Hej

Frågorna kommer i slutet.
Jag flyttade precis nu i vinter till hus byggt -74/75.
Enplans men med inredd källare. 105m2 + 105m2.
Vi fick en helt galen elräkning den första månaden på nästan 4K.
Jag har kollat isoleringen i taket & den är max 10cm.

Vi är jag & min sambo ca 30 bast & kommer troligtvis bo i huset länge & jag vill så fort det går arbeta för att minska elförbrukningen i framtiden. Känner ju tidigare jag gör det desto mer kommer vi tjäna på det.

Till en början så måste jag ju isolera vinden.
Jag har skaffat tätningslister till fönster.
Vissa fönster har 2-glas jag tänkte anlita ett företag som sätter dit ytterligare ett glas istället för att byta dem. Det är extra stora rutor så kostade så förbannat mkt. Fick tips om detta.
Vi har direktverkande el med oljeradiatorer vilket förklarar en del av energiförbrukningen också.
Jag har tänkt installera luftvärmepump till sommaren också.
Funderar på braskamin med. Ingen skorsten finns.
Jag tror jag raddar upp det en sak i taget så får ni hjälpa mig vad jag ska göra, hur el om jag ska tänka om el liknande.

Isolera vinden
Vilket blir billigast? Nu ligger vanlig isolering. Glasfiber el vad det heter. 10cm. Vill ha 50cm men ska jag välja glasfiber el annat? Vill såklart ha billigt. Miljövänligt vore trevligt men har ej möjlighet att betala extra för miljön, dessvärre.
Man kan spruta upp ngn ull med rör såg jag Martin T tipsade om. Timell alltså.
Om man köper det säckvis, blir det billigaste alternativet?
Hur mkt jobb?
Ska den gamla ligga kvar?
Jag bena ut detta tack.
Billigast & bäst vill jag ha.

Isolera väggar
Jag antar det är kass isolering även här men alla säger att det spelar mindre roll. Är det ett jättejobb skiter jag i det men hade gärna när jag ändå håller på gjort bra isolering överallt. Finns ngn genväg el halvdannn enkel lösning som underlättar iaf lite?
Isolera utifrån verkar vara för stort projekt i dagsläget.
Tänkte mer ngn enkel lösning med ngn tunn isolering från insidan som skulle underlätta lite iaf. Väldigt tunn dock får det bli så inte fönstrerna sitter innanför för mkt. Ah, jag vet inte. Har ngt ni kan hjälpa mig med här?
Väggarna känna väldigt kalla & kasst isolerade. Skulle vilja göra ngt här trots påpekningar att det inte går ut mkt värme där.

Tilläggsisolera dörrar
Jag tänker dels på ytterdörren. Ngn ening ed det? Den är orginal från när huset byggdes antar jag för den ser rätt gammal ut. Det är alltid kallt vid dörren. Vi har hängt ett skynke där nu under vintern.
Lönar sig att köpa ny el ska jag bara låta detta vara om det blir för dyrt alt. för krångligt att lösa själv?

Sedan är luckan till vinden skitkall. Känns som det drar därifrån. Kan man isolera den på ngt bra sätt?
Frigolit?
Isf hur ska jag göra det för att det ska bli snyggt & bra. Vad sätta över frigoliten?

Luftvärmepump
Jag säljer dem. Så det har jag i princip bestämt mig för att skaffa. Det känns som prio 1.
Jag vet inte om jag köper två el en.
Får se.
Undervåningen funkar att ha avstängd under vintern då alla 5 sovrum, kök, badrum/WC, v-rum & allt utan tvättstuga finns där uppe.

Komplettera med braskamin?
Vad kan jag komma undan med här? Inget jag gör själv såklart då jag är inte så bra på det. :)
Finns ju snygga men eg. räcker ngn som är ganska effektiv. Måste inte vara den bästa utan endast prisvärt. Kan köpa begagnat.
Ved har jag i princip gratis från mina föräldrar plus fler så det känns som ngt som skulle vara dels mysigt men kan det även dra ner kostnaden såpass att jag tjänar in detta vad det kostar att installera, bygga skorsten & köpa?
Känner att det är lika bra jag gör allt i år isf om jag ska ha det.
Mysfaktor är ngt jag endast ser som plus, det är energiförbrukningen jag tänker på.

Vitvaror
De byter jag ut i år, utan tvekan. Köper till bra pris.

Dränera
Har en tråd ute om det med & inväntar hjälp där. Ev blir det så att jag dränerar med. Tänkte jag tar en veckas semester snart & fixar rubbet själv......el inte. :)
Men jag tar det jag hinner & forts. tills det blir klart.
Men vad jag tänkte var att dräneringen tänkte jag ha ngt isolerande med för den nedre våningen.

Byta altandörrar
Läst & hört att det ska göra mkt. Ngt jag behöver göra tycker ni?
Har inglasad altan, 2 altandörrar.

Ytterligare
Vad ska jag tänka mer på? Finns ngt mer ni kan tipsa om jag kan göra för att dra ned energiförbrukningen? Tänker på isolering, bygga om etc & inte lågenergilampor.

Jag är inte speciellt händig men har gett mig fanken på att detta ska lösas. Vissa saker tar jag in firma för såklart men tänker försöka fixa så mkt jag kan själv.
Renoverade förra lägenheten helt på egen hand efter 'steg-för-steg' hjälp från internet & det gick lysande även om det tog en del tid.
Så lite händigare har jag blivit.

Jag har en kompis som är snickare som får se på plats & hjälpa mig med det han kan. Min far & ett par polare får hjälpa mig med arbetet så jag är inte helt själv.
Dock skulle jag vilja ha hjälp av er nu & råd.
Som ni ser är det mkt som ska göras så dra ned kostnader är viktigt.
 
Redigerat:
B
va har du för uppvärmning
 
Direktverkande el.
Oljeradiatorer
 
B
usch så surt. tänkte du hade något bra iallafall
 
Jag kan tillägga att material kan jag förmodligen i flera fall köpa in billigare genom snickarkompisen.
Han har egen firma.

Det är klart att anlitar jag ngn firma för dessa jobb kanske det funkar att ändå jag köper in materialet & de utför arbetet, el?

I annat fall så försöker jag nog ändå göra jobbet själv.
Kanska jag gör oavsett men det beror på vad ni säger.
Tänk på att jag är envis & bestämt mig för att fixa mkt själv. :)
 
byggare henke skrev:
usch så surt. tänkte du hade något bra iallafall
Jo men luftvärmepumpen kanske kan hjälpa mig framöver en del iaf el vad tror du?
Läget är som det är annars & jag får göra det bästa för att underlätta i framtiden. Jag tror det kan bli bra.
Bergvärme är inte att tänka på IOM oljeradiatorer.
Dessutom har grannarna haft lite problem med det då många borrat nu & får borra igen för det blivit för många här.
Jag ser det positivt ändå.

Med isolering tror jag det kan bli dugligt till nästa vinter, ihop med luftvärmepump & ev braskamin.
Jag ska göra allt jag kan iaf för det.
Huset är en dröm i övrigt att bo i trots mkt jobb framför mig. Det bästa vi kunde tänka oss.
 
B
du kan byta dörrlister på ytterdörren. har du kollat fönster och dörrars lister?
 
byggare henke skrev:
du kan byta dörrlister på ytterdörren. har du kollat fönster och dörrars lister?
Lite smått. Har köpt tätningslister jag ska sätta upp när det blir lite mildare ute.
 
B
kollat så att dom är lagom tjocka? glöm inte riva bort dom gamla och göra rent.
har ni gardiner tyvärr är gamla hus gjorda så att dom ej är energi snåla.
 
byggare henke skrev:
kollat så att dom är lagom tjocka? glöm inte riva bort dom gamla och göra rent.
har ni gardiner tyvärr är gamla hus gjorda så att dom ej är energi snåla.
Jag har inte testat än utan köpte på chans en medel jag hoppas funkar, annars får jag köpa ny. Kostade ju inte så mkt.

Gardiner energisnåla? :)
Jag förstod inte det riktigt.
Gamla hus är nog inte energisnåla, det märker jag. Men ska försöka ordna till så gott det går till nästa viner iaf.

Isoleringen på vinden tror jag kommer göra mkt.
Värmepump också.

Men har en himla massa undringar om allt jag måste bena ut först...
 
B
gardiner är liten lösning mot luftdrag. och dom "isolerar" lite
 
B
hur vill du göra? spruta eller isolera med skiver?
spruten ull måste "fluffas" upp efter några år
 
Hej.
Du bör börja med att fastställa vad för konstruktion du har i huset. Väggar byggda av vad? Vad för material på insidan? Plast bakom?
Vad är det för typ av isolering. Man bör inte blanda hur som.
LLVP låter som bra alternativ. Hoppas det är pumpar med bra COP i minusgrader du säljer.
 
Jag har ingen aning om vilken konstruktion & vad som finns i väggar mm.
Vad tror du?
Annars hur tar jag reda på det? Kan ju inte gärna riva en vägg för att kika efter. :)

Du ser, jag har ingen talang för detta men vill lära mig så mkt det bara går.

Tack alla hittills.
 
Du kan demontera ett eluttag och kolla om du ser gipsskiva, spånskiva, plast samt vilken isolering. Vad är det för fasad? Hur tjock är väggen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.