Jag tror inte vi behöver snöa in på huruvida radiatorreturen går till tanktoppen eller ej.
Funktion blir det ändå. Svalare vatten når botten på tanken även om det släpps i topp.
Inte idealt men inte TS huvudsakliga problem heller.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Svalare vatten når botten på tanken även om det släpps i topp.
Med en cirkulation som snurrar i toppen, så kommer inte det svalare att gå till botten utan bara gå runt där. Sen det som någon skrev, brasa på så mycket det går. En panna oavset sort är tillverkad för en viss effekt och den kan inte ta åt sig mer än det. Det blir bara att rökgaserna stiger häftigt och åker ut till kråkorna.
 
J jonaserik skrev:
Med en cirkulation som snurrar i toppen, så kommer inte det svalare att gå till botten utan bara gå runt där. Sen det som någon skrev, brasa på så mycket det går. En panna oavset sort är tillverkad för en viss effekt och den kan inte ta åt sig mer än det. Det blir bara att rökgaserna stiger häftigt och åker ut till kråkorna.
Det finns ju radiatorer med endast en anslutning i mitten nere. Varmt vatten stiger som en pelare mitt i anslutningen i kopplet och returvattnet går i en ring runt och ner i kopplet. Det funkar ju med endast millimetrar mellan anslutningarna.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
B Bjober skrev:
et finns ju radiatorer med endast en anslutning i mitten nere. Varmt vatten stiger som en pelare mitt
Visa gärna en bild på detta!
 
B Bjober skrev:
Det funkar ju med endast millimetrar mellan anslutningarna.
Då är det en pump som håller fart på flödet så det sprutar upp i elementet som är smalt och inte en tank som kanske är 70 cm i diameter, Viss skillnad på det. Men utan att grotta ner i någgot som inte kanske är relevant så något rackartyg är det med TS grejer. Blev bara inte klok på hur alla rör går från och till något och vilken pump som är vad, saknar någon form laddningsarmatur för panna/tank, kan inte se någon , finns kanske på annat ställe, men ska sitta i inre cirkeln av laddningen.
 
L lat skrev:
Visa gärna en bild på detta!
Hand håller en ombyggd radiatorventil med igensvetsat hål för tvårörskoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ombyggd radiatorventil hålls i en hand, med igensvetsat hål och anpassad för tvårörskoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Radiatorn finns också i min ägo men hålet, som bara är ett enda stort hål är igensvetsat och radiatorn ombyggd till traditionellt tvårörskoppel.
 
Jag reagerar på att du säger att vattnet går från laddomaten upp till öppet kärlet och ned till tanken.
Har jag förstått rätt?
 
B Bjober skrev:
Radiatorn finns också i min ägo
De är normalt gjorda så att det är rör-i-rör och det inre röret går upp till toppen med varmt vatten, detta sjunker sedan och går ut i det yttre röret.
Du kan inte få varmt vatten att "resa sig som en pelare".
Som på bilden
 
  • Schematisk bild av en radiator med markeringar som visar rör-i-rör-system för varmvattenflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
B Björkbyns Anna skrev:
Hej! Det

känns ju rätt onödigt eftersom min 18 kW kökspanna inte ens värmer den tank jag har. Det blir endast hetvatten i tankens topp, resten är kallt eller i bästa fall ljummet, trots kontinuerlig eldning. Något måste ju vara fel. Laddomaten kanske helt enkelt inte trycker in hetvattnet som den ska. Röret fram till laddomaten är hett och även fram till tanken men det tycks ju inte gå längre än så. Så volymen är nog inte problemet här...
Hej igen,

I kökspannan , i vilket läge sitter eldningsgallret hög upp eller längs ner?
 
L lostinsweden skrev:
Jag reagerar på att du säger att vattnet går från laddomaten upp till öppet kärlet och ned till tanken.
Har jag förstått rätt?
Missuppfattning, kolla bilderna...
 
H håbbe1961 skrev:
Hej igen,

I kökspannan , i vilket läge sitter eldningsgallret hög upp eller längs ner?
Rostern sitter längre ner nu pga vinter
 
Ok, Den skall ända ner så att hela pannans effekt kan tas ut såg jag i bruxen, men den verkar redan det
 
Beskymmersamt, att värma din vattenvolym dvs 4+5 radiatorer, panna dvs totalt 450L, från 30 till 50 grader (20 grader i rummet) skulle betyda en energi på 10,45 kwh exkl varmvatten
och 10.45 kwh är lika med 5m3 ved i timmen (Björk =2kwh/m3) då är inte verkningsgraden på pannan inräknad (25%) då blir det 6,5m3

Nån kanske kan kontroll räkna / https://www.omnicalculator.com/physics/specific-heat

Skärmdump av en energiberäknare som visar att 450 kg vatten värms från 30 till 50 grader kräver 10.45 kWh energi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H håbbe1961 skrev:
Beskymmersamt, att värma din vattenvolym dvs 4+5 radiatorer, panna dvs totalt 450L, från 30 till 50 grader (20 grader i rummet) skulle betyda en energi på 10,45 kwh exkl varmvatten
och 10.45 kwh är lika med 5m3 ved i timmen (Björk =2kwh/m3) då är inte verkningsgraden på pannan inräknad (25%) då blir det 6,5m3

Nån kanske kan kontroll räkna / [länk]

[bild]
Du måste mena kWh per dm3 , dvs per liter ved.
Jag får fram runt 1,5kWh per liter travad björkved.
Travat mått är = Fast mått x 0,58 enl nån tabell.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Kollade fler tabeller ser ungefär ut samma
1 m3 travad blandved ca. 1250 kWh / http://www.tagesson.se/bioenergi/omrakningstal.pdf

Men huset har ca 4,2 kwh i värmebehov om man skall gå efter 55w/m2 (äldre hus 76m2)

Skulle då sedan man värmt upp panna klara sig med 2m3 /h
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.