petersson79 skrev:
Tilluftsventiler blir det ja, det skulle jag satt in oavsett och har varit inköpta ett bra tag...

Tidigare under Tretexen satt det ju en sorts papp, men snickarna ångade på och slet bort allting så nu är det ren plankvägg på vissa ställen. Är lite nojig för att slänga isoleringen rakt på där, visserligen bara 45-70 mm men läser man alla trådar här om isolering av gamla hus så ploppar det ju upp några gråa hår under tiden... Saken är den att väggen redan är uppreglad med så det blir svårt att få eventuell diff-spärr heltäckande...
Lägg alla tankar på plast i väggarna på en säker plats, lås om dessa tankar och släng nyckeln.
Såvida ditt syfte inte är att göra stomrent och bygga upp allt på nytt. Då skulle jag anpassa hela konstruktionen utifrån diffusionstätningsprincipen.
 
AndersS skrev:
Lägg alla tankar på plast i väggarna på en säker plats, lås om dessa tankar och släng nyckeln.
Såvida ditt syfte inte är att göra stomrent och bygga upp allt på nytt. Då skulle jag anpassa hela konstruktionen utifrån diffusionstätningsprincipen.
Så det är lägga isoleringen mot den gamla plankväggen direkt som gäller då, utan vindduk eller något alls? ska ju inte regla ut alla väggar utan det är vissa som är nödvändiga, och det är ju dessa jag tänkt att isolera då...

Och förresten, tankarna på att använda plast är inlåsta sen länge... Men frågan är ju som sagt att vara helt utan eller om det är typ vindduk som gäller. T-Vind heter väl någon tror jag...
 
Isolera direkt utan vindduk.
Du noterade i ett tidigare inlägg att du redan har panel och vindpapp, så att lägga ett lager vindduk ytterligare ser jag som bortkastade pengar.
Har själv kompletterat i en entre/hall på ett -60tals hus med källare enligt följande:
* Golvet togs bort längs ytterväggen och jag fyllde bjälklaget ca 60cm längs väggarna med isolering.
* Plockade bort gipsskivan på väggarna och där bakom fanns 22mm glespanel och befintlig isolering. Noteras är att i själva hörnet på ytterväggarna hade man lyckats få ett 9cm brett utrymme som var helt oisolerat ända ut till vindpappen, samt att det låg en 10cm pappklädd glasfibermatta i bjälklaget.
* Fyllde utrymmet mellan glespanel med lite specialkapad isolering och sedan 45mm reglad vägg som isoleras, på med OSB+Gips.
Märker redan nu skillnad trots att det återstår en del arbete. Nu klarar sig värmen trots att jag ännu inte kan återmontera elementet.
 
Vill bara tipsa petersson79 om en träfiberisolering som heter Vital och finns att köpa på Bauhaus. Lite bättre pris än linullen och vi upplever att det är lättare att jobba med!
 
Hoppas det är okej att jag snor lite har i princip samma väggar som trådskaparen, tänkte isolera alla ytterväggar med 2*45mm isolering tror ni det blir några problem om man ser till att ha bra ventilation ?
 
Moltas skrev:
Vill bara tipsa petersson79 om en träfiberisolering som heter Vital och finns att köpa på Bauhaus. Lite bättre pris än linullen och vi upplever att det är lättare att jobba med!
Jo, vet om den isoleringen men jag sitter redan på den andra isoleringen. Är visserligen två utbyggen som ska isoleras så jag får väl se vad som blir över...
 
www.wiedland.se
Kolla gärna denna sida angående isolering
Har själv använt en liknande produkt på innerväggar på övervåningen med mycket gott resultat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.