Garage m isolerad platta. Kantelementen (40cm höga) har satts i veckan och gjutning nästa vecka.
50 m2, pris 60 000 kr plus grävjobb. (Det är alltså inte så att jag letat billig arbetskraft utan det är svenskt företag med en hel del år i branschen och jag har fått namnet på rekommendation). Det är inte ägaren själv som gjort jobbet utan dennes anställda, så ägaren/byggaren har inte själv sett jobbet (än).

Har varit ute och kollat ikväll och det e ju inte helt rakt och glipar ca 5 mm på nåt ställe mellan två block.
Vad kan man förvänta sig? Vad jämnar ut sig när skalblocken kommer på plats ovanpå plattan? Rinner cementen ut i ev glipor?

Ca 20 cm kommer att sticka upp ur marken på ena sidan pga att marken lutar så man kommer ju att se endel av elementen.

Kryssmätning ger 10,12 m resp 10,11 m. DSC_0969.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
DSC_0957.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DSC_0945.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter Engkvist
  • Laddar…
DSC_0943.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
peternicklas
Ser inte snyggt ut. Hade nog bett dem lufta stöden och rikta om dem. De är väl färdigputsade så ytan kommer att se ut som den gör nu?
 
  • Gilla
Ricla82
  • Laddar…
Ja de e putsade. Har en mkt nitisk far så ibland är det svårt att veta vad som är normal nivå eftersom han har satt ribban rätt högt...
Han anser iallafall inte att det ska vara såhär men han har å andra sidan inte använt såna här kantblock utan byggt sitt "old style" med murad grund. Men han har ju rätt i att det är nu man ska klaga om man ska, innan gjutningen....
Tradigt när man ska behöva "kolla över axeln" på byggarna, man vill ju inte vara en gnällkärring som inte litar på att folk kan sitt jobb.
 
Redigerat:
peternicklas
Jag hade sagt till dem. Jag byggde med grundblock(Leca) men det putsades efteråt så lite sneda block försvann vid putsningen.
 
Får väl maila några bilder till byggaren och be honom komma ut och kolla innan dom gör nåt mer.
Tack för svar!

En annan fråga kanske jag kan ställa?
Pga att marken lutar så slår d på ca 30 cm från ena gaveln t den andra (eller om det var 25)
Avtalat var från början att kantblocken skulle sticka upp 10 cm i ena änden och att det skulle släntas upp på andra kortsidan där det blir högre (där ska var en dörr för hästarna, blir ett stall med brandvägg och möjlighet att nån gång ibland ställa in bilen....)

Hur som haver påpekade vi att det verkade vara 10 cm för lite grus i botten och nu har ju blocken hamnat i marknivå på ena sidan (där ska dock vara 3 m brett m grus ut från huset på den sidan och all matjord är bortgrävd.
Ovanpå ska vara 20 cm höga skalblock.
Vi påpekade detta men byggaren, som kom ut och kollade på plats sa att det var lugnt. Jag tänkte inte så mkt på det för jag tänkte väl att man drar ner panelen över skalblocken och att han vet säkert vad han gör....

Jag hör ju att det låter helt tokigt när jag skriver det. Är det dock ett problem rent tekniskt? Den blir ju bättre i andra änden och även lägre kant att bygga så man kan köra in i garagedelen (det görs från ena långsidan).
 
Redigerat:
DSC_0952.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur gör man med hörnen? Ska de jämnas till/förstärkas nåt eller ska det vara två tunna kanter som möts såhär?
 
Jag gör grunder och jag tycker att ovansidan är inga som helst problem. Det som "felar" i ovankant blir bra när det gjuts, om det gjuts bra vill säga. Dvs syllen kommer att få ett bra plan att ligga på.
Det som då felar i ytterkant (vi är fortfarande högst upp) spelar ingen som helst roll eftersom det döljs av panelen.

Angående fem mm glipa:
Våra grunder är nog aningens bättre än så men jag tror nog inte att du kan reklamera när det är så pass litet fel.
Och gör du det så är det ju enkelt för dom att bara putsa i glipan.

Angående kantelement som glipar sidledes:
Det där är väl det som jag ser som det som man möjligen borde åtgärda.
Men jag kan passa på att nämna att beroende på åt vilket håll felet är så kommer det inte att synas från det håll man normalt ser byggnaden.
Felet är inte stort men det är ganska enkelt att åtgärda.

Angående två tunna kanter i hörnen så är det så alla moderna kantelement är konstruerade.Är man inte nöjd så kan man ju alltid putsa på hörnet. Jag ser inte riktigt bra på bilden men jag ser det inte som ett stort fel och definitivt inget som är särskilt svårt att åtgärda.

Alla dessa frågor styrs av vad tillverkaren och AMA specar för toleranser men jag har svårt att tro att det här överskrider dessa.

Men en helt annan fråga:
Ska ni bygga garage/stall och ställa huset direkt på grunden?
En stark rekommendation är att mura en sockel runt grunden för att få upp träkonstruktionen från eventuellt vatten/snö på golvet.
 
  • Gilla
KarroZoo
  • Laddar…
Tacksam för svar då jag som sagt inte vet vad som är normal avvikelse från perfekt (vilket är min fars lägstanivå...)

Det ska vara 20 cm höga skalblock runt om och där på ska regelkonstruktionen stå. På insidan hamnar ju panelen ca 15 cm upp.
Det ska som sagt vara brandklassad vägg mellan de två utrymmena.

Problemet blir ju skarven mellan kantelement och skalblock. Planen var att dra ner panelen över men d går ju inte när södersidan nu ligger m kantelementens överkant i marknivå.....
När vi pratade sist nämnde byggaren just detta med att dra ner panelen några cm över skarven men d e ju omöjligt nu.
Alternativet är att sänka marknivå....

Hur "snygg" kan man göra en sån här skarv? Ett alternativ är ju också att ha panelen på olika höjd. Om det nu är nåt att överväga.
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag tycker nog att det jag ser där ser ganska normalt medelmåttigt ut. Jag har sett både värre grunder men även lite snyggare map på kantelementen.
Kryssmätningen tycker jag var riktigt OK. 1 cm skillnad är bara någon mm skillnad i längd på en sida, eller aningens rombformat, inte märkbar skillnad mot 90°.

Vill ni kolla lite mer så spänn upp murarsnöre längs alla sidor och kolla att dessa är raka. Det är t.ex. lätt att skjuta ihop grunden lite då man motfyller, så sidan blir aningens bananformad.

Det är också bra att kolla med vattenpass att alla L-element står nära perfekt i lod.


Men visst kan en liten aning handpåläggning nu, innan gjutning, vara värd mödan. Att justera några enstaka millimetrar går nog att göra utan att det innebär så mycket merjobb. Inte mer jobb än att putsa över småfelen i efterhand.


edit:
Men det kan vara lite svårt att klaga på utan att det verkar lite gnälligt. Det beror förstås på hur parterna är, en del hantverkare har ju fattat att dom jobbar för en kund, och en del kunder är ju sociala proffs.
Men du kanske känner av rätt bra hur er relation är.
Men dundra inte på och tyck att det hela är åt "helv***", för sååå illa är det inte.


Ska samma gubbar även gjuta?
Säg att om dom fixar till det litegrann så brassar du hamburgare åt dom medan dom väntar på att kunna börja glätta plattan, på gjutdagen. ;)

( Eller nja, javisst kan man kanske säga något sådant, men det handlar återigen om vilken relation man känner att man fått. Själv tycker jag en viss professionalism både hos kund och utförare slår alla vänskapliga mutor ..) :)
 
Redigerat:
  • Gilla
KarroZoo
  • Laddar…
Jag missade det där med "skalblock". Eftersom det inte är ett vedertaget uttryck så får du gärna länka vilken sorts block du menar.
 
Det ska gjutas och armerad inuti blocken.

Sannolikt är det finjas variant som ska användas men hittade den här
http://www.lamminbetoni.fi/sv/skalblock
Där står om väggar, annars står d mest att man murar starka murar av dem.
 
Tack för input!
Har en bra relation t byggaren och vi har gått igenom saker noggrant. Men nu e det ju inte han som gjort det egentliga byggandet. Jag vet att han har väldigt mkt att göra.

Vi lämnade ritning på vilka kantelement som skulle kapas, det skulle göras så att utskärningen för garageinfarten blev symmetrisk. Sen har grabbarna kapat fel block ändå. På ena sidan är där 60 cm utskärning, på den andra 2 cm. Och så avslutas det då med ett kapat block innan hörnblocket. Det är inte hela världen dock (men man undrar ju när man upplevt att allt var glasklart för båda parter).
Sen har vi sen två veckor diskuterat markisolering och var överens om att det skulle sättas, även om byggaren tyckte det var overkill. Senast i tisdags hade vi möte på plats och verkligen spikade att där skulle ligga 30 cm utanför (pappa ville helst ha 60 cm men gav med sig). När formen var satt och vi kollade m killarna för säkerhets skull hade de inte hört nåt om att det skulle vara isolering utanför.... Fakta fick inhämtas lite akut igår vad det verkade och idag har isoleringen kommit på plats.
Och nu är det då lite småsnett när jag kollar närmre på bygget. Plus att det inte känns som att vi riktigt hörsammades ang. att plattan verkade hamna för djupt.
Man tror att saker är väldigt väl kommunicerade, möten på plats x flera, ritningar etc och så står man ändå och känner sig lite rådvill och undrar vad som pågår.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.