Vi ska nu dra igång med storrenovering av undervåning i vårat hus som är byggt på 20-talet och detta har ju därför självklart ingen isolering alls i väggarna. För att få in lite elementrör och ny el i väggarna bla så ska vi lägga på en 2"3 och sen nytt ytmaterial på detta. Funderar ju då givetvis på att lägga in lite isolering medans man ändå håller på. Medför detta några risker för fukt? Huset är kärnfriskt och isolera utifrån och byta fasad är inget att tänka på.

Det är främst kök och badrum som jag kommer att regla ut väggarna. Har ju hört att man ska akta sig för plast i äldre hus... Så är det bara att köra på utan nån större risk eller nåt man ska akta/tänka på?
 
Det finns ju ex linisolering och ekofibrer som inte skall ha plast.
Min byggmästare sätter aldrig plast vid denna typ av renoveringar, endast vindväv på insidan (istället för plast).
Badrummet skall inte ha plast alls pga tätskiktet.
 
Var hamnar Daggpunkten utan ångspärr?
 
Du nämnder att huset tidigare är tilläggsisolerat utifrån. Du bör nog kolla upp hur den isoleringen är gjord innan du tilläggsisolerar inifrån (material och ev fuktspärr)


Tre små Grisar skrev:
Var hamnar Daggpunkten utan ångspärr?
Daggpunkten hamnar i isoleringen, men om man kör med naturmaterial så tar detta ingen skada. Ett exempel är alla gamla vindar isolerade med cutterspån. Spånet är som nytt 100 år senare.
 
Larsa skrev:
Du nämnder att huset tidigare är tilläggsisolerat utifrån. Du bör nog kolla upp hur den isoleringen är gjord innan du tilläggsisolerar inifrån (material och ev fuktspärr)




Daggpunkten hamnar i isoleringen, men om man kör med naturmaterial så tar detta ingen skada. Ett exempel är alla gamla vindar isolerade med cutterspån. Spånet är som nytt 100 år senare.
Nix, det gör jag inte. Jag skrev att isolera utifrån och byta fasad INTE är ett alternativ.

Så att slänga på en 70-skiva med isolering innanför är ingen bra ide då alltså utan kommer att medföra fuktproblem?
 
Hoppsan, läste lite fel.
Jo om man skall köra med stenull eller glasull så skall man ha plast innanför, och att sätta dit det i ett gammalt hus kan få oönskade konsekvenser. Säkrast är att köra med cellulosa eller lin isolering, då får du en vägg som andas och kan hantera fukt på ett naturligt sätt.
 
Hittat ett ställe i GBG som säljer Linisolering, är ju en del dyrare än vanlig isolering va det verkar. Men då det rör sig om 1 vägg i köket och 1 i badrummet så får det vara värt det, speciellt eftersom dessa väggar ligger i väster och öster och har ju en hel del vindpåverkan... Dom hade även nån papp man skulle sätta, detta är att rekommendera eller? Firman jag hittade var www.claessons.com

För det är ingen fara att isolera upp med detta i ytterväggen i badrummet eller? Känns ju som om detta är det vettiga att göra när man ändå reglar ut väggen en bit.
 
Redigerat:
Självklart skall du isolera när du ändå reglar ut väggen. Linisoleringen borde fungera bra
 
Ola78
Cellulosamaterial och andra så kallade naturliga isolermaterial har visserligen ingen miljöpåverkan i materialet i sig. Till många produkter används återvunnet tidningspapper till exempel. Men som bindemedel och för att klara belastningar från brand och svamp- och mögelangrepp tillsätts olika ämnen, i vissa fall borsalter. Bor är giftigt och bör inte komma ut i naturen.
Dessa isolermaterial marknadsförs ofta som lämpligt för konstruktioner utan ett plastskikt som diffusionstätning.

– Att det inte behövs en diffusionsspärr stämmer inte. Stommen behöver också ett skydd mot fukt inifrån och isolermaterialen behöver inte mycket fukt förrän svamp och mögel börjar växa. Men det är inte alltid man märker det då det börjar inne i konstruktionen, säger Mihail Serkitjis på Chalmers.
Vill man pröva något material som inte hör till de allra vanligaste kan det vara idé att be om referensobjekt som varit färdiga ett par år.

Saxat från https://www.byggahus.se/bygga/de-vanligaste-isoleringsmaterialen Vad ska man tro?
 
Jo det finns flera teorier. Det vi vet är att glas och stenull binder fukt i väggarna om man inte använder fuktspärr.

Själv bor jag i ett hus som byggdes 1907 och som är isolerat med cutterspån i bjälklagen. På vinden finns inte en missfärgning av spånen, de är precis som nya. Taket på ett sovrum rev jag ned, där var det säkert 50cm cutterspån, inga tecken på fukt eller mögel. Själv ser jag det som ett bevis på att cutterspånen klarar av att hantera den fukt som vandrar genom väggar och tak.

Vitsen med cellulosa och lin är ju att de skall ha samma egenskaper som cutterspån, att de kan ta upp fukt och ventilera ut den.

Men som sagt så finns ju inga långtidsstudier på de moderna materialen såsom behandlad cellulosa.
 
petersson79 skrev:
Dom hade även nån papp man skulle sätta, detta är att rekommendera eller?
Pappen är bra att hålla isoleringen på plats samt att det blir enklare att jobba om isoleringen inte "hugger" tag i allt man kommer åt med, ex vid skivning av väggen.
 
pbengtsson skrev:
Pappen är bra att hålla isoleringen på plats samt att det blir enklare att jobba om isoleringen inte "hugger" tag i allt man kommer åt med, ex vid skivning av väggen.
Ok, jag fattade som om att den skulle sitta först och sen isoleringen... Ska ta och ringa och prata med dom...
 
Om man sätter dit "vanlig" isolering utan plast och dylikt... Vilka konsekvenser kan detta få?
 
Om man isolerar med stenull, och sätter ångspärr, bör man då uppgradera till mekanisk frånluft, eller blir det inte bra iaf?
 
Som huset ser ut nu så är det utifrån sett träpanel, vindpapp, timmer och inne tretex på väggarna. Ska regla ut väggarna för att få in elementrör och dra om elen. Har tagit bort tretexen så nu är det bara rena plank/timmerväggar som är ca 10 cm tjocka. Är inte speciellt mycket vägg jag ska isolera så det jag tänkte på att använda var
http://www.claessons.com/produkter_info.asp?nid=422983 och då möjligtvis http://www.claessons.com/produkter_info.asp?nid=422969
till detta. Lite dyr med tanke på att jag troligtvis bara kommer att använda runt 20 kvm av 60 på rullen...

Ena rummet är ett badrum som 1,5 yttervägg ska isoleras, ska pappen användas i badrummet med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.