Här listar vi de invasiva växter som du bör hålla utkik efter i trädgården, undvika att plantera och heller inte får dumpa som avfall på tippen. Vi går också igenom hur du bekämpar var och en av dem på bästa sätt.

Du kan läsa artikeln här: Invasiva växter att hålla utkik efter i trädgården
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Jag är med i tre föreningar där det bedrivs fiskevård.

Och i en av dem slår vi jättelokor tre gånger per år längs havsöringsån.
Här liepatrullen senast vi var ute. Det såg bra ut, jättelokorna finns där men de tar inte över.

Det kommer ju krävas mer av frivilliga krafter för att bromsa upp invasiva växter.

Person med lie på axeln går längs en grönskande stig vid en å under en solig dag, omgiven av träd och högt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MichelleW och 14 till
  • Laddar…
N
Vresrosen har jag väldigt svårt att tycka illa om med dess vackra väldoftande blommor som älskas av humlor och bin.
Har trädgårdslupin i min trädgård men den får aldrig fröa av sig eller sprida sig med rotskott.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Skunkkallan är vacker, och häftig att träffa på som ett nästan tropiskt inslag i vår annars spartanska natur. Har man en vanlig trädgårdsdamm som inte är anknuten till några vattendrag så är den ofarlig, då den bara sprider sig med frön nedsröms i vattendrag. Den sprider sig rätt långsamt, så jag tycker nog att rädslan är något obefogad, även om man kan gallra där den vuxit i många år.
Parkslide och de olika lokorna upplever iaf jag som betydligt värre, då de kan sprida sig och växa nästan överallt.
 
B Buzzword skrev:
Skunkkallan är vacker, och häftig att träffa på som ett nästan tropiskt inslag i vår annars spartanska natur.
Javisst och det är vad man nog kan säga om alla dessa växter som listas som invasiva och förödande för vår natur.'

"Men den är ju såå fiin" var det man sa om parksliden för ca 20 år sedan när jag först hörde talas om den, den vackra bambun kallades den också och folk delade gladeligen med sig från sina trädgårdar och fick tacksamma bekanta i gengäld.

Ingen klagar på utseendet på växterna, de är vackra och intressanta växter, det är utseendet som gillats av människor och som är en starkt bidragande orsak till deras förödande spridning. Ingen sprider fula växter med flit.

Sååå... vi får inte låta oss förföras av utseendet på dessa växter, de är alla fiender och aliens i vår natur och måste bekämpas.

https://www.naturvardsverket.se/amn...r/eu-listade-etablerade-arter/gul-skunkkalla/
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
sysmali
Tampas med jättelokor - tycker det går trögt att minska dess bestånd.

För övrigt: Ofattbart att en tråd startats för ett par timmar sedan med titel "invasiva växter" utan att Daniel109 skriver i den.
 
  • Haha
  • Gilla
Tinte och 5 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Jag är med i tre föreningar där det bedrivs fiskevård.

Och i en av dem slår vi jättelokor tre gånger per år längs havsöringsån.
Här liepatrullen senast vi var ute. Det såg bra ut, jättelokorna finns där men de tar inte över.

Det kommer ju krävas mer av frivilliga krafter för att bromsa upp invasiva växter.

[bild]
Bär inte lien på det viset!
Ladda ner liehandboken https://www.gu.se/hantverkslaboratoriet/liehandboken och läs på.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
Jag väntar fortfarande på att de skall förbjuda de tyska provenienser av vår vanliga gran som använts inom skogsbruket de sista hundra åren och fullkomligt förintat de svenska skogarna. Den är mycket mera dominant än vår naturliga gran var, som kom norrifrån och inte kunde utnyttja det varmare klimatet i södra Sverige fullt ut. Den är värre än resterande invasiva växter tillsammans.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Blomsterlupin finns även i Norrbottens inland, finns ett bestånd längs vägen som går Rättsel i Arvidsjaurs kommun (från byn och några km längs vägen).
 
Nissens
Redaktionen Redaktionen skrev:
Här listar vi de invasiva växter som du bör hålla utkik efter i trädgården, undvika att plantera och heller inte får dumpa som avfall på tippen. Vi går också igenom hur du bekämpar var och en av dem på bästa sätt.

Du kan läsa artikeln här: Invasiva växter att hålla utkik efter i trädgården
Den kändes seriös tills man läste att Parkslide kan skada byggnader. Det är ju inte sant.
 
R
Nissens Nissens skrev:
Den kändes seriös tills man läste att Parkslide kan skada byggnader. Det är ju inte sant.
Vad har du för belägg för detta påstående?
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Vi behöver prata mer om fucking Aspskott…
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 8 till
  • Laddar…
99% av alla lupiner växer utmed vägar. Så länge vägverket inte gör något för att bekämpa/begränsa dessa är det nog kört att privatpersoner ska kunna förändra något.
 
  • Gilla
bjonndrogg och 3 till
  • Laddar…
Körde en sträcka här i länet, ca 15 km där stor del av vägen var inramad av lupiner på båda sidorna.
Fagerhult (Högsby) väg 662 fram till väg 23 Triabo.
 
  • Ledsen
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Appendix Appendix skrev:
Vi behöver prata mer om fucking Aspskott…
Fråga skottarna. Där är den på gränsen till utrotad istället. Har med bete att göra, även viltbete.
 
  • Älska
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.