TLovskog: Läste på din sida om installationen, du skriver att du drar ihop rummen till en stjärna i stjärnan, innebär det att du satt decentralicerade I/O-moduler eller att du drar ner alla trådar i ett rör?

 
Hej,

Nja. Jag har 2 elcentraler med IO modulerna. Mitt hus är som ett T och för varje stapel finns en elcentral med säkringar, IO moduler etc. Själva controllern för IHC systemet sitter i den ena centralen.

Med stjärna i stjärna menar jag att det rent praktiskt är kopplat så, att från alla strömbrytare går en 4trådars (eller 8trådars). I några av rummen strålar dessa samman i en kopplingsdosa och därifrån fortsätter i en kabel med många fler ledare till centralen. Detta rent praktiskt för att minska kabelmängden.
 
Tänkte att jag skulle fortsätta med denna mycket intressanta tråd.
Thomas Lövskog: Keep up the good work! Kan jag hjälpa dig på något sätt med din kraschade webbserver? Jag är Windows-expert och säljer hårdvara. Jag skulle kunna sponsra dig med en hårddisk.


Går själv i tankarna om IHC etc och skulle vilja utveckla det än mer:

Har någon av er (Thomas, Nix) testat RFID? Vi har två raskatter, och de har ett RFID-chip i nacken så att veterinären vet vilka de är, och jag tänkte att det kanske är något att använda som någon slags identifiering/närvaroindikator.

Bla skulle jag vilja koppla en RFID-mottagare till vår kattlucka så att den öppnas när våra katter vil in/ut, men inte för någon annan.

Jag skulle kunna tänka mig att själv trycka in ett RFID-chip i kroppen bara för att kunna testa tekniken i lite större skala, ex automatisk anpassning av ljus, eller varför inte automatisk avlarmning när just jag står vid dörren.

Men som sagt... Jag har inte hittat alltför mycket info om tekniken och har inte listat ut hur man skulle kunna integrera det i ett IHC/EIB-system.
Idéer någon?

/Marcus
 
Som IHC-kund fick jag följande info i mailen idag. Verkar lite kul... :)

// Mattias

Lexel IHC Viewer visar vad som händer i huset

Komplettera din IHC-anläggningen med en Viewer-modul och ett speciellt dataprogram till din PC, så kan du övervaka och styra anläggningen oberoende av var du befinner dig i världen.

IHC Viewer visualisera hela IHC-anläggningen direkt i din dator. Det innebär att du kan övervaka och styra IHC-anläggningen i din fastighet oavsett var du befinner dig i världen. Förutsatt att du är uppkopplad till Internet.

Viewern består av en DIN-modul som ansluts till RS 485 på IHC Win controller och din datorn. Kopplingen mellan IHC Viewer och datorn sker antingen direkt via en patchkabel eller via en hubb, switch, router eller liknande. IHC Viewer och IHC Talande modem kan samtidigt vara kopplade till IHC Win-controllerns 485 port.

Viewermodulen nås genom att ange modulens IP-adress i Internet Explorers adressfönster.
 
Kanongrej, men den kostar. Drygt 4000 :'(
 
marcusprivat skrev:
Thomas Lövskog: Keep up the good work! Kan jag hjälpa dig på något sätt med din kraschade webbserver? Jag är Windows-expert och säljer hårdvara. Jag skulle kunna sponsra dig med en hårddisk.
Man tackar, men jag har redan införskaffat mig en ny webbserver. Tiden räcker dock dåligt till nu för tiden. Dessutom så lade min arbetsgivare ner sitt köpenhamnskontor, så just nu koncetrerar jag mig på vad jag skall göra efter nyår.

Helt fantastiskt att detta händer mig 2 gånger på 1 år >:(
Dessutom var det även denna gången på min semester ... eller rättare sagt ... denna gången på min ... smekmånad.

Dessutom var det nog rekord i snabbhet och brutalitet ... samma dag vi fick reda på det så var det att lämna över dator etc och ... there's the door ... utom för mig som var på semester. Idag är jag dock "relieved of duty".

Well well what the hell ...

Har någon av er (Thomas, Nix) testat RFID? Vi har två raskatter, och de har ett RFID-chip i nacken så att veterinären vet vilka de är, och jag tänkte att det kanske är något att använda som någon slags identifiering/närvaroindikator.

Bla skulle jag vilja koppla en RFID-mottagare till vår kattlucka så att den öppnas när våra katter vil in/ut, men inte för någon annan.
Vore ju nästan snudd på trickfilmning om jag inte hade strulat med detta också. Köpte för ett antal år sedan ett RFID kit för just dörröppning. Fungerade hyfsat, men med kort avstånd. Den hade en relä utgång, så att koppla ihop den med EIB/IHC hade varit relativt enkelt.

Vad gäller cat dörrar, så fins det en del sådana på http://www.smarthome.com. Den använder dock inte "interna" RFID. Ex. http://www.smarthome.com/6106.html
Jag skulle kunna tänka mig att själv trycka in ett RFID-chip i kroppen bara för att kunna testa tekniken i lite större skala, ex automatisk anpassning av ljus, eller varför inte automatisk avlarmning när just jag står vid dörren.

Men som sagt... Jag har inte hittat alltför mycket info om tekniken och har inte listat ut hur man skulle kunna integrera det i ett IHC/EIB-system.
Idéer någon?

/Marcus
Har faktiskt varit i kontakt med VeriChip Corporation http://www.adsx.com/prodservpart/verichip.html i USA om ett inplantat. Chippet är relativt billigt (100 USD), men läsaren använde egen teknik och deras hanburna kostade 600 USD.

Dessutom tittade de väldigt suspekt nere på CityKliniken när jag hörde mig för om vart man vände sig för att få operationen gjord.

Men jag gillar idén. Kul att det finns likasinnade Marcus.

Blev faktiskt erbjuden att bli representant i Sverige, men tror marknaden är extremt liten här i landet.

Nu riskerar man väl än en gång få på skallen för hur insnöad man är, men det är the story of my life. Senast i tråden om "självfrostande fönster", men det var likadant 98 när jag prototypade min första bärbara MP3 spelare, för att ta ett exempel. Har jag ångrat många gånger att jag inte spann vidare på ...

Fler länkar ....

http://www.rfidforum.com/
http://www.righttag.com/
http://www.baumer.se/
 
marcusprivat skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att själv trycka in ett RFID-chip i kroppen bara för att kunna testa tekniken i lite större skala, ex automatisk anpassning av ljus, eller varför inte automatisk avlarmning när just jag står vid dörren.
Duger det inte rätt bra att ha ett rfid i plånboken, fickan eller liknande ?
 
RoTe
yxis skrev:
Duger det inte rätt bra att ha ett rfid i plånboken, fickan eller liknande ?
Nej, man går ju aldrig omkring med plånboken hela tiden eller samma kläder till 100%, kommer sluta med att man glömmer den hela tiden.
 
RoTe skrev:
Nej, man går ju aldrig omkring med plånboken hela tiden eller samma kläder till 100%, kommer sluta med att man glömmer den hela tiden.
Halsband då ? Pubisring ? ;D

Jag tycker det verkar minst sagt lite scary att operera in ett främmande föremål "i onödan" i kroppen!
 
Har på allvar börjat projektera för ett IHC i huset och har kommit till valet av brytare. Trend eller Senso, det är frågan. Ni som redan har IHC, vilka brytare har ni och vad fick er att välja just den sorten?
Skulle ni göra samma val idag?
Använder ni de indikeringar som finns på brytarna?

/Marcus
 
Hej,

Har själv Trend. De flesta med LED.
När jag gjorde min installation 1999/2000 så fanns bara de eller de abnormt fula från LK i Danmark.

Fick jag välja idag hade jag utan tvekan valt Senso, då de ser lite fräckare och nättare ut. Dessutom är 8 stycken knappar inte fel. Det blir lätt fler funktioner som man hittar på med ett styrsystem. Inte alltid man behöver det men på ett par ställen har jag 2st fyrknappars, vilket blir klumpigare.

Trend knapparna har också sina små små brytare mitten av varje knapp. Detta gör att om man inte trycker mitt på, vilket man sällan gör, så uppstår det ett "grojnk" ljud och efter 5 år har jag en och annan knapp som börjar bli lite sliten. Speciellt märkbart på de stora 1-knapps knapparna.

Senso känns lite mer destinkt i det fallet. Verkar vara mer designade som svagströmsbrytare.

Jag har använt en del av knapparna med LED för olika indikationer.
 
Har tittat på IHC-priser på danska LK och jämfört med t.ex. elbutik.se, det är mer än hälften så billigt i danmark!

Finns det några nackdelar att köpa ifrån danmark?

/Marcus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.