Mikael_L
Jag skulle vilja diskutera denna golvvärmeslinga mer, men det är inte rätt tråd det här. Helt offtopic.
Om du Bruzz vill ha mer återkoppling så kan du anmäla ditt första inlägg till moderator med önskan om att bryta ut detta sidospår till en egen tråd.
(som då får ta bort detta inlägg också)
 
  • Gilla
jbr och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skulle vilja diskutera denna golvvärmeslinga mer, men det är inte rätt tråd det här. Helt offtopic.
Om du Bruzz vill ha mer återkoppling så kan du anmäla ditt första inlägg till moderator med önskan om att bryta ut detta sidospår till en egen tråd.
(som då får ta bort detta inlägg också)
Vad vill du diskutera Mikael? Kan man inte göra detta här.

Egentligen behövs tre trådar för att mäta specifikt på dessa höga isolationer.
Där en ska sitta på isolering.

Finns detta på UNI-T testare? Mikael.

Sen har jag sett videorekommendation och där ska man testa vid 2500 Volt. Korrekt. Eller ej?
 
Jag skulle gissa att detta handlar om krypströmmar från den avisolerade änden av trådarna. Antingen att det finns någon fuktighet, eller att det finns något medel på ytan av trådarna som leder ström, men extremt dåligt.

Det kunde vara intressant att se vad som händer om man aviosolerar en längre sträcka, så en krypström i så fall måste gå en längre sträcka.

Vad händer om du mäter på en vanlig lampsladd?
 
Mikael_L
Det som man då och då råkar ut för när man meggar är att det är ett mer eller mindre lågt värde på resistansen som sen ökar för att kanske nå instrumentets maximum eller åtminstone bli högt.
Detta antar jag mest brukar bero på att något sakta laddas upp av testspänningen, så då går det ström som visas som ett resistansvärde, men till sist är det fullt uppladdat.

Men med denna kabel beter det sig tvärtom, och det kan jag inte påminna mig om att jag varit med om någon gång.
Och lite otrevligt är det ju, det känns ju som att något typ bryts ner i isoleringsskiktet när spänningen går upp, och då börjar åtminstone jag att fundera på om det är något som sen kommer bli värre och värre med tiden för att till sist börja lösa ut JFB och ge kittlingar i fötterna.

Men att du nu fått en likadan kabel som beter sig lika känns ju däremot lite bättre, då verkar det ju som att denna slags kabel faktiskt tydligen ska bete sig på detta vis.
 
Jag gjorde en till mätning precis nu. Då tog det längre tid innan det började flappa. Tog 22 sekunder innan värdet sjönk. Och då med samma symptom som tidigare.

Hur ska jag mäta med en vanlig lampsladd? Har en liten stump och en längre med stickkontakt på.

Hand som håller en lampsladd med stickkontakt och en avklippt kabel med synliga ledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
M MEE-84 skrev:
Egentligen behövs tre trådar för att mäta specifikt på dessa höga isolationer.
Där en ska sitta på isolering.
På utsidan av isoleringen, dvs inte med galvanisk kontakt med något strömledande?
 
Mikael_L
Bruzz Bruzz skrev:
Jag gjorde en till mätning precis nu. Då tog det längre tid innan det började flappa. Tog 22 sekunder innan värdet sjönk. Och då med samma symptom som tidigare.

Hur ska jag mäta med en vanlig lampsladd? Har en liten stump och en längre med stickkontakt på.

[bild]
Mät på den långa. Bara mellan vilka ledare som helst, om den nu inte är inkopplad någonstans.
 
Mikael_L
På lampsladden skulle jag mäta från ena jordblecket till en av pinnarna.

Det är mest för att se om fenomenet är specifikt för kabeltypen.

Ett annat experiment skulle kunna var att tvätta trådarna med ex. T-sprit. Tänker på om det finns någon beläggning som kan leda.
 
Mätte mellan 2 av ledarna på lampsladden. Då steg värdet och stabiliserade sig på cirkus 2,77Gohm.
 
Var det på stumpen, eller den långa kabeln?
 
H hempularen skrev:
Var det på stumpen, eller den långa kabeln?

Den långa. Kopplade in på den skalade änden.
 
Frågan är väl om instrumentet verkligen kan mäta så höga resistanser. Med en mätspänning på 250V så motsvarar 3 Gohm en ström på 80 nanoA. Det mäter man inte med någorlunda normala instrument.
 
  • Gilla
Macce och 1 till
  • Laddar…
När ni isolationsmäter. Hur länge kör ni mätningen?

Som jag nu hade, 22 sekunder med oändligt värde, hur många har igång en mätning längre än detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.