C
Moving skrev:
Tabben min fru och andra gör annars är att öppna på solsidan med 50 grader. Med AC ska man ju ha stängt, även i bilen. På Ving resort i Cala Bona har de brytare i balkongdörren.
Två olika principer - en "riktig" AC cirkulerar uteluft genom den varma utedelen och inneluft genom den kalla innedelen. Då tjänar man på att stänga fönster och dörrar.

En s.k. portabel AC tar inneluft för att kyla den varma delen och blåser ut denna genom slangen. Motsvarande mängd luft som AC:n blåser ut kommer givetvis in att sugas in någon annanstans. Om tilluften är varmare än önskad innetemperatur så får den portabla AC:n ett omöjligt jobb. Därav att dessa är ruskigt ineffektiva. De funkar egentligen bara bra om luften som sugs in är hyfsat sval, vilket ju inte alltid går att ordna.
 
  • Gilla
JohanLin
  • Laddar…
Moving skrev:
Tänkte liknande men bara ta bort en del så man har ventfönstret kvar på vintern. Bara plåt och inget glas där.
För att förtydliga. Jag knackade bort sprintarna och lyfte bort "fönstret/luckan". Inget av det ursprungliga ventilationsfönstret är påverkat eller skadat på något sätt utan det är bara att sätta tillbaka när man ej vill ha ACn ansluten.
 
  • Gilla
Moving
  • Laddar…
S
gusvo085 skrev:
Vi hade en sådan då jag bodde i lägenhet, brevinkastet passade perfekt! Det blev ju varmt i trapphuset men det var inte mitt problem....
Tack för ett gott skratt på morgonen! :D
 
  • Gilla
Kn0tan
  • Laddar…
Moving
cpalm skrev:
Två olika principer - en "riktig" AC cirkulerar uteluft genom den varma utedelen och inneluft genom den kalla innedelen. Då tjänar man på att stänga fönster och dörrar.

En s.k. portabel AC tar inneluft för att kyla den varma delen och blåser ut denna genom slangen. Motsvarande mängd luft som AC:n blåser ut kommer givetvis in att sugas in någon annanstans. Om tilluften är varmare än önskad innetemperatur så får den portabla AC:n ett omöjligt jobb. Därav att dessa är ruskigt ineffektiva. De funkar egentligen bara bra om luften som sugs in är hyfsat sval, vilket ju inte alltid går att ordna.
En riktig är väl vad man kallar split AC i Spanien, fåtalet hade split central AC/heater. Lite andra pengar så jag får tala om att vi har en kallare bottenvåning.
 
Moving
Alfredo skrev:
För att förtydliga. Jag knackade bort sprintarna och lyfte bort "fönstret/luckan". Inget av det ursprungliga ventilationsfönstret är påverkat eller skadat på något sätt utan det är bara att sätta tillbaka när man ej vill ha ACn ansluten.
Smart så kan man ha filtret där också som brukar bli sotsvart.
Ska se om man kan ha den i luckan.
 
Moving
gusvo085 skrev:
Vi hade en sådan då jag bodde i lägenhet, brevinkastet passade perfekt! Det blev ju varmt i trapphuset men det var inte mitt problem....
Då behövde inte brevbäraren frysa :wow:
 
  • Gilla
  • Haha
Jonas76 och 1 till
  • Laddar…
C
Moving skrev:
En riktig är väl vad man kallar split AC i Spanien, fåtalet hade split central AC/heater. Lite andra pengar så jag får tala om att vi har en kallare bottenvåning.
Japp split, men även dessa enheter som är avsedda att sättas i ett fönster eller ett stort hål i väggen tar, om jag förstått det rätt, kylluften utifrån.
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Moving
cpalm skrev:
Japp split, men även dessa enheter som är avsedda att sättas i ett fönster eller ett stort hål i väggen tar, om jag förstått det rätt, kylluften utifrån.
Vi hade 2 split i en lgh där, fördelen är väl avsevärt smalare rör och mindre att ha inomhus.
Men i en annan lgh hade vi 2 fördelare inne och en omvandlare på balkongen där det verkligen blev varmt, när det redan var 30 i skuggan.
Som ett kylskåp med fläkt i.
 
Hej jag har köpt hem en sån portabel ac och ser ut att ha samma mått på slangen (utv 140-145mm & invändig ca 125mm.
Jag har kollat biltema och den enda ventil jag hittar är 125 men då kommer ju slangen utanpå ventilen, funkar det eller måste man hitta en större så slangen kommer in i ventilröret, hoppas du förstår?:) tänkte börja borra upp hål i eftermiddag. Med vänlig hälsning, Robin



W Walo skrev:
Du MÅSTE täta hela ventilationsfönstret runt utblåset, stäng även andra ventilationsfönster i huset, annars går det ju in varmluft även där... Det är jätteviktigt.
Min svåger envisas med att köra ut sin värme genom sitt myggfönster och svär över att det inte fungerar, svårt att övertyga honom...
Hos mig fungerar det kanon!
Så här har jag gjort med min portabla AC:
Har även monterat in ett kallrasskydd i röret, alla grejor från Biltema
[bild]
 
Tjena. Försöker jaga efter nån ventil samt koppling till ac slang. Har du lust att hjälpa mig? Ac slangen är 140-145mm utvändigt & ca 125mm invändigt. Blir galen på denna värmen när vi ska sova. körde ut slangen genom fönstret igår men tog ca 3 timmar för att få ner tempen från 27 till 23 grader så jag antar att hål i väggen å stänga andra ventiler är mer effektivt:)
Med vänlig hälsning, Robin


Exostor Exostor skrev:
Är det en liten portabel AC med slang? Enda sättet jag fick en sådan att göra någon nytta var att borra hål genom väggen och sätta en ventil som jag kunde ansluta slangen till. Att försöka släppa ut slangen genom en dörr- eller fönsterglipa var lönlöst.
 
R Robin Larsson skrev:
Tjena. Försöker jaga efter nån ventil samt koppling till ac slang. Har du lust att hjälpa mig? Ac slangen är 140-145mm utvändigt & ca 125mm invändigt. Blir galen på denna värmen när vi ska sova. körde ut slangen genom fönstret igår men tog ca 3 timmar för att få ner tempen från 27 till 23 grader så jag antar att hål i väggen å stänga andra ventiler är mer effektivt:)
Med vänlig hälsning, Robin
Med min ac följde det med en slang och ett don som slangänden passade på. Jag borrade ett 125mm hål i terrassdörren och skruvade donet över hålet, sen köpte jag ett vanligt ventilgaller och skruvade på utsidan.
 
Köpte en portabel ac på MediaMarkt i Stockholm när vi bodde på Hotell där. Det var alldeles för varmt i hotellrummet och min 3åring klarade inte värmen så bra.
Installerade på hotellrummet med medföljande panel, och det fungerade okej.

Kom nyligen hem och ville få igång den provisoriskt.
Klippte till en bit byggplast och silvertejp. Så var det fixat.

Detta inlägget är mer för att kanske ge någon annan idé eller tips för temporära lösningar...
 
  • Portabel AC installerad i ett hotellrum med utblåsningsrör fäst vid fönster med byggplast och silvertejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Portabel AC installerad i ett rum med utblåsningsslang som går ut genom fönstret täckt av byggplast och silvertejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Portabel AC installerad i fönster med byggplast och silvertejp som temporär lösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Portabel AC med slang som går ut genom fönstret, täckt med byggplast och silvertejp för temporär kylning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Portabel AC med slang ut genom fönstret, förslutet med byggplast och silvertejp, havsutsikt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Panelerna att sätta i fönstret, klämmer man fast dom med fönstret självt eller hur gör man? Tänker om det tex blir korsdrag så släpper den?
Tätar de även springan som blir utmed botten på fönstret samt överdelen?
 
G ekaa88 skrev:
Panelerna att sätta i fönstret, klämmer man fast dom med fönstret självt eller hur gör man? Tänker om det tex blir korsdrag så släpper den?
Tätar de även springan som blir utmed botten på fönstret samt överdelen?
Panelen som följer med kan man koppla utluftslangen på. Och den är justerbar i längd. Men att få det passa i ett fönster verkade ganska hopplöst.
Jag hittade något som heter AirBlock 360 fönstertätning för portabel ac på Luftmiljöbutiken.se (slutsåld dock). Den installeras med kardborrband och har dragkedja för röret...

Fanns någon motsvarighet på NetOnNet ”Woods windowsealing”, (dock ej i butik utan måste beställas, och den var ganska dyr).

Det var då jag kom på att jag kan göra en egen gratis med plast och silvertejp.
 
  • Illustration av AirBlock 360 fönstertätning för portabel AC med monteringsinstruktioner och kardborreband.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Jonas76 Jonas76 skrev:
Panelen som följer med kan man koppla utluftslangen på. Och den är justerbar i längd. Men att få det passa i ett fönster verkade ganska hopplöst.
Jag hittade något som heter AirBlock 360 fönstertätning för portabel ac på Luftmiljöbutiken.se (slutsåld dock). Den installeras med kardborrband och har dragkedja för röret...

Fanns någon motsvarighet på NetOnNet ”Woods windowsealing”, (dock ej i butik utan måste beställas, och den var ganska dyr).

Det var då jag kom på att jag kan göra en egen gratis med plast och silvertejp.
En sådan följde med den AC:n jag köpte på Mediamarkt nu i helgen, Haus & Luft HL-KP-10. Fungerar utmärkt, tog väl en kvart att få dit och riktigt enkelt att rigga dit/ta bort slangen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.