Hej!
Isolationtestet i min central visar kontinitet mellan noll och jord trotts att den nollan är kommen från två ledare kabel, hur kan det stämma?
Det visar så på några fas också.
 
Hur har du kopplat när du har isolationstestat?

Jordfelsbrytare inkopplad och tillslagen vid test?

Har det varit någon förbrukare inkopplad vid test?
 
  • Gilla
Johan.da
  • Laddar…
Isolationstestat med vad?
 
  • Gilla
Johan.da
  • Laddar…
Det behövs lite mer information för att ge några detaljerade svar. Hur har du mätt? I korthet kan kontakt mellan nolla och jord bero på två saker.

1. Det är kontakt mellan nolla och jord någonstans i anläggningen. Alltså ett jordfel.

2. Du har missat att separera nolla från jord i centralen när du mätte.
 
  • Gilla
Johan.da
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det behövs lite mer information för att ge några detaljerade svar. Hur har du mätt? I korthet kan kontakt mellan nolla och jord bero på två saker.

1. Det är kontakt mellan nolla och jord någonstans i anläggningen. Alltså ett jordfel.

2. Du har missat att separera nolla från jord i centralen när du mätte.
Centralen är bytt och allt är rätt kopplad, jfb är inte påslagen, jag sätter bläckfisken på utgående plintar från jfb och andra ändan på jord plinten. Det är inte bara en kabel som visar fel, utan några. Jag gissar på att jag mäter fel eller fel på mätinstrumentet.
 
Mer detaljer. Vad mäter du med? Inställning, mätområde?

Du skriver Det är inte bara en kabel som visar fel, utan några. Hur menar du? OM det är kontakt mellan nolla och jord, så har du bara en tråd att mäta på ut ur jfb.
 
Någonstans i någon grupp är det jordfel (kontakt mellan fas/nolla & jord), det behöver inte vara distinkt jordfel.

Isolationsmät grupp för grupp, lossa fas(er) och neutralledaren för en grupp, koppla ihop fas(er) & neutralledaren å mät.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Johan.da Johan.da skrev:
Centralen är bytt och allt är rätt kopplad,
Hur säker är du på det? Uppenbarligen så är ju något fel. Har det fungerat?

Lägg upp bilder på centralen.
 
H hempularen skrev:
Hur säker är du på det? Uppenbarligen så är ju något fel. Har det fungerat?

Lägg upp bilder på centralen.
De silvriga trådar där uppe ska kopplas sedan, ska sätta en slang runt om.
 
  • Delvis installerad elcentral med säkringar, automater och jordfelsbrytare i en vägg utan täckplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och exakt var har du mätt?
 
Jag får inte ihop de olika nollplintarna med de säkringar vi ser. Om vi antar att den under nollplinten hör till den nedre jfbn? Så har du 6 trådar anslutna på den, men det är 8 säkringar kopplade till den jfbn. Och lite märklig färg på den utgående tråden från den sista säkringen??

På den byglade nollplinten som jag gissar går utanför jordfelsbrytarna finna bara en nolla, men det ser ut som du har två trefasgrupper kopplade utanför jordfelsbrytaren.

Nu gissar jag iofs. en del om vad som är vad här.
 
Hur många nollplintar är det meningen att vara? Du har två jordfelsbrytare. Den lilla nollplinten uppe i mitten som är sammanbyglad med jordplinten. Är den för grupper utanför jordfelsbrytare?

Om du beskriver närmare hur du mätt är det lättare att komma på vad felet kan vara.
 
H hempularen skrev:
Jag får inte ihop de olika nollplintarna med de säkringar vi ser. Om vi antar att den under nollplinten hör till den nedre jfbn? Så har du 6 trådar anslutna på den, men det är 8 säkringar kopplade till den jfbn. Och lite märklig färg på den utgående tråden från den sista säkringen??

På den byglade nollplinten som jag gissar går utanför jordfelsbrytarna finna bara en nolla, men det ser ut som du har två trefasgrupper kopplade utanför jordfelsbrytaren.

Nu gissar jag iofs. en del om vad som är vad här.
Jag börjar presentera längst ner, de sista tre till höger matar en 5 ledare kabel som går till två tvättmaskiner och en torktumlare. Klart? Ja den sista är blå, den är en skarv bara.
De i mitten är inga konstigheter på.
Högst upp är det en säkring som matar värmepompen med 5g2.5 och de andra 3 poliga matar garaget med en 4g 2,5 så det är PEN ledare på den.
 
OK, och exakt var har du mätt, vilken typ av instrument? Hur visar sig felet (jag ser att båda jordfelsbrytarna är tillslagna).
 
Johan.da Johan.da skrev:
Jag börjar presentera längst ner, de sista tre till höger matar en 5 ledare kabel som går till två tvättmaskiner och en torktumlare.
Jag blev lurad av färgerna. Två bruna brukar inte vara en del av en trefasgrupp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.