Tbodin skrev:
Är förmodligen dåligt isolerat med enkelglas och stor gamla glasdörrar.
Står att det är dubbelglas, men det står å andra sidan att huset är i "originalskick" :) Räknar med att man ganska snabbt vill byta glas/fönster och uppvärmning.
 
Rock on. Fint som sjutton "för den händige" :D. Skriv in en klausul att du ska göra en besiktning först innan ni skriver papper. Gör en riktig Jordabalksbesiktning (även kallad överlåtelsebesiktning). Då får du reda på vilka allvarliga fel det finns på huset! Ja, den kostar säkert 8-12 000 kr att göra. Men det är en billig investering om det visar sig att det finns stora dyra fel på huset.

Finns det fel är det bara att ta med det i beräkningarna och pruta ner priset på huset med motsvarande summa som det kostar att åtgärda felen.
 
Bra info/tips, tack! "Skriv in en klausul att du ska göra en besiktning först innan ni skriver papper.", var menar du att jag ska skriva in denna klausul?

Jag är rätt så händig, gillar projekt, men har givetvis sjukt mycket att lära. Inte riktigt samma sak att fixa med lägenhet som att fixa med hus. Vad är de "jobbigaste" sakerna man bör kolla efter i ett gammalt hus?
 
Snälla Stefan - jag får magsår. Kan du inte ge mig påskfrid genom att lova att du pratar igenon saken med några byggkunniga bekanta innan.

Hussvampsförsäkring ingår i Stor Villa hos If, kolla med dom, andra bolag tror jag har likande försäkringar. Brukar finnas maxbelopp på en halv miljon eller så.

Innan du skriver på köpekontraktet skall du kolla att det finns med en paragraf som säger att "köparen har tills 3 juni 2013 (eller så) att uföra en överlåtelesebesiktning genom en av SBR godkänd besiktningsman. Köparen skall senast inom en vecka efter utförd överlåtelsebesiktning dvs senast den 10 juni 2013, skriftligen meddala säljaren och mäklaren om han önskar låta köpet återgå.. Köparen har efter utförd överlåtelsebesiktning rätt att låta köpet återgår och återfå hela handpenningen, säljaren har därvid ingen rätt att rikta anspråk mot köparen."

Detta är den ungefärliga ordalydelsen. Observera att du skall efter överlåtelsebesiktningen kunna låta köpet återgår utan att specificera skäl. Låt en kunnig person gå igenom köpekontraktet noga innan du skriver på. I den här prisklassen rör det sig långsamt så låt dig inte stressas.

Jag är inne på mitt tredje hus (tredje objekt) och kan bara konstatera at de är allti mer än du tror. Dessutom kostar allting mer till ett dyrt hus för där bor en rik jävel som har råd att betala.

Om du lirar i den här prisklassen, varför inte titta runt, det är definitivt köparens marknad. Finns ju fler objekt med havsutsikt för bara ett par millar mer som är i gott skick. Och tro inte på det där med livsprojekt om du inte känner med dig att du är en fanatiker. Man freakar alltid ur för eller senare.

/Anders
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Anders_Nilsson skrev:
Snälla Stefan - jag får magsår. Kan du inte ge mig påskfrid genom att lova att du pratar igenon saken med några byggkunniga bekanta innan.

Hussvampsförsäkring ingår i Stor Villa hos If, kolla med dom, andra bolag tror jag har likande försäkringar. Brukar finnas maxbelopp på en halv miljon eller så.

Innan du skriver på köpekontraktet skall du kolla att det finns med en paragraf som säger att "köparen har tills 3 juni 2013 (eller så) att uföra en överlåtelesebesiktning genom en av SBR godkänd besiktningsman. Köparen skall senast inom en vecka efter utförd överlåtelsebesiktning dvs senast den 10 juni 2013, skriftligen meddala säljaren och mäklaren om han önskar låta köpet återgå.. Köparen har efter utförd överlåtelsebesiktning rätt att låta köpet återgår och återfå hela handpenningen, säljaren har därvid ingen rätt att rikta anspråk mot köparen."

Detta är den ungefärliga ordalydelsen. Observera att du skall efter överlåtelsebesiktningen kunna låta köpet återgår utan att specificera skäl. Låt en kunnig person gå igenom köpekontraktet noga innan du skriver på. I den här prisklassen rör det sig långsamt så låt dig inte stressas.

Jag är inne på mitt tredje hus (tredje objekt) och kan bara konstatera at de är allti mer än du tror. Dessutom kostar allting mer till ett dyrt hus för där bor en rik jävel som har råd att betala.

Om du lirar i den här prisklassen, varför inte titta runt, det är definitivt köparens marknad. Finns ju fler objekt med havsutsikt för bara ett par millar mer som är i gott skick. Och tro inte på det där med livsprojekt om du inte känner med dig att du är en fanatiker. Man freakar alltid ur för eller senare.

/Anders
Skönt att det finns olika människor i vår herres hage. En del ser bara problem bakom varje hörn (jag kallar dem pessimister), en del ser möjligheter och skönhet i gamla hus. Dessa är optimister och glada, lyckliga människor...
 
  • Gilla
oceanis och 3 till
  • Laddar…
Tbodin skrev:
Det ser ju ut som om det är bara att flytta in, så kan man renovera efter hand.
Det är det som kallas homestyling. :)
Personligen tror jag inte en mäklare skullle skriva "renoveringsbehov" om det inte VERKLIGEN behöver renoveras. :rolleyes:
 
  • Gilla
johnotto
  • Laddar…
Det är klart att kåken måste renoveras - so what! Då får man den ju som man vill. Gamla fina parkettgolv finns inte i alla hus och rumsindelning, arkitektur som andas skönhet. Kommer att bli en kanonkåk som ägaren kommer att trivas i.
 
Vanbeasten skrev:
Rock on. Fint som sjutton "för den händige" :D. Skriv in en klausul att du ska göra en besiktning först innan ni skriver papper. Gör en riktig Jordabalksbesiktning (även kallad överlåtelsebesiktning). Då får du reda på vilka allvarliga fel det finns på huset! Ja, den kostar säkert 8-12 000 kr att göra. Men det är en billig investering om det visar sig att det finns stora dyra fel på huset.

Finns det fel är det bara att ta med det i beräkningarna och pruta ner priset på huset med motsvarande summa som det kostar att åtgärda felen.
Blanda inte ihop jordabalksbesiktning med en överlåtelsebesiktning för det virrar bara till det.

En överlåtelsebesiktning är bara en ytlig genomgång av fastigheten, denna har mer samband med de flesta besiktningsmäns kunskap än med det som faktiskt bör undersökas vid en fastighetsöverlåtelse.

Skall du undersöka noga så räkna med en överlåtelsebesiktning
Lägg till några timmar hos en fastighetsrättsjurist som undersöker alla handlingar plus begär in efter behöv så alla rådighetsfel kan uteslutas.

Lägg till en vvs besiktning
Elbesiktning
Skorsten och ventilationsundersökning
Ev radonprov vid behov
Ev vattenprov vid behov
Genomgång av ev uthus

Mm

Pratar vi en affär i denna prisklass särskilt med dessa omständigheterna så bör du inte bli avskräckt från att lägga 30-60 000kr och ett par arbetsdagar på en korrekt undersökning
 
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Jag uppskattar allas tips och input här, jättebra att Anders är delaktig i tråden!

Grymt bra ang hur det ska se ut i kontraktet ifall vi (ärligt talat, det är ju inte direkt helt sannolikt) går vidare.

Vi ska givetvis prata genom med byggkunniga (en vän driver egen byggfirma) och nära och kära.
 
Grymt bra inlägg Lolle, tack! 30-60 000kr är inte så mycket i sammanhanget.
 
Det behöver inte ens bli så dyrt då vissa fastigheter har behov av vissa undersökningar o andra inte. Är man medveten att stammar o rör mm är uttjänta tex finns ingen anledning att betala för en separat undersökning. Vattenrik tex är viktigt vid egen brunn men mindre intressant vid kommunalt vatten etc etc. Jag menade mer lite som exempel.

Läs tex den klistrade tråden jag skrev under juridikforumet för en liten reflektion om undersökning vid fastighetsöverlåtelse
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Lolle skrev:
Blanda inte ihop jordabalksbesiktning med en överlåtelsebesiktning för det virrar bara till det.

En överlåtelsebesiktning är bara en ytlig genomgång av fastigheten [...]

Skall du undersöka noga så räkna med en överlåtelsebesiktning
Men nu blev det nog fel i alla fall?
 
svartöra skrev:
Men nu blev det nog fel i alla fall?
Jag skulle skrivit tydligare då det är lätt att missförstå men nej det blev faktiskt inte fel utan jag menade så som jag skrev.

Det finns alltför få i landet som gör jordabalksbesiktning och i mina ögon extremt få som är riktigt kompetenta. Därför förespråkar jag just att man gör en överlåtelsebesiktning MEN med en del tillägg anpassade efter fastigheten och omständigheterna.
 
Lolle skrev:
Jag skulle skrivit tydligare då det är lätt att missförstå men nej det blev faktiskt inte fel utan jag menade så som jag skrev.

Det finns alltför få i landet som gör jordabalksbesiktning och i mina ögon extremt få som är riktigt kompetenta. Därför förespråkar jag just att man gör en överlåtelsebesiktning MEN med en del tillägg anpassade efter fastigheten och omständigheterna.
Jag hängde med i svängarna iaf :) Tack!
 
Det är inte jättekonstigt det här tycker jag. Huset är ju rätt gammalt och det ser i alla fall jag som något positivt. Det som är viktigt om man skall köpa ett äldre hus är tålamod eller djupa fickor. Har du något av dessa är det lugnt.

I det här specifika fallet så måste man även räkna in risknivån. Alltså huset kostar 5,9 Mkr minst. Renoveringarna är alltså ingenting jämfört med husets värde. Det är viktigare om du köper ett hus som påstås vara renoverat men har fel och priset är 1,5 Mkr.

Det viktigaste är ju att huset inte har någon sättning. Det kan det inte ha för då hade inte priset varit på den nivån som det ligger på. Allt annat går ju att fixa.

Tänk på att det första du skall göra i det här huset är att byta värmesystem. Det är väl i princip det dyraste man kan göra i renoveringsväg. Fönstren skulle jag låta vara tex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.