Billigt rimmar tyvärr dåligt med "andas". Jag uppfattar dessutom att du gärna vill ha traditionella material som funkar för ditt hus. Billigt hade varit att köra med glasull. Men det varken andas eller kan hantera fukt alls.

Nu har jag inte isolerat utvändigt, men där jag använt isolering har jag kört med Vitals cellulosaskivor (Bauhaus). Trevligt att jobba med, men dyrt som attan tyvärr.
 
cederbusch skrev:
Billigt rimmar tyvärr dåligt med "andas". Jag uppfattar dessutom att du gärna vill ha traditionella material som funkar för ditt hus. Billigt hade varit att köra med glasull. Men det varken andas eller kan hantera fukt alls.

Nu har jag inte isolerat utvändigt, men där jag använt isolering har jag kört med Vitals cellulosaskivor (Bauhaus). Trevligt att jobba med, men dyrt som attan tyvärr.
Jä, du har så rätt. Det är jääättestor prisskillnad. q(;^;)p I alla nybyggen när det stor isolering så är det säkert gullfiber de menar. Hur kan det funka i de husen då ? Får de fuktproblem ?

Man borde uppfinna något eget. Lite skrynklat tidningspapper borde väl hålla luften stilla det med ;)
 
Skrynklat tidningspapper, det finns det redan.... typ. Det finns en lösullsisolering som är gjord av tidningspapper.

Skillnaden mellan gamla hus och nybyggda är att de gamla husen oftast inte är särskilt täta, eller dragiga om man så vill. De nya husen byggs i princip helt täta, men en plast på insidan bakom gipset. Då kommer fukten aldrig fram till isoleringen så håller sig torr. Man får då ett varm hus, men istället måste men ha kraftig ventilation för att ventilera bort fukten. Och för att inte blåsa ut värmen måste man ha ett värmeåtervinningssystem.... det ena för med sig det andra som du förstår. :x

Det finns många som donat med plast och/eller mineralisolering i gamla hus med följden att de fått svåra fuktskador. Det beror helt enkelt på att det är väldigt svårt att få ett gammalt hus helt tätt. Det finns stor risk för att det blir ställen där det inte är tätt. Effekten kan då bli att lufta pressas ut i de otätheterna och för med sig all fukt, dvs det blir extrem fuktbelastning i otätheterna. Resten kan du nog räkna ut. Men det finns även nya hus som får fuktskador, särskild på vinden. Och skulle det läcka in lite i mineralisoleringen är enda möjligheten att få det torrt att riva ut och helst byta ut. Cellulosabaserad isolering kan hantera fukt betydligt bättre så det kanske inte alltid är nödvändigt att riva upp då utan det kan avge fukten över tid.

Jag har som sagt isolerat med en cellulosaskiva i de sneddtak där jag renoverat. I mellanbjälklaget har jag låtet sågspånet ligga kvar, likaså på vinden. Det spånet jag tömde ut från snedtaket har jag burit upp på vinden och kompletterat med där.
 
cederbusch skrev:
Skrynklat tidningspapper, det finns det redan.... typ. Det finns en lösullsisolering som är gjord av tidningspapper.

Tja, vitsen med att göra det själv skulle förstås vara att det blev billigt :D

Skillnaden mellan gamla hus och nybyggda är att de gamla husen oftast inte är särskilt täta, eller dragiga om man så vill. De nya husen byggs i princip helt täta, men en plast på insidan bakom gipset. Då kommer fukten aldrig fram till isoleringen så håller sig torr. Man får då ett varm hus, men istället måste men ha kraftig ventilation för att ventilera bort fukten. Och för att inte blåsa ut värmen måste man ha ett värmeåtervinningssystem.... det ena för med sig det andra som du förstår. :x

Det finns många som donat med plast och/eller mineralisolering i gamla hus med följden att de fått svåra fuktskador. Det beror helt enkelt på att det är väldigt svårt att få ett gammalt hus helt tätt. Det finns stor risk för att det blir ställen där det inte är tätt. Effekten kan då bli att lufta pressas ut i de otätheterna och för med sig all fukt, dvs det blir extrem fuktbelastning i otätheterna. Resten kan du nog räkna ut. Men det finns även nya hus som får fuktskador, särskild på vinden. Och skulle det läcka in lite i mineralisoleringen är enda möjligheten att få det torrt att riva ut och helst byta ut. Cellulosabaserad isolering kan hantera fukt betydligt bättre så det kanske inte alltid är nödvändigt att riva upp då utan det kan avge fukten över tid.

Jag har som sagt isolerat med en cellulosaskiva i de sneddtak där jag renoverat. I mellanbjälklaget har jag låtet sågspånet ligga kvar, likaså på vinden. Det spånet jag tömde ut från snedtaket har jag burit upp på vinden och kompletterat med där.
Det var väldigt intressant och klargörande att läsa. Tack för att du delar med dig. d^_^b

Hur är det med frigolit, har läst att den tydligen är diffusionsöppen vilket jag inte trodde. Jag kan få tag i frigolit till ett bra pris tror jag.

Vi har gipsat väggarna men utan plast för jag trodde att gipset var tätt. Å andra sidan är jag glad för att det inte är det eftersom jag vill behålla det diff. öppet. Däremot plastade vi taket på andra våningen för att det inte skulle komma fukt till vinden eftersom vi har fjärrvärme nu och alltså kommer ingen överskottsvärme till vinden. Men förre ägaren har tilläggsisolerat på vinden med gullfiber ovanpå sågspånet och det verkar inte vara bra alltså.
 
Du får ta alla sanningar som jag och andra har på det här området, lägga i en burk, skaka och plocka ut russinen. :)

Jag trodde jag skulle bli galen när jag själv försökte förstå detta inför mina projekt hemma. Anledningen till att det inte finns en absolut sanning är för att varje hus är unikt med sina förutsättningar och två exakt likadana hus som man gör exakt likadana åtgärder i kan reagera helt olika och det kan vara den lilla skillnaden att de inte står på exakt samma plats som göra att det är olika förhållanden. Så vad jag försöker säga är att hur just ditt hus är funtat måste i slutändan du komma på själv. Du kan samla in så mkt kunskap som möjligt, men sen får du prova dig fram eller gå på din magkänsla.

Vill du ha det tätt så är det diffusionsspärr som gäller och det är (nog) bara en ganska tjock plast som kan funka som det. Jag säger inte att det är så, men det KAN finnas en RISK för att ni inte fått det tätt längs väggarna där ni satte plasten så fuktig luft kan gå in under gipset, leta sig förbi plasten och upp på vinden. Jag vill inte skrämma dig och du ska inte riva upp allt nu bara för det, men det kan vara bra att försöka ha lite koll längs väggarna på vinden om ni ser tecken på att det drar upp fuktig luft. På min vind hade de över ett sovrum lagt ut några mattor med glasull ovanpå sågspånet. Det som verkade hända då var att fen fuktiga luften letade sig under glasullen och blåste fram där ett litet veck hade bildats på pappen som log ovanpå isoleringen. Och på träväggen, där den fuktiga luften hade blåst på, så var det fuktigt och lite svart (mögel). Jag rensade ut vinden från all mineralisolering och har nu bara sågspån.

Eftersom ni har sågspån under kan det funka bra då det tar hand om fukten. Men var lite observanta på om mineralullen känns fuktig eller om ni ser mögelpåväxt på underlagstaket. Då kan det vara värt att prova att plocka undan lite isolering för att dels låta lite mer värme komma till vinden och dels låta sågspånet jobba bättre.

Kan tänka mig att många tankar snurrar, men ta tid på dig och läs mkt. Med tiden sjunker kunskapen ner och du känner dig säkrare.
 
Tack för goda råd Cederbusch d^_^b

Ju mer man vet ju mer börjar man sålla själv. Jag har funderat på just det du påpekar att fukten kanske letar sig upp längs takkanterna, betyder det att man måste välja, helt inplastat eller ingen plast alls ?

Så småningom kommer vi till taket, inredningen är ju viktigare. :rolleyes: Då har jag tänkt kolla det som du påpekar. Och eventuellt ta bort gullfibern. Låter som ett otrevligt jobb, gullfiber i hela huset, brrr...

Var på Bauhaus i går och fick rådet att inte röra luftspalten. Han menade att det inte gör något om den inte är helt tät. Isover har visst en sida där man lägger in hur väggen ser ut och så får man reda på hur isolerat det är, verkar bra !
 
Mja, du kan ju ha tur, men har jag frågor om hur man ska lösa något så åker jag definitivt inte till Bauhaus eller Byggmax eller liknande. På K-rauta här i Örebro däremot finns flera duktiga som jag litar på. Bauhaus verkar mest vara befolkat av unga tjejer som alltid måste ringa efter någon när man ställer den enklaste fråga. Där handlar man om man vet vad man ska ha!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.