Hejsan

Ska isolera en vägg på insidan. Väggen har ytterst en träpanel 22mm spikad på stående timmer med en tjocklek på 100-120mm. Huset byggt 1908.

Att göra en luftspalt mellan timret och isoleringen känns lite avigt, och funkar inte riktigt bra då det är på övervåningen.

Några tips och/eller erfarenheter om hur gå till väga, materialval m.m.?

Tack,

Thomas
 
I vår kåk sitter det en luftspalt på insidan av det stående timret. Det är en 1/2"läkt och 1" brädor som sen är klädda med papp+tretex. Är du säker på att du inte har något liknande?
Panelen på utsidan satt direkt mot en tjärad vindpapp men är nu utbytt mot 2x45mm isolering, asfaboard, 10mm luftspalt och ny panel. Det tillsammans med 3-glasfönster gjorde en märkbar skillnad.
 
Om jag förstår dig rätt sitter spalte innanför timret också innanför isoleringen. I mitt fall kommer det ju att bli tvärtom, och en ventilerad spalt ska ju i så fall ventileras med uteluft.
Är er spalt ventilerad?
 
Nej den är inte ventilerad. Då skulle det lätt bli dragigt och den isolering som finns i väggen skulle ju då inte ge något alls.
Varför ser du behovet av att ha en luftspalt på insidan ? Jag skulle helst ha fått bort den och kommer eventuellt att försöka få i fiber i den när vi ska renovera till sommaren.
Är anledningen till att du vill ha en luftspalt att det saknas på utsidan av timmerväggen ? kan det i så fall inte vara smartast att använda något naturmaterial som isolering på insidan och skippa plastning?
Jag försöker att undvika plast och tror att man framför allt ska vara försiktig med att sätta plast på bara vissa delar av ett hus då det borde öka ångtrycket på de delar som saknar den :S
Skulle kunna tänka mig att sätta plast i snedtak och även den plana delen för att minska fuktvandringen uppåt men bara om jag samtidigt gjorde det i hela kåken.

Gäststugan som vi byggt på 40kvm har bara plast i taket och en halv meter ner på väggarna. Väggarna som är isolerade med 145+45 isolering är klädda med gips på insidan.
 
Innanför isoleringen är ju så klart ingen mening med ventilerad spalt nej. Ska det vara ska det vara direkt efter isoleringen, det är där fukten behöver ventileras ut, men i mitt fall sitter alltså en rejäl timmervägg där, så det känns lite galet att lägga en luftspalt där, och jag funderade på om det var någon som hade lite erfarenheter av lösningar kring detta. Troligast blir att jag sprutisolerar med PU direkt mot väggen, enklast och bäst har jag kommit fram till.

Själv har jag, efter att ha sett lite hur det kan se ut, fått en stark uppfattning att om man isolerar då ska man också se till att ångspärra. Fuktig luft ska inte ta vägen genom väggen ut, det är mycket bättre om den tar vägen via ventilationskanaler, rökkanaler, spisfläkt m.m.
 
Håller helt med om att fukten helst ska ta vägen genom ventilationen men om vi säger att 5l vatten ska ut ur huset per dygn och hela huset är plastat (utan uppskuret för dosor mm.) så har det ju inget annat val än via ventilationen.
Om halva huset är plastat så går det ju antingen via ventilationen som om den är rätt gjord borde ta hand om det mesta. Resten som inte går genom ventilationen måste ju då gå genom den del av huset som inte är plastat vilket ger en högre mängd fukt som ska ut per kvm än om det inte funnits någon plast alls.
Så tänker jag:)

En anledning till att jag inte satt någon plast i väggarna på gäststugan är för att jag inte vet om den i framtiden kommer att stå med värme på hela vintrarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.