsidan bör väl putsas så det blir någorlunda likt skivorna på elementen? ...
343:-/timme ex moms? Det får man inte för såna här jobb.
Och dessutom är mindre än 1,5 dagar inte 14 timmar. Det är mindre än 12 timmar och då blir timpengen ännu högre och med det ännu ouppnåeligare. (det där blev nog inte ett riktigt ord, eller hur? :) )
Och den varianten som du hade föreslagit tar ju tid den också och den kostar material den också.

Och slammad utsida med samma yta som kantelementen är ju lätt löst om vi pratar om dom kantelement som TS har. TS ytstruktur tar kanske tio minuter extra på hela grunden jämfört med enbart slammad.


Angående dom här kantelementen med förhöjd sockel:
Det går ju inte att glätta grunden intill sockeln . Hur är det där tänkt?
 
  • Gilla
KarroZoo
  • Laddar…
hannaz skrev:
Jag tror att hörnorna står som dom ska. Dom verkar vara i våg när jag kontrollerat m vattenpass och det användes laser när elementen placerades ut såg jag.
Har varit iväg hela dagen så jag har inte hunnit kolla nåt mer där ute.

Vi har själva märkt ut och satt murarsnören etc. men sagt till om att inte lita på dessa till 100 % utan kontrollera m laser. (Har själv bara en enkel laser).

Det såg ut som att kantelementen följde mursnörena och de hade inte justerats så pappas mätning var nog korrekt verkar det som (inte oväntat...) [bild]
Rent spontant ser det inte ut att vara några större fel på det där.
Skulle gärna se en bild ovanifrån ett hörn avseende armering etc.
Skulle även vilja se en bild på dom där felkapade kantelementen vid portarna för jag förstår inte riktigt vad som skulle vara fel.
 
  • Gilla
KarroZoo
  • Laddar…
DSC_0897.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Armering
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.