16 878 läst · 176 svar
17k läst
176 svar
Installation kökspanna fel?
Anna, jag gissar på att du har öppen expansion?
Var är den kopplad?
Som andra säger, värmen kan inte bara försvinna!
Vad har du för rökgastemp när du eldar? Vilket drag har du, om du sätter en tändsticka till sekundärluftsluckan, vad händer då?
Jag har haft en likadan panna som du (CTC/Parca 318) med en 750l ack. tog mig c:a 4h att fylla acken med hetvatten.
termostat 72C och laddomatpumpen på lägsta hastiget. Rökgastemp ~250C vid nysotad panna.
Var är den kopplad?
Som andra säger, värmen kan inte bara försvinna!
Vad har du för rökgastemp när du eldar? Vilket drag har du, om du sätter en tändsticka till sekundärluftsluckan, vad händer då?
Jag har haft en likadan panna som du (CTC/Parca 318) med en 750l ack. tog mig c:a 4h att fylla acken med hetvatten.
termostat 72C och laddomatpumpen på lägsta hastiget. Rökgastemp ~250C vid nysotad panna.
Har en kökspanna, Senko CM C-25. Ingen möjlighet göra som du föreslår, finns heller ej rökgastermometer. Har nu fått råd av leverantören Combiheat. Ska testa det de skriver.L lat skrev:Anna, jag gissar på att du har öppen expansion?
Var är den kopplad?
Som andra säger, värmen kan inte bara försvinna!
Vad har du för rökgastemp när du eldar? Vilket drag har du, om du sätter en tändsticka till sekundärluftsluckan, vad händer då?
Jag har haft en likadan panna som du (CTC/Parca 318) med en 750l ack. tog mig c:a 4h att fylla acken med hetvatten.
termostat 72C och laddomatpumpen på lägsta hastiget. Rökgastemp ~250C vid nysotad panna.
Ok, nä det vet jag inte vad det är för nåt.B Björkbyns Anna skrev:
Om man tittar på ritningarna så finns det ju ett rökgasspjäll och beroende på hur rökröret är draget så borde det ju gå att sätta in en rökgastemp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du läst sida 23 i bruksanvisningen? Har du fått nån info om vad som är "optimalt" för dessa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte så att du har cirkulation i kärlet, för det skulle förklara vart värmen tar vägen.B Björkbyns Anna skrev:
Det hände förr att, för att kärlet inte skulle frysa, så hade man cirkulation på det med nån form av backventil
Var finns "skvallran" dvs när kärlet blir fullt så rinner det ut nån stans. När pannan kokar, kommer det då vatten i "skvallran".
Svar ja.L lat skrev:Ok, nä det vet jag inte vad det är för nåt.
Om man tittar på ritningarna så finns det ju ett rökgasspjäll och beroende på hur rökröret är draget så borde det ju gå att sätta in en rökgastemp.
[bild]
[bild]11 är sekundärluftsregulator & 12 Primärluftsregulator.
Har du läst sida 23 i bruksanvisningen? Har du fått nån info om vad som är "optimalt" för dessa.
[bild]
Svar nej. Skvallran = spillvattenledningen ja. Nej det kommer inte ut vatten där annat än om jag fyller på vatten i systemet vilket jag gjort allt eftersom luften har tryckts ut.L lat skrev:Det är inte så att du har cirkulation i kärlet, för det skulle förklara vart värmen tar vägen.
Det hände förr att, för att kärlet inte skulle frysa, så hade man cirkulation på det med nån form av backventil
Var finns "skvallran" dvs när kärlet blir fullt så rinner det ut nån stans. När pannan kokar, kommer det då vatten i "skvallran".
Den varianten hade mina föräldrar på sin kökspanneinstallation, det kärlet var ordentligt isolerat.L lat skrev:Det är inte så att du har cirkulation i kärlet, för det skulle förklara vart värmen tar vägen.
Det hände förr att, för att kärlet inte skulle frysa, så hade man cirkulation på det med nån form av backventil
Var finns "skvallran" dvs när kärlet blir fullt så rinner det ut nån stans. När pannan kokar, kommer det då vatten i "skvallran".
Det kvittar igentligen var radiatorkretsen är ansluten , vattnet har egentligen bara två vägar att gå ändå. I ditt fall går vattnet från panna till tankens topp och direkt ut i radiatorkretsen om den inte stryps.B Björkbyns Anna skrev:Det går ingen värme direkt till radiatorkretsen. Den är ju kopplad från tanken och tanken har som sagt inget varmvatten att ge (eller i vart fall extremt lite). Så enda vägen värmen går är via laddomat och upp till öppet expansionskärl, loopas tillbaka till pannan (som sig bör) och sedan till tankens övre del och det är där det inte kommer längre, det blir alltså endast varmt i toppen av tanken... Jag ska prova att stänga shunt och cirkpump och se om tempen stiger i tanken. Men något känns ju ändå fel eftersom termometern på pannan aldrig visar mer än 50°C (förutom om jag stänger av laddomaten, då kan pannan koka). Har torr och fin ved men endast gran. Fått tipset att prova med endast björk, så det får jag väl åka och köpa då. Om det nu skulle göra så stor skillnad... Någon annan tipsade om att värmeförlusten kan vara för stor vid expansionskärlet. Det är ett 100 L kärl på vinden. Står nära skorstensstocken så fryser inte men är oisolerat. Sotarn sa dock häromdagen att så mycket värme inte kan sticka den vägen. Så det finns många tankar kring detta...
Först när radiatorerna inte får allt varmvatten kommer värmen krypa neråt i tanken.
Jag gillade inte din formulering att vattnet går via expansionskärlet men du skriver i senare inlägg att du inte har cirkulation i expansionskärlet, så jag uppfattar ändå att du har koll på funktionen där.
Annars säger du till så drar vi en vända med det också.
Hur många liter ved bränner du upp på en dag? Längd x bredd x höjd i decimeter så får du siffran i liter.
Eller ska jag tolka ditt inlägg som att radiatorkretsen INTE heller blir varm när du eldar? Den borde bli rejält varm.B Björkbyns Anna skrev:Det går ingen värme direkt till radiatorkretsen. Den är ju kopplad från tanken och tanken har som sagt inget varmvatten att ge (eller i vart fall extremt lite). Så enda vägen värmen går är via laddomat och upp till öppet expansionskärl, loopas tillbaka till pannan (som sig bör) och sedan till tankens övre del och det är där det inte kommer längre, det blir alltså endast varmt i toppen av tanken... Jag ska prova att stänga shunt och cirkpump och se om tempen stiger i tanken. Men något känns ju ändå fel eftersom termometern på pannan aldrig visar mer än 50°C (förutom om jag stänger av laddomaten, då kan pannan koka). Har torr och fin ved men endast gran. Fått tipset att prova med endast björk, så det får jag väl åka och köpa då. Om det nu skulle göra så stor skillnad... Någon annan tipsade om att värmeförlusten kan vara för stor vid expansionskärlet. Det är ett 100 L kärl på vinden. Står nära skorstensstocken så fryser inte men är oisolerat. Sotarn sa dock häromdagen att så mycket värme inte kan sticka den vägen. Så det finns många tankar kring detta...
Om jag eldade din anläggning skulle jag elda så hårt det går, dvs mata i ved så ofta det går. Så snart det är nog varmt inne skulle jag stänga (kraftigt minska) shunten till radiatorerna och fortsätta elda hårt. Nu SKA tanken laddas. När tanken är full så shuntar man på igen i den takt det behövs. Vill man i detta läget fortsätta elda så måste man shunta upp så mycket att radiatorerna tar all värme pannan ger.
Det kan nog kännas negativt komfortmässigt att stänga shunten och bara leva på pannans direkta värme under tiden tanken laddas men räcker inte värmen till för både radiatorerna och tanken samtidigt måste man göra så.
Eller naturligtvis en avvägning tank/radiatorer i den mån det går med hänsyn till husets temperatur och den tid man har på sig att elda.
Känner du igen dig i min beskrivning ovan, eller hur gör du?
Det går inte att låta tur och retur till tank och tro att tanken ska bli varm för ett magasin.. I äldre tider så var kökspannan kopplad direkt till elementen och självcirk, 90 C på dom blev det. Att då ha en cirk mot både element och tank med koppling av rören på topp är inget bra. värmen ska in i topp och ljummet/kallt från botten, annars laddas inte tanken från topp till botten. Det går att ladda tank och element med röret till topp på tank, då förutsetts att elementen inte tar hela flödet.
Elementkretsen ska tas ut från topp tank och retur till botten med egen cirkpump och då helst med en shuntgrupp. Pumpen från pannan ska bara ladda tanken. Då blir det en riktig värme/magasin anläggning.
Elementkretsen ska tas ut från topp tank och retur till botten med egen cirkpump och då helst med en shuntgrupp. Pumpen från pannan ska bara ladda tanken. Då blir det en riktig värme/magasin anläggning.
Om du tittar på alla bilder tidigt i tråden så ser du att det är korrekt kopplat.J jonaserik skrev:Det går inte att låta tur och retur till tank och tro att tanken ska bli varm för ett magasin.. I äldre tider så var kökspannan kopplad direkt till elementen och självcirk, 90 C på dom blev det. Att då ha en cirk mot både element och tank med koppling av rören på topp är inget bra. värmen ska in i topp och ljummet/kallt från botten, annars laddas inte tanken från topp till botten. Det går att ladda tank och element med röret till topp på tank, då förutsetts att elementen inte tar hela flödet.
Elementkretsen ska tas ut från topp tank och retur till botten med egen cirkpump och då helst med en shuntgrupp. Pumpen från pannan ska bara ladda tanken. Då blir det en riktig värme/magasin anläggning.
Har idag fått instruktioner från leverantören och har för avsikt att följa dem, det mesta överensstämmer ju med dina teorier.
J jonaserik skrev:Det går inte att låta tur och retur till tank och tro att tanken ska bli varm för ett magasin.. I äldre tider så var kökspannan kopplad direkt till elementen och självcirk, 90 C på dom blev det. Att då ha en cirk mot både element och tank med koppling av rören på topp är inget bra. värmen ska in i topp och ljummet/kallt från botten, annars laddas inte tanken från topp till botten. Det går att ladda tank och element med röret till topp på tank, då förutsetts att elementen inte tar hela flödet.
Elementkretsen ska tas ut från topp tank och retur till botten med egen cirkpump och då helst med en shuntgrupp. Pumpen från pannan ska bara ladda tanken. Då blir det en riktig värme/magasin anläggning.
Har idag fått instruktioner från leverantören och har för avsikt att följa dem, det mesta överensstämmer ju med dina teorier.B Bjober skrev:Eller ska jag tolka ditt inlägg som att radiatorkretsen INTE heller blir varm när du eldar? Den borde bli rejält varm.
Om jag eldade din anläggning skulle jag elda så hårt det går, dvs mata i ved så ofta det går. Så snart det är nog varmt inne skulle jag stänga (kraftigt minska) shunten till radiatorerna och fortsätta elda hårt. Nu SKA tanken laddas. När tanken är full så shuntar man på igen i den takt det behövs. Vill man i detta läget fortsätta elda så måste man shunta upp så mycket att radiatorerna tar all värme pannan ger.
Det kan nog kännas negativt komfortmässigt att stänga shunten och bara leva på pannans direkta värme under tiden tanken laddas men räcker inte värmen till för både radiatorerna och tanken samtidigt måste man göra så.
Eller naturligtvis en avvägning tank/radiatorer i den mån det går med hänsyn till husets temperatur och den tid man har på sig att elda.
Känner du igen dig i min beskrivning ovan, eller hur gör du?