tommib tommib skrev:
Tja, dyrt vet jag väl inte. Här är ett paket från byggmax

[länk]

Beror väl på hur långa rör du behöver.

Berätta gärna hur det går, jag är nyfiken själv. Har bl.a. varit sugen på Julas QuickConnect-pumpar men inte slagit till än. Står och väger mellan att köpa något bra och något billigt till landet.
Har inte fått den inkopplad ännu! Är rätt trött på småfirmor som lovar men aldrig kommer till skott....
 
tommib tommib skrev:
Tja, dyrt vet jag väl inte. Här är ett paket från byggmax

[länk]

Beror väl på hur långa rör du behöver.

Berätta gärna hur det går, jag är nyfiken själv. Har bl.a. varit sugen på Julas QuickConnect-pumpar men inte slagit till än. Står och väger mellan att köpa något bra och något billigt till landet.
Behöver 3,5-4 meter rör, Byggmax har bara 5 meters längder. Jula har ett 4 m kitt som passar bättre på längden, men frågan är om det samma kopplingar till dessa. https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ar-tillbehor/slangpaket-for-varmepump-005358/

6,35/9,53 mm rör 0,8 mm står det i manualen, det verkar vara vanligt. Är rörkopplingarna standardiserade, använder alla eller de flesta fabrikat samma typ av kopplingar? Är det samma koplingar i bägge ändar? Passar Qlimas slangpaket till Mitsubishi LN 25?
 
Redigerat:
A
Kompiz roggan999 skrev:
Behöver 3,5-4 meter rör, Byggmax har bara 5 meters längder. Jula har ett 4 m kitt som passar bättre på längden, men frågan är om det samma kopplingar till dessa. [länk]

6,35/9,53 mm rör 0,8 mm står det i manualen, det verkar vara vanligt. Är rörkopplingarna standardiserade, använder alla eller de flesta fabrikat samma typ av kopplingar? Är det samma koplingar i bägge ändar? Passar Qlimas slangpaket till Mitsubishi LN 25?
om bilden stämmer så fungerar dessa rör
 
  • Gilla
Kompiz
  • Laddar…
Fortfarande fattas rören mellan inne och utedel och 3 månader har gått. "Min" montör lovade förra veckan att han skulle komma denna vecka, Ha ha säger jag. Jo det vore ju bra, men det är nog som vanligt en ursäkt för att avsluta samtalet...

Ringde Carlssons i Växjö och en annan montör. Han påstod att garantin inte gäller bara för jag inte köpt pumpen hos dem. Han vägrade erkänna att Mitsubishi står för garantin. Riktigt skitsnack vad jag förstår.

Fy fan vad jag avskyr småfirmor och hantverkare som tycks gjort det till kultur att aldrig hålla sig till sanningen, De är likadana med allihop verkar det. Bara lovar och lovar sen hittar de på en ursäkt, helt ogenerat. Hur pallar de att leva med det? Ett liv i lögn och ett evigt slingrande

Man får ju inte montera detta själv utan cert, men vad gör man?
 
vem som står för garantin och längden på garantin beror på vad det står i dina köpehandlingar, en del postorderföretag som inte får montera den har ibland 6 månaders garanti och flera lämnar bara 2års materialgaranti.
inte säkert att Mitsubishi Electric står för någon garanti alls men beror på vad som står i dina garantihandlingar vid köpet.
bäst är alltid att köpa om möjligt inkl installation så har man den 5åriga garantin och bara ett företag att kontakta om det är något strul.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
vem som står för garantin och längden på garantin beror på vad det står i dina köpehandlingar, en del postorderföretag som inte får montera den har ibland 6 månaders garanti och flera lämnar bara 2års materialgaranti.
inte säkert att Mitsubishi Electric står för någon garanti alls men beror på vad som står i dina garantihandlingar vid köpet.
bäst är alltid att köpa om möjligt inkl installation så har man den 5åriga garantin och bara ett företag att kontakta om det är något strul.
Nej några garantipapper fick jag inte, men jag har tagit för givet att garantin gäller om den monteras av certifierad kylmontör. Att Mitsubishi inte kräver årlig service för att garantin ska gälla var en parameter som gjorde att jag valde den.

Jag läser följande på deras hemsida;
"5 års garanti för privatkund gäller luftvärmepumpar sålda och fackmannamässigt installerade av godkända Mitsubishi Electric Sverige installatörer/återförsäljare."

Där står också att den måste vara såld av Mitsubishi Electric Svenska återförsäljare, samt en lista på vilka som icke är godkända återförsäljare. Jag säjer Shit! Jag köpte min pump på Gränsbygdens köpcentrum som är en icke godkänd återförsäljare.

Jag har mao INGEN garanti!
 
  • Gilla
Christian Stensson
  • Laddar…
Kompiz roggan999 skrev:
Nej några garantipapper fick jag inte, men jag har tagit för givet att garantin gäller om den monteras av certifierad kylmontör. Att Mitsubishi inte kräver årlig service för att garantin ska gälla var en parameter som gjorde att jag valde den.

Jag läser följande på deras hemsida;
"5 års garanti för privatkund gäller luftvärmepumpar sålda och fackmannamässigt installerade av godkända Mitsubishi Electric Sverige installatörer/återförsäljare."

Där står också att den måste vara såld av Mitsubishi Electric Svenska återförsäljare, samt en lista på vilka som icke är godkända återförsäljare. Jag säjer Shit! Jag köpte min pump på Gränsbygdens köpcentrum som är en icke godkänd återförsäljare.

Jag har mao INGEN garanti!
garanti har du förmodligen men då av gränsbygden och det bör framgå på ditt kvitto/faktura vad du har för garantier.

Gränsbygden sålde tidigare den mer sydeuropeiska modellen vilket man kunde se på modellbeteckningen då det saknades en bokstav men har inte kollat vad dom säljer nuförtiden.

annars stämmer det bra att man inte är påtvingad någon service för att den 5åriga garantin ska gälla men som du skriver så gäller det maskiner som kommer via svenska distributören.
 
Blev nyfiken så gick in på gränsbygdens hemsida.
Verkar som dom numera bara har den ”nordiska” varianten , lite märkligt att dom på energideklarationen på LN25 visar den sydeuropeiska varianten!

Dom använder Mitsubishi Sveriges produktblad så man kan ju tro att deras maskiner kommer via dom så det är lite lurigt.

förstod jag villkoren rätt så lämnar dom bara 1 års garanti, såg inte ut att vara så bra priser så det är värt att avvara 4års garanti för att handla där.
 
De har börjat sälja 2.0 modellen de har lagt till "Nordic" i namnet. Så det markerar ju en skillnad kanske.

Den jag köpte är kanske den "sydeuropeiska" som du säger. De har den kvar på hemsidan, men den är slut i lager... Det är väl tur att jag bor i södra Sverige då antar jag?
 
Kompiz roggan999 skrev:
De har börjat sälja 2.0 modellen de har lagt till "Nordic" i namnet. Så det markerar ju en skillnad kanske.

Den jag köpte är kanske den "sydeuropeiska" som du säger. De har den kvar på hemsidan, men den är slut i lager... Det är väl tur att jag bor i södra Sverige då antar jag?
om din utedel har ändelsen VGHZ så är det den så kallade nordiska.
Heter utedelen bara VG så är det Sydeuropa.
Det som skiljer om jag minns rätt är effekt när det är kallt ute rätt stor, den saknar den ”smarta” värmekabeln i tråget och har en annan mjukvara.

sedan ett tag så säljs nog bara version 2.0 som har automatisk kamin/cirkulationsfunktion om man har behov av den funktionen
 
VAr tvungen gå ut och kolla med ficklampan, Jo den heter VGHZ2 i slutet så då är i alla fall "en siffra rätt", men någon "smart värmekabel" finns inte med. Har för mej det var ett tillbehör?

Ja det stämmer, ett års garanti, så det är bara att hoppas den håller...

Ganska förvånande, många kända firmor; men ett köp i firmorna nedan så godkänns inte Mitsubishis 5 års garanti

Gränsbygdens köpcentrum AB, Zave Sweden AB, Värmepumpsshopen.se, Nortech, Technorth, Tretti.se, Byggmax, Whiteaway.se, Importhuset, Esvelt Service AB, Sanovale, Handelszon.se, Ventilationsfixarna
 
Redigerat:
Kompiz roggan999 skrev:
VAr tvungen gå ut och kolla med ficklampan, Jo den heter VGHZ2 i slutet så då är i alla fall "en siffra rätt", men någon "smart värmekabel" finns inte med. Har för mej det var ett tillbehör?

Ja det stämmer, ett års garanti, så det är bara att hoppas den håller...

Ganska förvånande, många kända firmor; men ett köp i firmorna nedan så godkänns inte Mitsubishis 5 års garanti

Gränsbygdens köpcentrum AB, Zave Sweden AB, Värmepumpsshopen.se, Nortech, Technorth, Tretti.se, Byggmax, Whiteaway.se, Importhuset, Esvelt Service AB, Sanovale, Handelszon.se, Ventilationsfixarna
då var det åtmindstånde ”rätt” modell(y)
Värmekabeln i tråget ser du nog inte , det är en värmestav som ligger vid hålen i bakkant på tråget.
Den går bara in vid avfrostning.

om dom väljer att handla från tex andra sidan Östersjön så blir garantier/service/support inte via svenska Mitsubishi electric.
Dom köper billigare utomlands och då kan man inte räkna med samma support på hemmaplan.
Garantiärenden är det som kan stöka till det via köp på postorder, är det något som strular så lär dom skylla på installationen så installatören får åka och felsöka och sen kan det riktiga strulet börja med lite otur.
 
C Comfort Thomas skrev:
då var det åtmindstånde ”rätt” modell(y)
Värmekabeln i tråget ser du nog inte , det är en värmestav som ligger vid hålen i bakkant på tråget.
Den går bara in vid avfrostning.

om dom väljer att handla från tex andra sidan Östersjön så blir garantier/service/support inte via svenska Mitsubishi electric.
Dom köper billigare utomlands och då kan man inte räkna med samma support på hemmaplan.
Garantiärenden är det som kan stöka till det via köp på postorder, är det något som strular så lär dom skylla på installationen så installatören får åka och felsöka och sen kan det riktiga strulet börja med lite otur.
I mitt förra hus gjorde jag två montage: En luft/vatten till huset och en luft/luft till garaget. Bägge förfyllda och levererade med slangpaket och rubbet. Köpta lågpris på Jula. Luft/vatten pumpen, en "Anslut" strulade lite med elektroniken ett par ggr men med hjälp av Julas serviceavdelning lyckades jag lokalisera och laga felet själv, de hade reservdelar som kostade under 100 lappen,

Men efter ca 4 år och pumpen hade stått och gått veckovis i sträng kyla (-25, den hade ingen automatik som stängde ner den) Det hände flera vintrar i sträck när jag var bortrest. När jag kom hem efter en semester så var det ett "isberg" under pumpen, nästan ända upp till tråget. Men det värsta var bakom kondensorn, där hade det byggts upp en 2-3 cm tjock "barriär", en ca 30-40 cm hög isvägg, kanske en cm ut från kondensorn, den klarade tydligen bara avfrosta så längt ut.
Framåt våren märkte jag att knapp halva kondensorn blev frostig så kontaktade Jula igen, de tog det på garantin! Skickade en montör som bytte slang paketet eftersom det var för lite gas (Kanske onödigt?) Vakuumpumpade och fyllde ny gas, sen gick den igen... (luft/luft pumpen "tuffar på", made in China)

Faan att jag inte köpte på Jula igen...

Men Cop värde mm var ju mycket bättre på denna pump. Köpte den billigaste enligt Prisjakt. Jag kunde aldrig ana att det skulle innebära sämre garantier och detta krångel. Kanske borde Prisjakt upplysa om vad som är "gråimport" och inte. Jag hade ingen aning om detta när jag beställde.
 
Att något går betyder kanske inte att den går riktigt bra, man får jämföra priser och se vad som är bäst för sin plånbok och förutsättningar.
Troligen så lever en ”bättre” längre och blir även där då billigare i längden.

prisjakt får nog problem om dom ska detaljgranska produkter som kan ha sämre garantier.

Synd att du inte kikade på mitsubishis återförsäljarlista först
 
Så är den igång sedan 2-3veckor! Det blev både billigt och bra! Får hoppas att den går bekymmersfritt i många år nu, så mitt slit betalar sig... Jag tror och hoppas det. Först om 4,5 år kan man veta säkert om det istället hade lönat sig att lägga de extra pengar en "äkta" Mitsubishi-installation skulle kostat. Jag gissar det skulle kostat minimum 6-7 000 kr mer. Dyrare pump och dyrare installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.