Mattias L. wertok skrev:
En sådan följde med den AC:n jag köpte på Mediamarkt nu i helgen, Haus & Luft HL-KP-10. Fungerar utmärkt, tog väl en kvart att få dit och riktigt enkelt att rigga dit/ta bort slangen.
Fungerade bra om man inte har fönster som jag har i mitt hus. Som man öppnar nedifrån och skjuter utåt.
Det optimala är nog för smalt sidofönster som finns i vissa lägenheter, som öppnas innåt.

Det stod i instruktionen att själva installationen måste anpassas efter hur det ser ut. Och panelen kan användas om det passar, som ett förslag.
 
Jonas76 Jonas76 skrev:
Fungerade bra om man inte har fönster som jag har i mitt hus. Som man öppnar nedifrån och skjuter utåt.
Det optimala är nog för smalt sidofönster som finns i vissa lägenheter, som öppnas innåt.

Det stod i instruktionen att själva installationen måste anpassas efter hur det ser ut. Och panelen kan användas om det passar, som ett förslag.
Du kan inte sätta tyget och kardborren på utsidan?
 
Mattias L. wertok skrev:
Du kan inte sätta tyget och kardborren på utsidan?
Man får nog anpassa det så det passar till just det fönster man skall installera det på.
Det finns videor på youtube.

Men det här med plast känns väldigt provisoriskt och temporärt. Men det har man kanske inga problem med om man ändå köpt en portabel AC och ingen fast installation.
Min egentillverkade med byggplast och silvertejp har funkat ypperligt idag iallafall. Haft 30°C utomhus och 20°C innomhus. :)
 
Jag tycker inte din lösning är dum. Den är bättre än min masonitskiva :) men vad hindrar dig att sätta det på utsidan? Den varianten finns också beskriven i manualen. Personligen tycker jag hela upplägget med portabel AC är temporärt det är ju inte optimalt med det oljud som dom ger ifrån sig. Själv hoppas jag på att vår förening ska ändra inställning till värmepump så vi får installera det istället.
 
Lite sent svar här nu men jag borrade ett hål på 150mm satte slangklämma runt och köpte rör genom väggen + ventil på utsidan. Funkade väl helt ok men inte alls lika bra som luftvärmepumpen på nedervåningen.
Blir nog till att installera en till luftvärmepump i sovrummet till sommaren!
 
G
Någon som har förslag på hur man kan fixa till ett utblås som inte släpper in värmen eller annat genom ett fönster i lägenhet?
Har 2 st portabla AC, tanken är att ena ska sitta i vardagsrummet och det ena mindre fönstret, tanken är en träskiva som fästs i fönstret med ett hål för slangen, om jag minns rätt typ 15-30cm eller nåt sådant stort hål.

Den andra är tanken att sätta i datorrummet eller sovrummet, men där är det nackdelen att fönstrena är typ 2x1.5M stora med sido-öppning, vilket ger massor av luftinsläpp, speciellt om slangen ska hänge ut där.

Jag har oturen att ha en granne som röker på sin balkong som alltid blåser åt mitt håll och alltid in till mig, på ena sidan. Sedan så har hyresvärden tillåtir rökning precis utanför porten, dvs 2 våningar rakt under mig, vilket gör att det kommer in rök dne vägen också, vilket är de enda hållen jag har öppningsbart åt.
 
C cpalm skrev:
Två olika principer - en "riktig" AC cirkulerar uteluft genom den varma utedelen och inneluft genom den kalla innedelen. Då tjänar man på att stänga fönster och dörrar.

En s.k. portabel AC tar inneluft för att kyla den varma delen och blåser ut denna genom slangen. Motsvarande mängd luft som AC:n blåser ut kommer givetvis in att sugas in någon annanstans. Om tilluften är varmare än önskad innetemperatur så får den portabla AC:n ett omöjligt jobb. Därav att dessa är ruskigt ineffektiva. De funkar egentligen bara bra om luften som sugs in är hyfsat sval, vilket ju inte alltid går att ordna.
Tror du förväxlar AC och bordsfläkt här. Tilluften (rumstempen) är alltid varmare än önskad innetemperatur, vilket är själva anledningen att köra AC:n. Vad vore meningen med AC om den inte kunde sänka innetemperaturen?
 
C
Åskblad Åskblad skrev:
Tror du förväxlar AC och bordsfläkt här. Tilluften (rumstempen) är alltid varmare än önskad innetemperatur, vilket är själva anledningen att köra AC:n. Vad vore meningen med AC om den inte kunde sänka innetemperaturen?
Om du hade väntat några dagar med att svara hade vi kunnat fira femårsjubileum :D
Förväxla en AC med en bordsfläkt? :thinking:
Med tilluft menar jag tilluft till rummet så klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.