A
Är det inte termostat på många värmekablar iaf.
 
C Comfort Thomas skrev:
Fördelen med att ansluta den till en plint är att då värmekabeln eventuellt bara går in vid själva avfrostningen och en kort tid efter istället för att ligga och dra ”ström” hela tiden
Min är kopplad till plint på pumpen och den ligger på hela tiden och de har inget med avfrostningen att göra. Är inte nöjd med den funktionen då den drar 240w hela tiden det är minus
 
Handyman 1 skrev:
Är det inte termostat på många värmekablar iaf.
Jo det brukar vara en termostat som slår till vid kallare utetemperatur än ca +3 grader.
Är värmekabeln på ca 100W eller kanske mer beroende på längd och ligger på dygnet runt i ca 5-6 månader så blir det lite kostnad.
Finns det en plint så den bara kanske går in i snitt 15 minuter vid avfrostning så blir det inte lika mycket onödig kostnad
 
K Knight skrev:
Min är kopplad till plint på pumpen och den ligger på hela tiden och de har inget med avfrostningen att göra. Är inte nöjd med den funktionen då den drar 240w hela tiden det är minus
Då är det ingen plint på kretskortet som är strömsatt enbart vid avfrostning och då blir det en hel del kronor i onödan på en säsong för den kabeln.
Dålig koll på vilka märken och modeller som har den plinten på kretskortet så den bara går in vid avfrostning.
 
C Comfort Thomas skrev:
Då är det ingen plint på kretskortet som är strömsatt enbart vid avfrostning och då blir det en hel del kronor i onödan på en säsong för den kabeln.
Dålig koll på vilka märken och modeller som har den plinten på kretskortet så den bara går in vid avfrostning.
Jag måste utreda om det finns på min en sån funktion. Då har de kopplat fel och det är vansinnigt onödigt
 
A
Jo,finns det sådan plint är det bra förstås:)
finns det även på llvp?
 
Handyman 1 skrev:
Jo,finns det sådan plint är det bra förstås:)
finns det även på llvp?
Dom luftvärmepumpar som är lite mer anpassade för vårat klimat har en värmekabel/stav i tråget som enbart går in under själva avfrostningen och en kort stund efter.

Vill man så kan man koppla på en ytterligare kabel om man vill leda bort vatten i en slang men är lite osäker på hur många Watt extra man kan lägga till.
Kruxet är att du inte får jacka in en kabel till där då du riskerar din garanti
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag har en värmekabel under min pump. Det är singel under och en dräneringsslang som leder bort vatten från huset, när det inte är minusgrader då, för då blir det en isbana direkt under. Värmepump på stödben över isbildning och snötäckt mark med dräneringsslang och singelunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Avfrostningen verkar funka, men den står på tok för nära väggen.
Det finns tråg med värmekabel att montera dit, men vattnet kommer att frysa där man släpper ut det, om man inte kan leda det till ett stuprör t ex
 
A
R Ronny68 skrev:
Tack för alla svar så långt! Här kommer en uppdatering.

[bild] [bild]
Fått bort isen från tråget. Det sitter en dränering av tråget, men det har frusit igen. Svårt att göra någonting åt under rådande väderförhållanden? Vill inte hacka ned i plaströret för jag tänker det kommer att gå sönder.

Den kortsiktiga lösningen får bli att ta bort isen i tråget med jämna mellanrum.

[bild] [bild]
Angående avstånd till vägg så är det 15-17cm till vägg. Kanske borde flytta ut det några cm när isen släppt?

[bild]
Vad är det för kabel som hänger ut från maskinen ned till?
Ute temperatur givare är det
 
L lordi skrev:
Avfrostningen verkar funka, men den står på tok för nära väggen.
Om det är TS pump du avsert så har det påtalats några gånger redan och svaret är:
R Ronny68 skrev:
Angående avstånd till vägg så är det 15-17cm till vägg.
Manualen säger 18 cm, så det är inte så tokigt...
 
Enligt manualen finns det en plint, men den verkar tyvärr inte vara så intelligent som en del andra modeller.

Elektriskt kopplingsschema med markering av bottenplåt och valfri kondenskål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ronny68 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om det är TS pump du avsert så har det påtalats några gånger redan och svaret är:

Manualen säger 18 cm, så det är inte så tokigt...
Aha, orkade inte läsa allt OT. Det ser ut som den är nästan kloss mot på bilden.
 
Hittade modellbeteckningen och den är EcoAir 105.

Jag funderar på att köpa en sådan här:
https://www.climaco.se/draneringstr...-utedelar/varmekabel-50w-m-med-and-termostat/

Ser inte ut att finnas jättemycket ledig plats i plinten?

Öppen elcentral med EcoAir 105-etikett, kretskort och kablar, med skruvplintar och kopplingsscheman.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram över elektrisk anslutning för EcoAir 105 med märkningar för komponenter som fläkt och kompressor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en EcoAir 105 med kablage och elektroniska komponenter i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk kabelanslutning med begränsad plats i en skruvplint, märkningar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.