C Comfort Thomas skrev:
Inte en aning om vem/vilka kyleffekt är men uppenbarligen fungerar inte service/support så bra om svaret du fick var ”ingen aning om varför eller vad som bör göras” då svaret borde ha varit att vi skickar installatören så får han/hon kolla då det är en nyinstallation.
Siemens har jag noll koll på och har inte sett deras luftvärmepumpar.
jag kanske var otydlig: köpte genom polarpumpen och de hade ingen aning. De hänvisade till Daikin som inte svarar på frågor av slutkonsument.

jag ringde då till kyleffekt som vi använder oss av på jobbet som var de som tipsade om denna pump.

jag ska kolla hur det ser ut om någon timme när jag är hemma
 
C Comfort Thomas skrev:
Ja du har ett tråg och man ser ett hål
då har jag inget synfel då, vilken tur :)
 
Om du har ett bottentråg så behövs en (fungerande) värmekabel. Låt ingen lura i dig något annat.

Särskilt om du bor i t ex Skåne. Här är vintrarna luriga med mkt luftfuktighet. Man kan tycka att det borde göra problemet lindrigt med Skånes milda vintrar, men just runt nollan + luftfukten kan göra att det blir massiv istillväxt. Har själv haft en Panasonic med bottentråg som frös sönder. Nu har jag Daikin Caldo (optimized heating, svenskutvecklade med fokus på max värme i kallt nordiskt klimat). De har inget bottentråg just för att komma ifrån problemet med nedisning (och värmekabel).

Edit: Oj vad många svar som hunnit ramla in sedan jag öppnade tråden...
Uppenbarligen ett bottentråg.
Som ComfortThomas skriver så är det Polarpumpens förbannade ansvar att fixa/hitta en fungerande lösning och hålla dig skadeslös. På dem bara.
 
Redigerat:
Oldboy Oldboy skrev:
Om du har ett bottentråg så behövs en (fungerande) värmekabel. Låt ingen lura i dig något annat.

Särskilt om du bor i t ex Skåne. Här är vintrarna luriga med mkt luftfuktighet. Man kan tycka att det borde göra problemet lindrigt med Skånes milda vintrar, men just runt nollan + luftfukten kan göra att det blir massiv istillväxt. Har själv haft en Panasonic med bottentråg som frös sönder. Nu har jag Daikin Caldo (optimized heating, svenskutvecklade med fokus på max värme i kallt nordiskt klimat). De har inget bottentråg just för att komma ifrån problemet med nedisning (och värmekabel).
vart får jag tag på en sådan ?
 
Inget du ska ordna, du har köpt en produkt som ska fungera i vårat klimat så bara att reklamera så får dom lösa det som strular
 
  • Gilla
impendill
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Inget du ska ordna, du har köpt en produkt som ska fungera i vårat klimat så bara att reklamera så får dom lösa det som strular
ska kolla med passet nu. Ska den luta eller ligga i våg ?
 
Om Daikin har några egna förutsättningar står i installationsmanualen men borde stå i våg både sidled och inåt/utåt.
Vanligt är att den lutar svagt svagt bakåt då hålet/hålen är i bakkant men inte säker på hur det är med din modell.
Inte säkert du ska försöka åtgärda något då dom kanske säger att du har påverkat någon funktion och börjar yra om att garantier inte gäller fullt ut. Se till att få ok via mail att göra eventuella korrigeringar så du inte får problem.
 
C Comfort Thomas skrev:
Om Daikin har några egna förutsättningar står i installationsmanualen men borde stå i våg både sidled och inåt/utåt.
Vanligt är att den lutar svagt svagt bakåt då hålet/hålen är i bakkant men inte säker på hur det är med din modell.
Inte säkert du ska försöka åtgärda något då dom kanske säger att du har påverkat någon funktion och börjar yra om att garantier inte gäller fullt ut. Se till att få ok via mail att göra eventuella korrigeringar så du inte får problem.
jag ska enbart kolla
 
SX35-R Verkar vara en bättre pump för samma peng när du ville handla från polarpumpen, troligen frihängande värmeväxlare på den
 
Närbild av insidan av en tvättmaskin med fokus på trumman och delar av luckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av diskmaskin med fokus på vattensamlingar på den undre metallytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis suddig bild av en metallkonstruktion och kablar, möjligtvis inom byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här såg det ut nu :)
 
Ja ser ut som en värmekabel som slingrar sig runt och inte så mycket vad jag kan se
 
C Comfort Thomas skrev:
Ja ser ut som en värmekabel som slingrar sig runt och inte så mycket vad jag kan se
verkar ju funka
 
Ja det ser inte ut att vara några konstigheter som du trodde från början :)
Hur mycket vatten du får i baljan beror på luftfuktigheten och hur hårt den måste jobba framöver.

Värmekabeln går troligen in enbart under själva avfrostningen så det är försumbar kostnad på den.
Dom som har frihängande utan tråg var det en del som hade problem med att kondensvattnet rann ner och frös till isklumpar på vibrationsdämparna tidigare så det blev en stum utedel och stor risk för stomljud men antar att det är fixat nuförtiden
 
Såg att du hade en tråd på vp forum och lite förvånande skrev Daikin att det är en eftermonterad kabel med termostat så den kanske ligger på från +3 ute !
Förhoppningsvis har den inte så hög effekt om den går in vid +3 ute då dom dagarna kan vara många under ett år.
Måste vara ytterst ovanligt då man gjorde så för länge sedan på luft/luft och tror dom flesta nu med värmekablar enbart går in vid avfrostning men nu blev man nyfiken på om flera märken och modeller har Daikins variant
 
Daikins variant för nordiskt klimat är ju frihängande värmeväxlare utan värmekabel, skumt att de inte har rätt sortiment hos polarpumpen, c35r finns ju inte på daikins hemsida
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.