L Liteavvarje skrev:
Problemet som jag ser det att stoppa in en kontaktor rakt av ( det sitter en redan där )
eller koppla förbi inverten , är väl att det var en annan tråd här med inverterfel .
Kompressorn var på 165V stämplad skylt , det blir liksom lite fel då , men klart är det en 400V ;s kompressor går det utmärkt , den rivstartar då bara
Nä man kan inte skicka 400v i en inverterstyrd kompressor på 165 v, men jag menar, går ett mjukstartkort sönder, så ersätts det enkelt med en kontaktor tillexempel
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Står nu i detta val.... den gamla vp-80tal börjar ge upp.

inverter eller on/off.


Olika firmor rekommenderar olika modellerna. Samt då också storlek.... vissa menar en mindre med elspets är mest gynsam andra en större som klarar huset.

Mitt hus har jordvärmeslingor, ca 200m2+80m2 källare(16grader) Huset har radiatorer och 2 golvvärme.

Tips? Vad bör man tänka på?
 
Hur långa jordslingor har du och vad ligger dom i för mark vad har brine legat på tidigare.
 
Alla nya effektiva pumpar är inverter. För mig är valet självklart.
 
Vart har du fått det i från tom min gamla F1245 ligger ju ungefär i cop som de nya inverter vp skillnaden är minimal.
 
Det finns några konkreta fördelar med inverter, en VP:s cop beror mycket på temperaturdifferensen mellan hög och lågtryckssida, när kompressorn går på halv effekt blir växlarytorna relativt sett dubbelt så stora som vid full effekt och ger därför bättre cop. Du kan ha lägre säkringsstorlek då invertern har lägre startström. När elektronik börjar bli billigare än mekanik så kan du använda en mindre kompressor som du kör på högre varvtal än 50 hz och få ut högre effekt med en mindre komponent (billigare tillverkning) inverter med likström har bättre verkningsgrad än kortslutna asynkronmotorer.
 
Det är svårt och dyrt att bygga en inverter med stort effekt spann och som samtidigt har bra cop över hela registret dels på gund av internt läckage i kompressorn vid låg effekt och dels på grund av växlarna är för små vid max effekt och sen finns det säkert annat som jag inte har koll på men faktum kvarstår dagens inverters har i stort sett samma cop som min gamla Nibe F1245. De flesta vp i dag har mjukstart så säkringen skiljer inget för den delen däremot har vissa inverters effektvakter som kan dra ner effekten på vp om den känner att belastningen på säkringarna är för stora. Inverters har redan en mindre kompressor som körs på övervarv när den ger hög effekt men tror du det är gynnsamt för hållbarheten ? Vad som har bäst verkningsgrad har jag ingen koll på men själva inverter delen blir så varm så vissa kyler den med brine.
 
Håller med smurfen.
Mitt val hade varit lätt. Beprövad On Off, 100% effekttäckning vilket förmodligen kan innebära arbetstank. Termostater i drift. Och det viktigaste. Välj en installatör som har koll. Ingen volyminstallatör som vill bara kränga en pump att plug and play´a sen hem och fakturera.
Plugga på lite kontrollfrågor och spela dum när du ställer dem för att checka av om de har koll. T.ex. "när behövs egentligen en såndär arbetstank?"
 
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
Jag är inte övertygad vad jag skulle välja mellan inverter eller on/off vp och jag behöver inte ta det beslutet heller min vp är endast 8 år gammal och bör ha några år kvar men gissar att när det är dags för mig är de flesta vp inverters.
 
Slingans längd är oviss. Ingen vet riktigt vart/hur lång den är. Ligger nedgrävd i en leråker på ca 90cm.
Men på 80-talet var det troligt 200m sa någon, vilket kan löna sig att förlänga eller lägga ut en till.

En stor aktör hävdar att on/off spar livslängden på kompressorn mot att ständigt vara igång. I mina öron låter det som startmomentet borde slita mer, men jag är helt grön på detta området.
 
En fördel med inverter är att man kan ställa in att om brine blir för lågt så drar den ner effekten. Gräver du ner mera slang så är ju brine tempen inget problem och det är inte helt osannolikt att slingan är kort eftersom man ofta dimensionerade både vp samt slinga snålare förr.
 
Hm. Eftersom yttre parametrar inte alls är konstanta borde inte heller kompressorns varvtal vara konstant för att optimera verkningsgraden över hela driftspektrumet?

Alltså, för en viss driftspunkt (yttertemp, framledningstemp etc) borde det finnas en optimal driftspunkt för kompressorn givet att man inte bygger om värmepumpen baserat på yttertemp. Eller är det inte så? Utan man når optimimum med konstant kompressor och t.ex. en aktivt styrd variabel cirkulationspump?
 
Så kan det säkert vara men på bergvärme vp är det ganska konstant temperatur ca 30-50 grader framledning och brine in mellan 0 till +3 yttertempen spelar inte någon roll alls men på en luft/vatten vp ser det annorlunda ut. Många vp har i dag automatiskt styrda cp (tom min gamla F1245) sen är det många som kör med enbart den inbyggda cp som sitter i vp och då får vp och rad systemet samma flöde och då kan man inte variera flödet hur mycket som helst. Skulle nån konstruera en vp för en viss framledning och brine temp och kunna välja fritt flöde borde cop öka en del men det hjälper inte för den passar till väldigt få hus och den ska även fixa vv och skillnaden mellan 3,9 och 4,0 i cop är för de flesta ganska få kwh per år.
 
L
Vill man ha bra ekonomi eller effektivitet, så ska skillnaden i temperaturer vara låg.
Så har du hög temp in till pumpen på brine. Vilket du får med djupt hål eller lång slang. Så kan du kanske ha +3 grader in mot andra system som har 0 grader in.
Detta sparar runt du 300 kr på per år.
Sedan ska du värma så lite som möjligt, Så ett lågtemp system där du kan sända ut 45 grader är det bästa. Det kan du tjäna en hel del cop på och därmed pengar.
Sedan är nästa bov cirkulationspumpen som drar några extra hundralappar per år om den inte är effektivt.
Allt som allt, så är mitt råd att köpa både en mindre pump än vad de säger att du behöver, en enklare on off funkar också bra. Men snåla inte på borrhålet. Samt om det går så väljer du ett system med en extern tank.
Ditt system kommer hålla längre, funka bättre, och bli långsiktigt billigare.
 
Det verkar inte som att COP anges vid olika kompressorfrekvenser utan bara maxkurvor på pumpar med inverter? Då har man ju eg. ingen aning om hur effektiva (eller inte) de är jämfört med en on/off som arbetar i sin driftpunkt enl. kurvan eller inte arbetar alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.