Vad tror vi om det här?

Första visningen säger oändligt (>5,5). Sedan efter några sekunder så går den neråt som ni ser på filmen. Det är ju fortfarande över ett godkänt värde. Men något borde väl vara fel på kabeln?



Edit: Detta är till hallen. Testade slingan till badrummet åter igen som ej är inkopplad ännu. Där har jag inte samma symtom, så instrumentet verkar ju fungera.
 
Redigerat:
Ett sjunkande värde som dessutom är ostabilt är inte bra. Man vill se ett stabilt eller ökande värde som stabiliseras. Mäter du på en upprullad golvvärmekabel? Hur ser andra änden ut? Det kanske blir överslag där.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ett sjunkande värde som dessutom är ostabilt är inte bra. Man vill se ett stabilt eller ökande värde som stabiliseras. Mäter du på en upprullad golvvärmekabel? Hur ser andra änden ut? Det kanske blir överslag där.
Den är ihoprullad och inlindad på sin rulle. Ska testa att rulla ut den och mäta igen.
 
Jag pillade ur andra änden av kabeln och frilade den. Men det är samma symptom.

 
Mikael_L
Vad blir det om du meggar med 500V?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad blir det om du meggar med 500V?
Det fluktuerar redan på 250V.
 
Mikael_L
Är det samma fabrikat och typ i hallen som badrummet?
Jag skulle nog kontakta tillverkaren/importören eller där jag köpt den, men jag tror jag skulle börjat med tillverkaren, och kollat vad de tycker.
De ger väl en ordentlig garanti? det borde ligga i deras eget intresse att man inte gjuter in en defekt produkt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det samma fabrikat och typ i hallen som badrummet?
Jag skulle nog kontakta tillverkaren/importören eller där jag köpt den, men jag tror jag skulle börjat med tillverkaren, och kollat vad de tycker.
De ger väl en ordentlig garanti? det borde ligga i deras eget intresse att man inte gjuter in en defekt produkt.
Japp, det är samma fabrikat i badrummet fast en längre kabel. Jag kollar med tillverkaren och sedan återförsäljaren. De har en 20-årig garanti. Tackar för svaren!
 
Fick återkoppling av tillverkaren.

Först säger de att jag ska använda en "vanlig megger" minimum 10Mohm när jag testar.
Och att det "är viktigt att jag vet att det är en viss kapacitet i kabeln". Sedan att de har testat själva och om jag testar med ett verktyg som kan mäta med minst 10 Mohm så ska kabeln vara ok. De svarar inte riktigt på varför mitt värde "flappar".

Jag ifrågasätter och säger att mitt verktyg mäter upp till 5,5Gohm. Och frågar om de kan garantera att min kabel är OK då den överstiger 10Mohm som de hänvisar till även att det nu flappar.

Då säger dem att kabeln "borde vara" ok, men att jag får byta för att vara på den säkra sidan?!

Känns inte riktigt bra. Så jag bad om att få byta kabel.
 
Det verkar inte riktigt veta själva. Och visst, i Gohm-området kan lite av varje spela in, t.ex fukt. De har nog själva aldrig använt ett instrument som klarar att mäta så höga resistanser. Men det är ändå intressant att du får samma symptom i denna kabel vid upprepade tester men inte i en annan av samma fabrikat och modell.
 
  • Gilla
Bruzz
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det verkar inte riktigt veta själva. Och visst, i Gohm-området kan lite av varje spela in, t.ex fukt. De har nog själva aldrig använt ett instrument som klarar att mäta så höga resistanser. Men det är ändå intressant att du får samma symptom i denna kabel vid upprepade tester men inte i en annan av samma fabrikat och modell.
Jag har fått hem en ny kabel. Och där har jag exakt samma symptom. Det går aldrig under 3Gohm dock.
De säger ju att över 10Mohm är OK. Så jag gjuter väl in denna kabeln.
 
Bruzz Bruzz skrev:
Jag har fått hem en ny kabel. Och där har jag exakt samma symptom. Det går aldrig under 3Gohm dock.
De säger ju att över 10Mohm är OK. Så jag gjuter väl in denna kabeln.
Så märkligt!

Detta måste tillverkare kunna förklara. Men först får du testa med annat instrument.

Jag har sett i instruktionsvideo att det rekommenderar prova med 2500 Volt.

Varför den rekommendation. Och du har problem redan vid 250 Volt.

Du får inte 20 år garanto om inte behörighet elektriker skriver undan.
 
Se inlägg 2 i tråden. Ingen som misstänker att mätaren visar fel? Kretsar värms upp osv.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Se inlägg 2 i tråden. Ingen som misstänker att mätaren visar fel? Kretsar värms upp osv.
Alltså allt är ju möjligt. Och rekommendation ges att prova ny mät.
Men.
Man har provat på 2 STUMPAR kabel redan. Och samma resultat.

Men det kan prova med 2500 Volt enligt rekmmendation.
 
Fluken går bara till 22Mohm och visar vid isolationsprovning ">22Mohm" vilket är tillräckligt. Vad som sker i Gohm-området saknar sannolikt betydelse.
 
  • Gilla
Bruzz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.