Vad är egentligen skillnaden? Går aldrig elpatron in på invertern?
 
Skillnaden är att en on/off pump antingen går på full effekt eller är avstängd. En inverter, varvtalsstyrd kompressor, kan anpassa uteffekten till aktuellt behov.

Om elpatron används eller inte beror på hur värmepumpen har dimensionerats, det har inte direkt med kompressortypen att göra.
 
MathiasS skrev:
Skillnaden är att en on/off pump antingen går på full effekt eller är avstängd. En inverter, varvtalsstyrd kompressor, kan anpassa uteffekten till aktuellt behov.

Om elpatron används eller inte beror på hur värmepumpen har dimensionerats, det har inte direkt med kompressortypen att göra.
Okej, vad pratar man om för besparing gentemot en on/off? T.ex 8kw mot en 3-12kw?
Finns det för fördelar med invertern? Livslängden bättre?
 
Det är väl två olika frågor. Typ av styrning och typ av kompressor.
Scroll används väl framförallt för att det är billigt?
 
Tebax skrev:
Okej, vad pratar man om för besparing gentemot en on/off? T.ex 8kw mot en 3-12kw?
Finns det för fördelar med invertern? Livslängden bättre?
Besparing....tveksamt. Ditt energibehov är ju samma oavsett vilken pump du har.

Fördelar. Det kan vara lättare att skapa gynsamma driftsförhållanden än med en vanlig on off. Men, tex, jag har en volymtank på 500 liter och då försvinner även den fördelen.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
tommib
Vi hade diskussion med ett par säljare när vi köpte BVP för tre år sedan. Då gällde det framför allt scroll- vs. kolvkompressor. Killen som sålde IVT sa helt krasst att scrollkompressorer är nyare och i teorin bättre (IVT har det) medan kolvkompressorer (t.ex. Nibe F1245-8) är gammal beprövad teknik där man jobbat bort barnsjukdomarna, så det var egentligen lite hugget som stucket.

On/off vs inverter tror jag precis som MathiasS handlar om att kunna ha en optimal driftpunkt hela tiden och teoretiskt ha bättre hållbarhet utan massa start/stoppcykler. Samtidigt är ju on/offpumparna byggda för just det och har man en volymtank minskar fördelen kraftigt. Vi har en 100L, mest för att eliminera knäppningar.
 
Alla kompressorer har ett läge där den har optimal verkningsgrad. Problemet är väl bara att man då behöver en acktank. Med laststyrning (varvtal/volym etc) kan du anpassa effekten efter behovet och på så sätt skippa acktanken. Har pumpen tillräcklig kapacitet kan man helt skippa varmvattenberedare och bara värma direkt i ledningen. Då sparar man in värmeläckage från tanken.
 
Ska man värma vv om the fly ska dels vp vara kraftigt sen finns ingen buffert för tex längre eller flera duschar och värme läckaget från vp värmer ju huset en stor del av året och på moderna vp är läckaget inte så stort.
 
Det är väl egentligen bara de månaderna som inte kräver uppvärmning man tjänar på det (och fritidshus) men värmer man "on the fly" behövs ju ingen buffert, det är ju bara att reglersystemet krämar på mer effekt när flödet ökar
 
En vanlig vp i dag brukar värma vv 20 min och sen växlar den till värme i 20 min så inte radiatorerna ska kallna helt vid större vv behov där laddningen tar lång tid. I de flesta fall funkar det utmärkt men vissa känner av kallras därför att radiatorerna kallnar dels pga att ingen effekt tillför och dels pga utebliven cirkulation.Om vp skulle värma vv on the fly kanske den måste värma vv 1 timme i sträck då gissar jag att det skulle märkas. Men det är klart om den växlar mot rad systemet en kort stund med hög effekt så hinner inte rad kallna men då måste man ha buffert tank som kan ta emot så hög effekt och det krävs även en mindre vv buffert så det inte blir kallt i duschen.
 
Att värma onthefly har ju CTC gjort i hundra år i sina pumpar, bara att titta där hur dom gör. Rätt listigt om vv-kapaciteten räcker till (den är inte oändlig bara för att man värmer i realtid).
 
Ctc har ju en buffertank med varmt vatten och det vattnet görs inte on the fly och den enda fördelen med deras system är minskning av legionella risken sen ger systemet tyvärr rätt dåligt med vv. Ctc har en ny lösning på sin senaste inverter där värms inte vv via slingor utan via en tva och det bör ge bättre vv mängd men buffert tanken behövs fortfarande. Även jag värmer eller förvärmer vv via slingor i en acktank men det är inte riktigt samma sak som att göra vv on the fly eftersom det krävs buffert.
 
Det jag pratar om är en möjlighet, men det ställer högre krav på systemet att kunna värma huset och varmvatten samtidigt. Kanske passar bättre i lågenergihus?
 
Hur löser man det kompressorn kan bara jobba med en temperatur i dag i alla fall. Och vad ska det tillföra istället som att med dagens metoder att buffra endera varmt vatten eller vv.
 
Redigerat:
Det går att ta ut olika tryck ur en kompressor om man vill, men det kräver nog lite omdesign. Dagens pumpar är ju ganska okomplicerade. Buffertank är ett enkelt sätt att lösa problemet men det är just värmeförlusten från den man kan spara. Med vakuumisolering kanske det är obetydlig förlust dock?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.