Det gäller nog bara ifall den monteras nerifrån boendeplan. Jag följde Energimyndighetens rekommendationer för ångbroms i vindsfacken. Då gör man uppvik mot sidorna av hanbalken (undvik att klä in ovansidan av balken, den bör få andas).

Vi valde också att köra träfiberisolering samt ångbroms (istället för spärr) så att fukt inte samlas någonstans utan kan röra sig fritt mellan skikten vid behov.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Det gäller nog bara ifall den monteras nerifrån boendeplan. Jag följde Energimyndighetens rekommendationer för ångbroms i vindsfacken. Då gör man uppvik mot sidorna av hanbalken (undvik att klä in ovansidan av balken, den bör få andas).

Vi valde också att köra träfiberisolering samt ångbroms (istället för spärr) så att fukt inte samlas någonstans utan kan röra sig fritt mellan skikten vid behov.
Ok! Kanske är det vad du skriver men vill säkra upp eventuellt missförstånd ;
Som helt ny på detta, ångbroms är som en ”light-version” av ångspärr och som då kan läggas ovanpå isoleringen? Antar att man inte får fullt
Lika god effekt som vid ångspärr underifrån men så klart en förbättring för att förhindra vid fuktvandring..?
 
Ångbroms och ångspärr ska alltid placeras på den varma sidan. Båda produkterna existerar för att hindra (inomhus-)fukten från att nå den kalla sidan, där den riskerar att kondensera och orsaka mögel. Den ska alltså placeras under isoleringen.

Skillnaden på broms och spärr är att bromsen är (delvis) diffusionsöppen. Båda stoppar luftrörelser och hindrar fukt från att stiga upp från bostadsutrymmet till kallvinden. Bromsen har fördelen att eventuellt fuktöverskott på den kalla sidan får möjlighet att torka ut inåt.
 
Redigerat:
  • Gilla
salahunreal och 5 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Vi ska snart ta leverans av ett FTX kit från Soliduct, så jag tänkte börja dokumentera vår installation här.

Huset är en tegelvilla från 1970, betongbjälklag, 111kvm + 111kvm källare, självdragsventilation och luft-vatten värmepump, på Gotland. Det är vårt första hus. Vi köpte från ett dödsbo och flyttade in förra hösten. Insåg snabbt att förstaplan helt saknade friskluftsventiler. I praktiken ventilerar vi "övervåningen" med friskluft från källartrappan och det når inga sovrum. Lukt från matlagning, även med spisfläkten igång, hänger kvar 8-10 timmar. :D

Istället för att göra hål i ytterväggarna och dra in buller och skit från gatan, så väljer vi att göra en modern ventilationslösning med värmeåtervinning. Så här ser ritningen ut just nu:
[bild]

[bild]


Placeringen av aggregatet nära sovrummen är inte optimal men vi vill ha friskluftsintaget på norrsidan för svalka på sommaren. Jag tror och hoppas att en vibrationsdämpande platform + lösullen innebär att vi slipper höra själva aggregatet.

På tall om lösull! Utöver ventilationen så tänkte vi passa på att tilläggsisolera vinden och göra lite el- och installationsjobb när vi ändå håller på där uppe. Det här är planen för sommarlovet:

- riva golvet som ligger där uppe idag
- suga ut allt kutterspån
- dra fram takdosor och häng taklampor i alla rum (vi har bara lamputtag i ytterväggarna)
- bygga boxar för takhögtalare i vardagsrummet (Atmos)
- lägga rör / fiska nätverkskablar, om vi kommer åt innerväggarna uppifrån
- lägga ny ångbroms (planen)
- bygga plattform för FTX-aggregatet
- ta bort alla gamla självdragskanaler samt dra om imkanalen så den går ut via murstocken
- borra hål till källaren för tilluftsrören
- dra nya ventilationsrören
- byta till isolerad vindslucka med trappa (alternativen) (beställning gjord)
- bygga ny, högre, landgång (planen)
- sprutisolera med cellulosa (Hunton Nativo)

Igår påbörjade jag arbetet med att öppna upp för sugbilen.

[bild]

Med tanke på virkespriserna så försöker jag rädda brädorna för att återanvända dem till nya landgången sen.
[bild]

Det tar lite tid, men jag fick gjort ~halva utrymmet igår kväll. Ska försöka ta resten idag.
[bild]

Målsnören:
2022-09-07: aggregatet är igång!
2022-09-12: OVK godkänd och injustering gjord!
2022-09-15: ~58cm träfiberisolering lagd!

Kostnader:
[bild]
Ska bli kul att följa.
 
ulfben ulfben skrev:
Jag har styrt upp mjukvarusidan ochAnyway. Ny tråd med alla detaljer kommer så snart jag hängt upp grejerna.
jag har också tänkt lösa det via home assistant.
Hur har du löst värdena. Jag har bara hittat en graf, ingen tabell.
Imponerande insats i övrigt
 
  • Gilla
Gismooe
  • Laddar…
Hans Palm drog ihop en tabell och tillräckligt mycket python för att det ska vara enkelt att använda. Du skickar bara in temp och relativ fuktighet så får du ut mögelindex.
 
  • Gilla
agb007
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Hans Palm drog ihop en tabell och tillräckligt mycket python för att det ska vara enkelt att använda. Du skickar bara in temp och relativ fuktighet så får du ut mögelindex.
Funkade geschwindt!

Nu ska vi bara göra lite långtidslagring och dashboards i HA
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
måste man ha Ångbroms och ångspärr med FTX? Vi kikar på ett 70tals hus med FTX med isolerade ventrör på vinden men ingen Ångbroms och ångspärr. Tanken här är att dom kopplat värmen från en täljstenskamin i hallen som sedan distribuerar ut värmen i husets rum. Är det ok att göra så tror ni?


ulfben ulfben skrev:
Ångbroms och ångspärr ska alltid placeras på den varma sidan. Båda produkterna existerar för att hindra (inomhus-)fukten från att nå den kalla sidan, där den riskerar att kondensera och orsaka mögel. Den ska alltså placeras under isoleringen.

Skillnaden på broms och spärr är att bromsen är (delvis) diffusionsöppen. Båda stoppar luftrörelser och hindrar fukt från att stiga upp från bostadsutrymmet till kallvinden. Bromsen har fördelen att eventuellt fuktöverskott på den kalla sidan får möjlighet att torka ut inåt.
 
Så har jag gjort. Hus från 71. Det viktiga med FTX är att man har ett svagt undertryck i huset. Då förhindras fuktigluftläckage till vinden. Trycket är lätt att kontrollera med en mobiltelefon. Värmeomfördelning har jag med separat rörsystem. Det påverkar inte FTX-fkn. Jag har någon vaxat papp som "fuktspärr" längsts ner under isoleringen på vinden.
 
  • Gilla
Mumricken
  • Laddar…
hur kontrollerar man detta med mobiltelefon tänkte du? Är det standard att man gör så när företag installerar FTX i 70 tals hus? Kikat på ett objekt där jag är osäker på om dom verkligen byggt sä.


L largab skrev:
Så har jag gjort. Hus från 71. Det viktiga med FTX är att man har ett svagt undertryck i huset. Då förhindras fuktigluftläckage till vinden. Trycket är lätt att kontrollera med en mobiltelefon. Värmeomfördelning har jag med separat rörsystem. Det påverkar inte FTX-fkn. Jag har någon vaxat papp som "fuktspärr" längsts ner under isoleringen på vinden.
 
L largab skrev:
Så har jag gjort. Hus från 71. Det viktiga med FTX är att man har ett svagt undertryck i huset. Då förhindras fuktigluftläckage till vinden. Trycket är lätt att kontrollera med en mobiltelefon. Värmeomfördelning har jag med separat rörsystem. Det påverkar inte FTX-fkn. Jag har någon vaxat papp som "fuktspärr" längsts ner under isoleringen på vinden.
Jag är också sugen på att veta hur trycket kontrolleras med mobilen...
 
T
Antar att han menar att FTX-aggregatet kan styras med mobilen. Så är det ett äldre aggregat kanske inte denna möjlighet finns i mobilen men säkert på panelen där aggregatet sitter, lite mer frånluft än tilluft helt enkelt.
 
M Haagen skrev:
hur kontrollerar man detta med mobiltelefon tänkte du? Är det standard att man gör så när företag installerar FTX i 70 tals hus? Kikat på ett objekt där jag är osäker på om dom verkligen byggt sä.
Jag har iPhone 8. Funkar säkert på nyare samt androider.Appen heter Barometer. Där kan man läsa tryck väldigt noggrant. Med upplösning enstaka dm i höjd. Lägg fånen på ett bord och låt trycket stabilisera sig med stängda ytterdörrar/fönster. Öppna sedan en ytterdörr och studera hur trycket förändras. Det ska öka något. Då har man ett statiskt undertryck i huset!!! Skitenkelt och mycket noggrant.
 
  • Gilla
Roger Magnusson2 och 3 till
  • Laddar…
Sammanställde vår elförbrukning Okt-Jan. Detta är hushållselen, alltså inte medräknat elbilen. Blå staplar var vår första vinter i huset, röda staplar är andra året (efter vindsisolering och ftx).

Stapeldiagram visar kWh förbrukning per månad, jämförelse mellan år 2021 och 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi minskade elförbrukningen med 37%!

Som mest sparade vi i December, då låg vi -48% i förbrukning jämfört med 2021. Vi experimenterade med att hur låg innertemperatur vi kunde klara (höll i snitt ~17.5 grader). I Januari gav vi upp och bestämde oss för att hålla mer rimliga 19 - 19.5 grader. Vi jobbar hemifrån båda två och vi märkte att när huset är kallare så sjunker vår produktivitet märkbart. Det bli för distraherande att sitta med kalla fingrar och frysa om näsan.

Enligt energimyndigheten så utgör tak och ventilation ~30% av värmeförlusten i ett "normalhus", så vår sänkning måste väl anses vara väl godkänt! :)
Illustration av värmeförlust i hus: tak, fönster, dörrar, väggar, golv och källare, med procentandelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Senn och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.