justusandersson skrev:
Jag tycker du skall bortse från OveRa:s inlägg. Det befinner sig i fel härad.

Skall man ha luftspalt i en massiv träkonstruktion bör den vara mellan fasadklädseln och plankstommen. Förekomsten av ett luftrum på plankets insida tyder på något annat. Jag föreslår att du mäter upp väggens tjocklek så att vi får ett bättre underlag för diskussionen. Det sker lättast vid ett fönster. Räkna bort in- och utvändiga foder och eventuell lockläck på utsidan så att du får fram avståndet från panelbrädornas utsida till insidans tapet.

När man skall bygga om en äldre träkonstruktion finns det några saker man bör tänka på. Förr, dvs före 1960 ungefär, använde man trä av betydligt högre kvalitet, mer tätvuxet och i grövre dimensioner. En tum var 25 mm och inte 21. Man byggde inte gärna på vintern och allt byggnadsmaterial gavs tid att torka. Dessutom använde man uteslutande diffusionsöppna färger. Dagens virke är snabbvuxet och mer känsligt för röta. Virke från byggvaruhusen håller en hög fuktkvot, och det är populärt att måla med diffusionstäta färger. Allt detta kräver en större uppmärksamhet på fuktproblematiken.
Man skall väl inte börja munhuggas med folk som alltid har rätt men när jag läser vad du tänker göra så förefaller det som om du SKA tilläggsisolera och får då en vägg som inte är massiv.
Men, om du tänker göra som du beskriver så förordar jag en luftspalt och en ångspärr inåt med en bra ventilation, sen får nostalgiker som anser att allt var bättre förr hålla på sitt skriver en som bott i hus gjorda av bondsågat virke, gamla trälådor från bilimport och reglar som haft ungefärliga mått av mycket sekunda och olika träslag isolerade med tidningspapper, sågspån och faans moster.
Men, som justusandersson så riktigt påpekar, det var nog i ett annan härad.
 
Alla synpunkter är relevanta och någon absolut sanning finns inte. Däremot tycker jag att man bör läsa in tråden från början innan man kommenterar.

Jag tycker inte att det var bättre förr, och tror inte jag sagt så heller. Däremot var det annorlunda. Behovet av luftspalter är betydligt större idag än vad som var brukligt förr. Först när dimensionerna på det befintliga plus det du tänker tillföra är kända, går det att uttala sig om detaljerna.
 
J justusandersson skrev:
Själv har jag personlig erfarenhet av plankhus efter att ha bott 30 år i ett sådant. Ytterväggarna bestod av panel, papp, 3 tums plank, spräckpanel (vanliga brädor monterade på diagonalen och därefter spräckta med yxa), sk rörning (vassmatta), puts, linoljepatentering och tapet. Uppvärmningen skedde med gaseldad panna, grova värmeledningsrör och enorma gjutjärnsradiatorer. Framledningstemperaturen på vattnet var om jag minns rätt ca 65 grader. Under dessa 30 år hann jag pröva alla varianter på energiförbättringar som tänkas kan. Ojämförligt bäst var drevning mellan fönsterkarmar och plankstomme samt tätningslister på fönsterbågarna. Takhöjden var 2,70 meter. Klimatkomforten i huset var mycket bra. Underbar akustik med alla putsade väggar och tak.
Livar upp denna gamla tråd igen.
Jag sitter i liknande situation som TS var i. Jag renoverar själv ett gammalt hus och står nu inför isoleringsdilemmat då jag byter värmesystem till vattenburen golvvärme.

Min yttervägg 150 mm:
Puts
Vassmatta med hönsnät
Diagonalt spikade brädor som är glesade (förmodad luftspalt)
Stående plank 45 mm
Örnpapp (svart vattentät papp)
Sågspån (ca 100 mm)
Pärlspont

I vissa delar är det inget sågspån utan dubbla plank. Jag har rivit ut alla golv på 1a våning för att isolera mot värmeförlust i golvvärmen. Jag har gamla 2 glas fönster som jag planerar att behålla. Vinden är också sågspånsisolerad. När jag pratade med en energirådgivare tyckte han att jag skulle riva innerväggarna för att få bort den vattentäta pappen och isolera om med exempelvis mineralull, lägga plast och sedan ytterligare en 45 mm isolering för installationsvägg. Viktigt att också lägga plast mot vinden för att undvika fukt på vinden.

Men jag försöker hitta en lösning för att slippa ändra om i befintlig konstruktion som funkat felfri hittills. Känns lite läskigt att plasta in gammalt hus. Vad tror ni om att regla på 45mm på Befintlig konstruktion för att kunna gömma undan el och isolera med lin?
 
Om syftet bara ska vara att kunna dra lite ny el så skulle jag säga att det räcker med en glespanel, t.ex. 28x70 som du kan göra ett installationsutrymme av, sen försänka ROT-dosor in i väggen.

Om du även ska tilläggsisolera så bör man passa sig lite, vilket jag bland annat beskriver här: https://www.byggahus.se/forum/threads/ni-som-har-kallvind-eller-kunskap-se-hit.358994/#post-3489956

Grundidén är att man isolerar från utsidan för att få väggkonstruktionen varm och torr. Gör man det från insidan så är det viktigt att ha koll på diffusionsspärren (plast) samt också ventilationen. Oavsett hur så är det ett faktum att ytterväggskonstruktionen blir kallare och fuktigare. Om det sedan leder till problem låter jag vara osagt, ibland ja, ibland nej.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.