Hej

Vi har stående plankväggar med luftspalt emellan. Huset är ett tvåplans funkishus från 1942. Funderar på om vi kan isolera i luftspalten ? Vi har ingen isolering idag. Så fort det blåser blir det kallt. :(
 
Jag hittar ingen information om det. Jag kan ju lägga isolering på utsidan också men det verkar billigare och lättare att spruta in nåt i mitten. Dessutom ändras inte husets proportioner. :)
 
Jag svara själv eftersom ingen annan gör det. Men jag antar att det kan vara av intresse för flera. Dessutom känns det som ett stöd att inte behöva tänka "själv" :S

Jag har kollat väggen ordentligt nu som jag trodde att jag hade gjort innan. Och jag hade fel. Det är innifrån och ut följande;
2-3 cm eternit och putsad vass. 2 cm bräda, 4 cm luftspalt med vindpapp på insidan. 7 cm stående plank med 1,5 cm bräda innanför. 3 cm putsad vass på insidan. Ugnefärliga mått.

Jag har pratat med en isoleringsfirma som sprutar in cellulosa. Han sa att de inte rekommenderar det om luftspalten är mindre än 5 cm. Men han räknade ändå ut vad 4 cm skulle ge i besparing.

Från u-värde 0,9 till u-värde 0,45. C:a då förstås. Det kostar 250:-/kvm och vi som har 150 kvm vägg, för oss skulle det kosta 40.000 med rotavdrag (rutavdrag ?) Vi skulle spara 7.300 kwh per år på 80 öre kwh skulle det spara 5.800:- på ett år. Och ta 9 år att betala.

Så nu ska jag kolla hur man kan isolera från utsidan istället och då ta ner eterniten. Är lite rädd för vad som kan finnas under. Undrar om man kan ta ner den yttre plankväggen. Då får man 8 cm att isolera på innan man har kommit till fönstren så att säga. Är det lönt ?

Jag har sett att många lägger frigolit och putsar på det men det verkar inte vara så poppis här och har även hört från andra håll att det är en problemlösning.

Vill ju gärna behålla att det hela andas, men känner mig just nu tom på ideer.

Svar mottages tacksamt :p
 
Har nästan samma konstruktion i väggen så när som putsade vassen och att det bara var 1" luftspalt på insidan.
Min vägg såg ut så här: 15mm Tretex-Gammal tapetserad papp-1"stående brädor- 1"luftspalt/1"spikläkt-3"stående plank med trasor/lin i springorna-tjärpapp-1"panelbrädor+lockläkt.

Då jag rev en del av väggen för att sätta in en altandörr så vet jag att jag inte skulle fått in någonting i "luftspalten" utan att ha tagit hål in i varje fack då spikläkten effektivt avgränsade storleken på facken. I och med att luftspalten sitter innerst så är det väldigt känsligt för att det är tätt nerifrån då du annars väldigt lätt får kalldrag in nere från grunden in i nedre facket. är dina golv omlagda någon gång och blev det i så fall tätt mellan grunden och spalten i väggen ?

Jag har lagt på 90-95mm isolering och asfaboard utvändigt vilket gjorde stor skillnad.

Edit: Ser nu att du tydligen har luftspalten ytterst.....
 
Redigerat:
Menar du att det delvis är eternit och delvis puts på utsidan, eller är det putsat under eterniten? Jag förstår inte riktigt hur dina väggar är uppbyggda och samtidigt verkar du inte heller riktigt veta det? Eller missförstår jag din rädsla vad som kan finnas under eterniten?

Jag har ett liknande hus, minus putsen och vassen. Men jag bor heller inte i Skåne. Och där har man i alla "varma" rum spikat ett lager liggande plank med en luftspalt på 2 cm ca, sen kommer de stående planken. Direkt an mot denna ligger den gamla fasadpanelen. På denna har man läktat, lagt lite mineralisolering mellan och sen eternitplattorna på.

Jag har själv funderat på att tilläggsisolera men då kommer jag ta bort eterniten eftersom det finns risk för luftfickor där bakom och då är tilläggsisoleringen ganska bortkastad. Att ta bort de yttre brädorna, som jag misstänker är den ursprungliga panelen, som du funderar på kan ju funka. Å andra sidan är det så lite det bygger och kan snarare vara ett bra underlag för isoleringen.

Frigolit är, har jag lärt mig, diffusionsöppen, dvs den andas vilket snarare borde vara bättre på ditt hus än att smälla upp mineralisolering och putsa på. Men jag är bara "boksmart" på området så ta inte mina råd som ngn slags sanning. Inspirations snarare kanske... :)
 
Hmm.. Jag undrar om det var dagen efter för "min" byggare. Vår luftspalt är på utsidan planken och er är på insidan ?? Det kanske inte har någon betydelse bara de blev luftade ? Era väggar är faktiskt identiska med undantag för att Orparn har tretex på insidan och Cederbuch har lite extra isolering på utsidan, förmodligen ditsatt senare. Ja, vår är likadan förutom att stående plank och luft bytt plats. Det tar lite tid att tänka här...

Orparn; Jag antar att de skulle göra hål i varje fack och spruta in isoleringen. Våra golv är säkerligen inte omlagda men jag tror inte att vi har något nämnvärt drag från grunden, vi har källare. Däremot blev det ett väldigt drag när vi gjorde hål i golvet för avloppet när vi fixade i köket. Jag stod många gånger och undrade över detta drag tills jag kom på att det var hålet som var anledningen.. inte den skarpaste kniven o.s.v. :/
När du la på isolering , vad använde du och la du den utanpå panelen då ? Kan du precisera det lite ?

Cederbruch; Det är putsat under eterniten . Jag är rädd för fuktskador under eterniten eftersom den sitter på putsen utan luftspalt. Möjligen kanske putsen räknas som en luftspalt ? Nja, jag tror inte att våra yttre brädor är den ursprungliga panelen för huset är ju även putsat på insidan, tyvärr. Men eterniten har nog hamnat där senare. Jo, de yttre brädorna bygger inte så mycket som du säger och är även kanske någon slags del av konstruktionen, men innanför dom finns det ju 4 cm luft... knepigt det här, om den luften har lika mycket isolerande effekt som er , som ju finns på insidan planken. Man kanske bara helt enkelt kan lägga frigolit på de yttre brädorna för de är ju luftade på insidan och så puts på frigoliten ? Eller t.o.m. behålla den yttre putsen och så frigolit på det ? Det kanske blir ojämt ?
 
Nu har jag pratat med en firma som säljer feelingwood isolering. Det är cellulosaskivor. De menade att jag skulle klara mig med 45+45 mm skivor. I och med att den 7 cm tjocka plankväggen och de 4 centimetrarna luft också isolerar. Han tyckte jag skulle lägga deras isolering på ytterpanelen med något han kallade vårtexduk utanpå. Sedan 4-6 mm luftspalt och ytterskal.
Det kostar 79 kvm men har begärt en offert.

Vitsen med denna skiva ska alltså vara att den är öppen för fuktvandring eller som han sa; att fukten stannar i isoleringen för att ventileras fram och tillbaka. Tror jag, lite mosig nu efter en hel dags studier :S

På deras hemsida läser jag att deras cellulosa har ett k-värde på 0,033, stenull 0,044, glasull 0,055 och stillastående luft intressant nog 0,026. Ju lägre, ju bättre. Det verkar vara marginella skillnader, glömde fråga vad det innebär praktiskt.

Rent ut sagt, det är inte klokt vad klabbigt det är att få reda på hur man ska bära sig åt. Man måste utbilda sig i varenda liten skitsak innan man kan göra något. Det är ju stora ekonomiska värden som går till spillo när man gör fel. Eller stora ansträngningar om man måste göra om. Och någon absolut sanning verkar inte existera. Eller finns det något statligt verk som man kan fråga. Besiktningsmän och hantverkare, alla har sina teorier. Men det är så skönt att ventilera och få lite feedback här.

Och inte bara det, även kunskap, har nu förstått mer med er hjälp. d^_^b
 
sofftis skrev:
Orparn; Jag antar att de skulle göra hål i varje fack och spruta in isoleringen. Våra golv är säkerligen inte omlagda men jag tror inte att vi har något nämnvärt drag från grunden, vi har källare. Däremot blev det ett väldigt drag när vi gjorde hål i golvet för avloppet när vi fixade i köket. Jag stod många gånger och undrade över detta drag tills jag kom på att det var hålet som var anledningen.. inte den skarpaste kniven o.s.v. :/
När du la på isolering , vad använde du och la du den utanpå panelen då ? Kan du precisera det lite ?
På framsidan som isolerades först togs panelen ner helt och sen spikade vi på en 95x45 regel och fyllde upp med 95mm glasull och täckte med asfaboard. gaveln och baksidan som gjordes långt senare är däremot isolerad med 45x45 reglar i kors. Jag ville inte tvingas skråa reglarna för det är lite svårt att hitta spik som är längre än 5" och som går att slå igenom en 45x95 utan att spräcka den. Alternativet skulle vara att ta någon lång specialskruv men dom tror jag är rätt dyra:S Att lägga reglarna i kors minskar ju även köldbryggorna och är väl det som rekommenderas av de flesta. :)
På gaveln togs panelen bort helt men den gamla tjärpappen lämnades kvar. på baksidan var det en del av bottenstocken som visade sig vara dålig så på halva huslängden kapades panelen ca 80 cm upp på väggen med cirkelsågen men resten fick sitta kvar. Där panelen kapades bort ligger det en kluven panelbräda under de båda 45x45 reglarna för att anpassa till att panelen satt kvar på resten av väggen.

Om du väljer att lämna panelen kvar på väggen finns risk för att det ska komma in luft i nya isoleringen via springorna mellan panelbrädorna.:( Jag ser två alternativ till att lösa detta och det är att antingen täta med någon byggfog innan du lägger dit bottenregeln eller att kapa bort nedersta delen av panelen och lägga en panelbit liggande under bottenregeln.

När jag skarvade (de vertikala skarvarna) asfaboarden tog jag ett drag med en hyvel (för att minska tjockleken och använde H-profillist som normalt används till utegips så slapp jag sätta extra vertikala reglar under skarvarna:D
 
Jag hängde med fram till "Om du väljer att lämna panelen kvar o.s.v." Menar du springorna i underkant av den gamla panelen ? Bottenregeln ska den sitta längst ner på den gamla panelen som en kant sså att ingen ting kommer in den vägen, varken luft eller möss ? Har faktiskt alltid undrat över hur man tätar längst ner, det är mycket jag undrar över :)) .

"När jag skarvade ( de vertikala skarvarna ) " o.s.v.
Antar att du menar at du hade horisontala reglar till panelen. Det verkar vara ett bra tips !
 
sofftis skrev:
Hmm.. Jag undrar om det var dagen efter för "min" byggare. Vår luftspalt är på utsidan planken och er är på insidan ?? Det kanske inte har någon betydelse bara de blev luftade ? Era väggar är faktiskt identiska med undantag för att Orparn har tretex på insidan och Cederbuch har lite extra isolering på utsidan, förmodligen ditsatt senare. Ja, vår är likadan förutom att stående plank och luft bytt plats. Det tar lite tid att tänka här...

Orparn; Jag antar att de skulle göra hål i varje fack och spruta in isoleringen. Våra golv är säkerligen inte omlagda men jag tror inte att vi har något nämnvärt drag från grunden, vi har källare. Däremot blev det ett väldigt drag när vi gjorde hål i golvet för avloppet när vi fixade i köket. Jag stod många gånger och undrade över detta drag tills jag kom på att det var hålet som var anledningen.. inte den skarpaste kniven o.s.v. :/
När du la på isolering , vad använde du och la du den utanpå panelen då ? Kan du precisera det lite ?

Cederbruch; Det är putsat under eterniten . Jag är rädd för fuktskador under eterniten eftersom den sitter på putsen utan luftspalt. Möjligen kanske putsen räknas som en luftspalt ? Nja, jag tror inte att våra yttre brädor är den ursprungliga panelen för huset är ju även putsat på insidan, tyvärr. Men eterniten har nog hamnat där senare. Jo, de yttre brädorna bygger inte så mycket som du säger och är även kanske någon slags del av konstruktionen, men innanför dom finns det ju 4 cm luft... knepigt det här, om den luften har lika mycket isolerande effekt som er , som ju finns på insidan planken. Man kanske bara helt enkelt kan lägga frigolit på de yttre brädorna för de är ju luftade på insidan och så puts på frigoliten ? Eller t.o.m. behålla den yttre putsen och så frigolit på det ? Det kanske blir ojämt ?
Hela mitt hus är klätt med tretex på insidan, så våra väggar är nog byggda efter ungefär samma principer. Fast det lustiga är att på de ställen vi rivit för att göra något har vi hittat upplimmade tidningar från 70-talet under tretexen. Jag trodde man hade gått ifrån att göra på det sättet vid den tiden. Men gubben som hade huset gjorde väl som han lärt sig från 30-talet. :) Men jag är glad för det!

Jag är inte så hemma på de gamla luftspalternas funktion men att de hade någon slags isolerande verkan har jag förstått. Dagens luftspalter verkar ju bara finnas där för att ventilera fukt. Fast i ditt fal kanske det är så att man hade en ventilerande spalt bakom brädorna som putsen ligger mot?! Jag iaf att det vitkiga borde vara att få din fasad vindtät så inte luft blåser in i luftspalten. Om då kan få luften i spalten stilla stående så att säga så kan du ju isolera utanpå sen. Frågan är om putsen måste bort eller ej.
 
Bättre med tretex än frigolit som "våran" gubbe hade isolerat med på alla innerväggar med tapet rakt på frigoliten. Men börjar tänka att hade vi satt gips på frigoliten hade det kankse inte varit så dumt iallafall.

Nu skyndade jag mig att ta bort den för jag tyckte det var brandfarligt.

Jag har också fattat det som att det finns två sorters luftspalter, en isolerande och en ventilerande. Vindtätt ja, när vi satte gips på väggarna tog jag bort alla ventiler för att måla dom. Och de är förstås fortfarande inte på plats. Så det har ju klart gjort huset kallare i och med att det inte är tätt. Men förmodligen är inte heller putsen tät eller brädorna som den ligger mot.

Någon slags åtgärd på fasaden måste vi göra helt klart. Om man gör det helt ( så gott det går ) tätt, så bör man få en del isolerande verkan av den där luftspalten. Jag undrar om det räcker så man slipper tilläggsisolera ? För stillastående luft har tydligen en bra isoleringsverkan.
 
Kan du inte få den yttre luftspalten 100% tät spelar det ingen roll hur mycket isolering du lägger på utvändigt.
Enda alternativet då är att lägga den invändigt med minskad boarea som följd.
 
Hmm, det låter förskräckande logiskt. Klart 100 % blir det ju väl aldrig men allt som luftas ut där är förstås förgjort....:(
Om det nu inte går att få tätt så måste man då förmodligen ta bort brädorna så att man kommer åt att isolera från 7 cm planken.

Det är så bra att få såna här saker klart för sig för då vet man vad man pratar om med isoleringsleverantörer t.ex. :) trots allt.
 
Uppdatering

Isolering; något som andas 45 mm om det går att få luftspalten tät som är 40 mm elller 2 ggr 45 mm.

Ytskikt, Kalkbruk eller trä har jag läst mig till nu. Kalkbruk ska visst inte spricka och trä för det är ett trähus.

Färg; slam eller linoljefärg på panelen. ( Som kanske kan ligga sida vid sida, det låter enkelt och bra ) För att man slipper skrapa. Vet inte vad som är hållbarast här i Skåne, vi har regnperiod väldigt ofta. Eller en kalkfärg på bruket.

Men denna tråden handlar om isolering så tillbaka till det. Behöver något billigt :p vad ska jag ta ? Kom med era kloka råd d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.