pacman42 pacman42 skrev:
Svårt att hitta en lika liten switch igen dock...
Finns det inte små 8-portars som skulle kunna etsätta.
 
A AndersS skrev:
Finns det inte små 8-portars som skulle kunna etsätta.
TS verkar använda alla portarna...

Denna kanske skulle gå att få in https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5631368

Edit: Men om man inte använder alla uttagen så kanske 8 portar räcker?
 
P PappasHammare skrev:
Men varför? Powerlampan lyser ju..

Prova som föreslagits.. Anslut en dator direkt till routerns LAN uttag
Funkar det så är routern ok. Vilket jag tror den är.

Prova att anslut en dator i ett av uttagen. Kolla på switchen om någon mer LED lyser på switchen
Gör det inte det så är switchen slut. Köp ny. En enkel sån kostar inte många hundra.

Sen kan man undra vem som har dagit kablar och inte avslutat i en patchpanel. Både ethernet kablar och koax.
Verkligen litet skåp för så mycket anslutningar. Allt måste läl tryckas in för att man ska kunna stänga. Eller?
Att det lyser innebär inte att den ger tillräckligt med ström.
Har bytt ett 30 tal där den mäter 12v spänning och lampan lyser, men det fungerar inte, efter byte av adapter så fungerar det igen.
Dom små man sätter i väggen har ganska låg livslängd.

Får du någon ip via switchen?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Att lyser innebör inte att den ger tillräckligt med ström.
Har bytt ett 30 tal där den mäter 12v spänning och lampan lyser, men det fungerar inte, efter byte av adapter så fungerar det igen.
Dom små man sätter i väggen har ganska låg livslängd.
Har råkat ut för samma på min Edgerouter... Lampan lös men hamstern var död....
 
P
pacman42 pacman42 skrev:
TS verkar använda alla portarna...
Kan dock vara så att uttagen inte används utan man använder switchen som patchpanel.
Undrar om det är patchkabel eller installations kabel.. Detta med tanke på att man har satt RJ45 direkt på kabeln och har uttag i andra änden. Kan vara så att man har keystone med kontakt på båda sidorna vid uttagen

Men varför inte byta router och switch till en kombinerad?

Alternativt en liten 16portars
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=254583
 
A A-Man_08 skrev:
Att det lyser innebär inte att den ger tillräckligt med ström.
Har bytt ett 30 tal där den mäter 12v spänning och lampan lyser, men det fungerar inte, efter byte av adapter så fungerar det igen.
Dom små man sätter i väggen har ganska låg livslängd.

Får du någon ip via switchen?
Det ska jag testa innan jag köper ny switch då. Jag är tyvärr in kvar i huset för det är sommarstället.
 
Eftersom det är 10/100 enbart så hade jag nog övervägt att köpa ny switch ändå. Nätaggregatet riskerar att bli en utgift utan nytta...
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Men varför? Powerlampan lyser ju..
För ca 15 år sedan började vi få problem med IP-TVn, det började med att det blev pixlar, övergick till att bilden frös i någon sekund, ibland försvann ljudet i någon sekund.

Efter flera/många felsökningar så mätte jag spänningen ut från transformatorn samtidigt som den var inkopplad i bredbandsdelaren, då visade det sig att transformatorn bara levererade typ 5VDC istället för 12VDC, men när jag mätte på den obelastad så levererade den 12VDC, alla dioder lös/blinkade så som den skulle även när bredbandsdelaren bara fick 5VDC.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jag tycker indikationerna här är lite motstridiga.

En säkring har gått i centralen. Det finns inte på kartan att ett fel i själva switchen skulle lösa en säkring i centralen. Den kan kortsluta inkommande spänning från nätadaptern, men den kommer inte att lösa ut en säkring för det.

Däremot så kan ett fel i nätadaptern mycket väl lösa ut en säkring i centralen.

Men vi ser powerlampa på switchen, det indikerar att nätadaptern fungerar. Ändå tror jag att det sannolikaste är att nätadaptern är trasig. Även om jag tycker det är väldigt konstigt om den kan gå sönder så att den löser en säkring, men ändå ge ström som får power lampan att lysa på switchen.

Sedan kan man iofs tänka sig att nätadaptern har gått sönder så att den släppt igenom 230V till switchen, som därmed blivit bränd. Att vi alltså har fel både på adaptern och själva switchen.
 
Redigerat:
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tycker indikationerna häår är lite motstridiga.

En säkring har gått i centralen. Det finns inte på kartan att ett fel i själva switchen skulle lösa en säkring i centralen. Den kan kortsluta inkommande spänning från nätadaptern, men den kommer inte att lösa ut en säkring för det.

Däremot så kan ett fel i nätadaptern mycket väl lösa ut en säkring i centralen.

Men vi ser powerlampa på switchen, det indikerar att nätadaptern fungerar. Ändå tror jag att det sannolikaste är att nätadaptern är trasig. Även om jag tycker det är väldigt konstigt om den kan gå sönder så att den löpser en säkring, men ändå ge ström som får power lampan att lysa på switchen.

Sedan kan man iofs tänka sig att nätadaptern har gått sönder så att den släppt igenom 230V till switchen, som därmed blivit bränd. Att vi alltså har fel både på adaptern och själva switchen.
Jag håller med dig. Förstår faktist inte alls hur detta kunnat hända. Jag tror som dig att switchen inte har utlöst strömavbrottet men strömavbrottet har på något oförklarligt sätt iallafall förstört något. Vad jag kunnat läsa i denna tråden lutar det mot att bytta switchen. Hoppas verkligen det är så lätt.
 
Unikt namn
J John Wennskär skrev:
Ja som du skriver är det mycket underligt litet skåp och allt måste packas in väldigt varsamt för att få plats.
Det är inte så bra att packa elektronik tätt i ett litet skåp. Det blir både varmt vilket sliter på sakerna, och risken är ju att du skaver hål på någon av de tunna strömkablarna när du pressar in allt.

Jag hade flyttat ut switchen utanför skåpet. Det borde gå att väggmontera en vit 16portars bredvid skåpet och leda ut nätverkskablarna dit.
Nätverksskåp med router, switch, trassliga kablar och hand som håller router.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är inte så bra att packa elektronik tätt i ett litet skåp. Det blir både varmt vilket sliter på sakerna, och risken är ju att du skaver hål på någon av de tunna strömkablarna när du pressar in allt.

Jag hade flyttat ut switchen utanför skåpet. Det borde gå att väggmontera en vit 16portars bredvid skåpet och leda ut nätverkskablarna dit.
[bild]
Tack för idén, kommer nog få göra så för om jag köper en ny switch blir den säkert större än den gamla.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Men hur många anlutningar behöver du? Och även om du har mer än 8 nätverksuttag, används alla? Om du ex. har uttag vid 2 alternativa platser för TV, men har TV bara på ena stället, så kan man ju koppla om på switchen ifall du möblerar om.
 
Jag gissar på dåliga kondensatorer i switchen. Inte ovanligt att utrustning som har varit strömsatt under längre tid inte kommer upp igen när det har varit strömavbrott. D.v.s. det är inte strömavbrottet i sig som tog sönder produkten, utan det som gick bägaren att rinna över. De dåliga kondensatorerna har åldrats över tid, var tillräckligt för drift av produkten, men när den ska startas så räcker de inte till.
Kan inte förklara varför säkringen gick dock.
Som övriga skriver, köp nytt, en 100mbit switch är inget jag hade lagt energi på att laga, även om det förmodligen bara är några kondensatorer för några kronor som har gått sönder.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Om det är diazed-säkring som gått så åldras dessa. Det behöver inte vara något specifikt som fått den att lösa ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.