Har en kryp/torpagrund, vet inte vilket av det den kallas egentligen, där utrymmet är ca 1,2 meter från mark till tak.
Huset är byggt -59 och miljön i krypgrunden är rätt bra enligt Anticimex och även en krypgrundsfirma som tittat på ev. åtgärd.

Anledningen till att vi hade hit en firma som arbetar mkt med krypgrunder är pga att vi lagt golvvärme i rummen ovanför.
Och vi upplever att golvvärmen får jobba rätt hårt och man har även mätt temperaturen i krypgrunden och det är riktigt varmt i taket där pga golvvärmen. Detta medför ju såklart att mkt värme försvinner ner i krypgrunden som värms upp helt i onödan.

Firman rekommenderade att sätta 10cm cellplast mot taket. Och även komplettera med Favolen på marken samt en DH4 trygghetsvakt.
Sistnämnda är egentligen inte nödvändig men "ett bra komplement" enligt firman. Skulle även fungera bra med en t ex Woods avfuktare för krypgrunder för att spara isch 25 tusen.

Dock har jag hört att det finns risker med att lägga cellplast mot ett krypgrundstak då det kan bildas fukt mellan cellplasten och taket. Dock har jag bara läst om träkonstruktioner. Mitt är ju i betong.

Så min fråga är egentligen, är det OK att lägga cellplasten mot betongtaket i krypgrunden?

ps. skräpet på bild är bara tillfälligt då jag rensar i garaget ;)
 
  • Mörkt garage eller förrådsutrymme med rör, brädor och diverse byggmaterial. Oorganiserat och dammigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle spruta skum på det där.
 
A atomlab skrev:
Jag skulle spruta skum på det där.
Är också en variant. Dock var offerten på det högre än den offerten jag nu har där man även isolerar marken och installerar vakten.
Fördelen med att isolera marken är också att radonet minskar.

Edit: Fast du kanske menade att jag kan spruta skum själv?
 
Rickard.
Betong med isolering på utsidan är väldigt vedertaget och jag ser inte varför det inte skulle fungera även för dig. Betongen är inte blöt idag så eventuell fukt kommer från marken och är det ett problem får det väl lösas på annat sätt.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Betong med isolering på utsidan är väldigt vedertaget och jag ser inte varför det inte skulle fungera även för dig. Betongen är inte blöt idag så eventuell fukt kommer från marken och är det ett problem får det väl lösas på annat sätt.
Tack.
Vilken cellplast rekommenderas för detta ?
 
Cellplast är enkelt att sätta, ni kan använda tex fogskum (den ej hårt expanderande sorten) att täta springorna med. Absolut ingen avfuktare om du frågar mig, det är bara pengar i sjön för en konstruktion som er.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
J Jockose skrev:
Tack.
Vilken cellplast rekommenderas för detta ?
Bra fråga, jag vet inte vad ”branschen” tycker men jag ser inte varför eps inte skulle fungera samt är klart billigast. Vill dom bara lägga ett lager så bör det absolut vara falsade skivor och jobbet ska utföras noga så det blir tätt.

Alla som jobbat med cellplast vet att det inte är så bara att få bra.

Jag tycker 10cm låter lite om betongen rentav är varm på undersidan.
 
Redigerat:
  • Gilla
sveiser
  • Laddar…
J Jockose skrev:
Är också en variant. Dock var offerten på det högre än den offerten jag nu har där man även isolerar marken och installerar vakten.
Fördelen med att isolera marken är också att radonet minskar.

Edit: Fast du kanske menade att jag kan spruta skum själv?
Du får räkna på vad du faktiskt får.

10cm cellplast contra 10cm sluten cell pur isolering motsvarar 30cm cellplast.

Det går inte att applicera själv utan är alltid firma. Kan inte kosta mycket att få utfört.
 
Rickard.
A atomlab skrev:
10cm cellplast contra 10cm sluten cell pur isolering motsvarar 30cm cellplast.
Stämmer detta verkligen?

Vad jag hört/läst är pur ungefär 1/3 bättre (teoretiskt) än eps/xps.
 
A
Rickard. Rickard. skrev:
Betong med isolering på utsidan är väldigt vedertaget och jag ser inte varför det inte skulle fungera även för dig. Betongen är inte blöt idag så eventuell fukt kommer från marken och är det ett problem får det väl lösas på annat sätt.
nej, det är det inte alls.
så får man absolut inte göra i en krypgrund kommer leda till ökad fuktbelastning i krypgrunden.

hur vet du för övrigt att eventuellt tillkommande fukt kommer från marken?
i regel brukar den största mängden komma via ventilationen och borde vara så även här.

gissa inte, tack.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Stämmer detta verkligen?

Vad jag hört/läst är pur ungefär 1/3 bättre (teoretiskt) än eps/xps.
Den teoretiska är 50% bättre än eps. Att dock få en teoretisk uppbyggnad utav eps är nära inpå omöjligt. Iom att man sprutar massan så blir den alltid så som det är teoretiskt till sprutskummets fördel. Det är oavsett betydligt bättre än cellplast/glasfiber.
 
Rickard.
A Aunty skrev:
nej, det är det inte alls.
så får man absolut inte göra i en krypgrund kommer leda till ökad fuktbelastning i krypgrunden.

hur vet du för övrigt att eventuellt tillkommande fukt kommer från marken?
i regel brukar den största mängden komma via ventilationen och borde vara så även här. (Denna från rockwool)

gissa inte, tack.
Och vad ska ta skada av det? Betongen? Cellplasten?

Du har såklart rätt i att ventilationen kan leda in fukt men isolering är inte farligt i en fungerande krypgrund.
Finns t om exempel med stenull som säkert också fungerar.
 
  • 3D-modell av byggnadssektion med betong, tegel, isolering och trämaterial. Konstruktionsdetaljer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A
Rickard. Rickard. skrev:
Och vad ska ta skada av det? Betongen? Cellplasten?

Du har såklart rätt i att ventilationen kan leda in fukt men isolering är inte farligt i en fungerande krypgrund.
Finns t om exempel med stenull som säkert också fungerar.
självklart är inte fuktskadligt för betongen, men det finns andra delar som kan skadas.

isoleringen får absolut inte placeras som på bilden, det är direkt skadligt och kan leda till ökade fuktskador.
 
  • Haha
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
A Aunty skrev:
självklart är inte fuktskadligt för betongen, men det finns andra delar som kan skadas.

isoleringen får absolut inte placeras som på bilden, det är direkt skadligt och kan leda till ökade fuktskador.
Nu får du förklara vad som är skadligt med att isolera ett betongbjälklag på undersidan?
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Nu får du förklara vad som är skadligt med att isolera ett betongbjälklag på undersidan?
Är också intresserad av varför det där är en riskkonstruktion. Det måste såfall vara närmare miljonen hus i Sverige som ligger i farozonen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.