A atomlab skrev:
Är också intresserad av varför det där är en riskkonstruktion. Det måste såfall vara närmare miljonen hus i Sverige som ligger i farozonen.
Ja verkligen, och det byggs fortfarande
 
A
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja verkligen, och det byggs fortfarande
Matti_75 Matti_75 skrev:
Nu får du förklara vad som är skadligt med att isolera ett betongbjälklag på undersidan?
Riskerna är här ett antal för att fuktrelaterade problem som mögel och röta kan uppkomma. Risken finns att man stänger in fukt mot golvbjälklaget, som kommer att bli varmare och en slags växthuseffekt uppstår till fördel för växtlighet som man inte vill ha i sitt hus.
sedan blir även krypgrundsklimatet kallare och där med fuktigare. Mögellukt kan då uppstå och över tid leta sig igenom cellplasten.

isolering är bra med ska placeras på korrekt ställe.
 
A Aunty skrev:
Riskerna är här ett antal för att fuktrelaterade problem som mögel och röta kan uppkomma. Risken finns att man stänger in fukt mot golvbjälklaget, som kommer att bli varmare och en slags växthuseffekt uppstår till fördel för växtlighet som man inte vill ha i sitt hus.
sedan blir även krypgrundsklimatet kallare och där med fuktigare. Mögellukt kan då uppstå och över tid leta sig igenom cellplasten.

isolering är bra med ska placeras på korrekt ställe.
Ett betongbjälklag varken ruttnar eller möglar. Visst krypgrunden blir kallare men eftersom TS mark inte är plastad eller isolerad så är det bra ur fuktsynpunkt.
 
A
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ett betongbjälklag varken ruttnar eller möglar. Visst krypgrunden blir kallare men eftersom TS mark inte är plastad eller isolerad så är det bra ur fuktsynpunkt.
det du säger stämmer självklart inte.
först och främst mögelsporer finns överallt och betongen i sig möglar inte med krävs bara lite smuts på betongen för att den ska börja mögla.
Att då stänga in med isolering är förödande.

sedan undrar jag vad du pratar om att det är bra att sänka temperaturen eftersom masken inte är plastad?
har ju inget alls med saken att göra?
Höja temperaturen är alltid positivt, här måste du verkligen förklara dig.
 
A Aunty skrev:
det du säger stämmer självklart inte.
först och främst mögelsporer finns överallt och betongen i sig möglar inte med krävs bara lite smuts på betongen för att den ska börja mögla.
Att då stänga in med isolering är förödande.

sedan undrar jag vad du pratar om att det är bra att sänka temperaturen eftersom masken inte är plastad?
har ju inget alls med saken att göra?
Höja temperaturen är alltid positivt, här måste du verkligen förklara dig.
Ni som löser alla dessa trådar där denna människa försöker hjälpa till ber jag ödmjukast att läsa på om fukt i mark och byggnader och inte tro på allt kvalificerat svammel. Tack för mig
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 5 till
  • Laddar…
A
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ni som löser alla dessa trådar där denna människa försöker hjälpa till ber jag ödmjukast att läsa på om fukt i mark och byggnader och inte tro på allt kvalificerat svammel. Tack för mig
då tycker jag du ska förklara varför det är positivt att grunden blir kallare som du säger, du har ju gång på gång visat att du inte kan något om fukt
 
I och med att grunden blir kallare minskar även den fukt som marken avger. Dock är det mer fördelaktigt att även plasta marken.
 
A
B bossespecial skrev:
I och med att grunden blir kallare minskar även den fukt som marken avger. Dock är det mer fördelaktigt att även plasta marken.
men det är ju inte det som är problemet. varm fuktig luft kommer in i grunden och kondenserar i den kalla grunden.
 
A Aunty skrev:
men det är ju inte det som är problemet. varm fuktig luft kommer in i grunden och kondenserar i den kalla grunden.
Vi vet inte ens om TS har ventiler öppna i grunden i detta fall....
 
Rickard.
A Aunty skrev:
men det är ju inte det som är problemet. varm fuktig luft kommer in i grunden och kondenserar i den kalla grunden.
Vad förespråkar du för lösning?
Tycker du samma om alla kalla krypgrunder eller är det bara betong som inte fungerar?
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi vet inte ens om TS har ventiler öppna i grunden i detta fall....
spelar ingen roll du får alltid in mängder med luft som bär med sig fukt.
grunden är aldrig tätt och du har verkligen aldrig diff.plast i grunden.
 
A
Rickard. Rickard. skrev:
Vad förespråkar du för lösning?
Tycker du samma om alla kalla krypgrunder eller är det bara betong som inte fungerar?
finns otroligt mycket olika lösningar man kan göra för att åtgärda ett dåligt klimat i en krypgrund.
Viktigaste är att man ser till den specifika krypgrunden och inte ger generella råd.

men allt från, plasta, makadam, isolering, värmeslinga, fläktar, avfuktare, gjuta betongplatta, öppna ventiler, stängda ventiler osv.
men ofta i kombination med varandra och måste undersökas för den specifika grunden.
 
A Aunty skrev:
men det är ju inte det som är problemet. varm fuktig luft kommer in i grunden och kondenserar i den kalla grunden.
Och vad skulle det orsaka för skada, allt är ju oorganiskt…?
 
A
B bossespecial skrev:
Och vad skulle det orsaka för skada, allt är ju oorganiskt…?
i en krypgrund, inte en chans.
Mögelsporer finns överallt och räcker lite smuts för att det ska växa mögel.

men din krypgrund kanske är kliniskt ren?
 
Och vad händer då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.