Ta bort tegelpannorna och tegelstenarna så att "rännan" kan luta max, den är ju nästan plan. Med lite tur rinner det mesta då ut dit tegelpannorna ligger så at du kommer åt att ta bort isen.

Avfrostningen ser ut att funka utmärkt.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
MultiMan
@Ronny68 Bara nyfiken, var tar pumpen all den luft som den utvinner värmen från? Står ju kloss mot husväggen.

Normalt sett behövs alltid ett avstånd mot baksidan, även enligt en CTC-monteringsanvisning jag hittade. Utan rätt cirkulation går effektiviteten ner drastiskt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gabsson och 3 till
  • Laddar…
Vi har CTCs avringingsränna, den är eluppvärmd. Dock ser det likadant ut oss bortsätt från att isen inte byggs upp mot värmepumpen. Jag vill dock knyta an till ett tidigare inlägg i den här tråden. Jag läste någonstans att en 10kW värmepump kan generera typ 70 liter per dygn. Jag vet inte om det stämmer men jag kan i alla fall konstatera att det handlar om mycket vatten.

CTCs avriningrsänna fungerar jätte dåligt för oss, det känns som att den endast fångar hälften av vattnet. Det kommer vatten längs hela botten på värmepumpen och det rimmar ner längsbenen m.m. Jag har försökt att sätta dit ytterligare avringsrännor, tyvärr med tveksam effektivitet. Vi har dessutom en brunn precis under pumpen, men det löser inte hela problemet.

Det som egentligen är poängen här är att trots ny dränering med isodrän så får vi fuktgenomslag i källarväggen precis där utedelen står. Jag har löst det nu genom att avskärma källareväggen. Men det här är verkligen något man ska se upp med. Jag insåg problemet just på vintern när jag såg all is på marken. Jag hade inte tidigare tänkt på att marken runt utedelen alltid var fuktig.
 
  • Gilla
Ronny68 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
EcoAir väger väl runt 120-130 kg, så det är inte helt enkelt att få upp den på den höjden.
Men fixar man ett tråg med värme och nånstans att leda vattnet så ska det inte vara något problem.

Däremot ser den ut att stå väldigt nära väggen? Är det tillräckligt avstånd för att inte hämma luftflödet?
Jag tittade i manualen för EcoAir, det ska vara 180 mm mellan vägg och baksida på utedelen. Det ser inte riktigt ut som att man uppfyller det. Det borde påverkar effektivitet på pumpen, nog rätt mycket till och med. Nu vet ju inte jag vem som installerat den här, men hos oss gjorde installatören många och en del riktigt allvarliga missar, så jag är rätt trött på värmepumpsinstallatörer som inte vet hur ett system ska fungera. Vår värmepmp installerades 10 år innan vi köpte huset. I Skåne finns det 30-40 installatörer av CTC men bara 4 som utför auktoriserad service. Jag tycker att det säger en hel del.
 
  • Gilla
Gabsson och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ta bort tegelpannorna och tegelstenarna så att "rännan" kan luta max, den är ju nästan plan. Med lite tur rinner det mesta då ut dit tegelpannorna ligger så at du kommer åt att ta bort isen.

Avfrostningen ser ut att funka utmärkt.
Kan vara betongpannor:thinking:
 
  • Haha
hlph och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar så långt! Här kommer en uppdatering.

Isbelagt dräneringstråg under en maskin med synligt plaströr och kabel mot en isig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avtining av isigt tråg med synlig dränering och rostig fläck, placerat över ett fruset plaströr, med snöig yta runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fått bort isen från tråget. Det sitter en dränering av tråget, men det har frusit igen. Svårt att göra någonting åt under rådande väderförhållanden? Vill inte hacka ned i plaströret för jag tänker det kommer att gå sönder.

Den kortsiktiga lösningen får bli att ta bort isen i tråget med jämna mellanrum.

Tätt mellanrum mellan en maskins baksida och en vägg med synliga isolerade rör och en sladd som hänger ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett fryst dräneringstråg med is nära husvägg under en värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Angående avstånd till vägg så är det 15-17cm till vägg. Kanske borde flytta ut det några cm när isen släppt?

Is och smältvatten i ett metalltråg med utstickande sladdar och ispropp vid dräneringsöppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är det för kabel som hänger ut från maskinen ned till?
 
Borra ur isen ur dräneringsröret.
Du kan ju lägga två stycken värmeslingor för att få bort vattnet
 
  • Gilla
Ronny68
  • Laddar…
R Ronny68 skrev:
Tack för alla svar så långt! Här kommer en uppdatering.

[bild] [bild]
Fått bort isen från tråget. Det sitter en dränering av tråget, men det har frusit igen. Svårt att göra någonting åt under rådande väderförhållanden? Vill inte hacka ned i plaströret för jag tänker det kommer att gå sönder.

Den kortsiktiga lösningen får bli att ta bort isen i tråget med jämna mellanrum.

[bild] [bild]
Angående avstånd till vägg så är det 15-17cm till vägg. Kanske borde flytta ut det några cm när isen släppt?

[bild]
Vad är det för kabel som hänger ut från maskinen ned till?
Det är lätta att luras av bilder. Jag tyckte att det såg ut som att den stod mycket närmare väggen. Jag hade ändå provat att flytta ut den lite. Eftersom den står i ett hörn ska gaveln på pumpen ska stå minst 250 mm från väggen. Men det gör den nog.
 
  • Gilla
Ronny68 och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Borra ur isen ur dräneringsröret.
Du kan ju lägga två stycken värmeslingor för att få bort vattnet
Nått speciellt man behöver tänka på vid köp av värmeslinga/kabel? Kan man strömsätta den från elboxen i pumpen?
 
richardtenggren
Kör varmluftspistol istället för borr så riskerar du inte att skada utloppet, du lär ju ändå komma in en bit i röret :) Hetvatten kan också användas men späder ju samtidigt på ”problemet” en del innan du är ”igenom” så att säga.

Du kanske kan kolla hur det ser ut i röret som stupröret går ner i, troligen dit utloppet går.

Du kan troligen ansluta den i ytterdelen, kanske finns egen plint(du har väl säkert redan en slinga i pumpen). Vår hade så i alla fall.
 
  • Gilla
Ronny68
  • Laddar…
Det ser ut som en värmekabel som hänger ner under? Den kanske kan bytas till en lite längre som värmer rännan under och utloppet från den?
 
  • Gilla
Ronny68
  • Laddar…
Köp en vanlig värmkabel med stickpropp på jula / biltema. dra en skarvskadd dit nu. Installera ett vägguttag på väggen i sommar.

Klipper du bort kontakten tappar så tappar du ce märkningen på värmekabel.

På grund av dina väderförhållanden lär nog bara behöva använda den vissa dagar under åren.
 
  • Gilla
Ronny68
  • Laddar…
Det finns en plint i pumpen avsedd att ansluta värmekabeln till. Det är väl bättre att använda den än ett eget vägguttag eller en skarvsladd i snön?

Eventuell tappad CE-märkning har ingen betydelse om man inte ska sälja lösningen vidare...
 
  • Gilla
Ronny68
  • Laddar…
Fördelen med att ansluta den till en plint är att då värmekabeln eventuellt bara går in vid själva avfrostningen och en kort tid efter istället för att ligga och dra ”ström” hela tiden
 
  • Gilla
Ronny68 och 1 till
  • Laddar…
På grund av väderförhållandena kanske det är nog så enkelt att kunna stänga av den när det inte finns behov av funktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.