Men nu är det kört alltså? Skulle tänka mig ersätta dold med synlig rördragning - men det går väl inte på godkänt vis.
 
Vore det mitt så skulle jag
pilla bort luckan
Se till att få en ram runt inuti luckan/väggen och täta med 2komp tätskikt i massa lager, även kanten på gips och ut så mycket det går på kaklet utan att det syns bakom en ny lucka i metall.
Botten skulle jag gjuta i med 2 komp massa.
Runt ev genomföringar i själva väggen så täta med latex först sen massa lager tätskikt.

Skvallerrör skulle jag hoppa över, får man det tätt i väggen så rinner ju vattnet ut genom luckan, tex hyla luckorna är ju inte täta.

Men ta det med firman först och hör om dom tycker det är en bra lösning med en trälucka i duschplatsen
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Samtidigt finns väl fler skarvar bakom väggen? Se tidigare bild på hela härligheten innan de gjorde misstaget.. .

Det går inte att reklamera badrummet?
 
Tittar på din bild från ”mitt i bygget” och ser inga dolda skarvar förutom kopplingen koppar-Pex som va bakom luckan.. Har du ingen bild till mer åt vänster?
 
Nej, har ingen mer bild. Men där sitter en takdusch. Trodde att kopplingarna i mitten var ett problem också med alla pex Rör. Trodde de var skarvade där.

Är problemet verkligen bara vid luckan alltså, rören ur golvet?
 
kulle
Nej dom skarvarna sitter inne i rummet, under handfat/kommod så dom är synliga.
Ninos förslag är bra, ta kontakt med firman för detta ska dom lösa.
 
Tack för svar, fick kläm på att de skarvarna är bakom kommod igår också- kändes genast mer hanterbart.

Ska försöka få firma att lämna intyg när de är klara, men det lär inte hända. Är det för liten grej att skicka till branschorganisationer om de trilskas?

Hade en god jul trots allt
 
Skulle förutsättningar ändras om man pluggade igen blandaren och tog bort badkaret? Dvs trolla om våtzon 1 till våtzon 2? Är det lönt att försöka få det godkänt så försäkringsbolag skulle godkänna? Gissar att hoppet är ute.
 
Om du tar bort blandaren så har du fortfarande en skarv i icke godkänt utrymme.
 
Jo det är jag med på. Formuleringen "särskild inbyggnad" finns i reglerna? I våtzon 2 verkar kravet på vattentät lucka vara lättare? Nu läser lekmansfan Bibeln.

Det går att bila sig in i spalten precis där problemet är genom 20 cm lättbetong från angränsande rum

Snart dags att ge sig. Det är julölen som spökar nu
 
S salkin85 skrev:
Börja med att ringa och kolla med företaget, tala om problemet med rör i golv, samt inspektionslucka.

Mycket hänger på vad du har beställt, helt "ok" att göra avsteg från branschregler om kund beställer det. Men finns det inget skrivet, och inget kvalitesintyg så kan det bli svårt att påvisa något om de sätter emot.

Sannolikt får du svårare att sälja huset, ev framtida köpare vill säkerligen sätta ned priset med vad ett nytt badrum kostar, inklusive röromdragning. Med all rätt då de kan stå helt utan försäkringsskydd vid framtida skada.
Vad är problemet med rör i golv?
 
A Andy78 skrev:
Vad är problemet med rör i golv?
I intyg står det att andra genomföringar än avlopp i golv finns i tätskikt.
 
U Ulff skrev:
I intyg står det att andra genomföringar än avlopp i golv finns i tätskikt.
Men om dom säger att det finns en rörgenomföring bakom tätskicktet så stämmer väl det dom skriver?
Skarven du visar på bild räknas ju inte som dold eftersom det sitter en inspectionslucka där, dom håller jag med om vad föregående skrivit att det är märkligt att det inte finns ett skvallerrör under.
 
Det stämmer säkert att det finns andra genomföringar i tätskikt för "VA och värme" som firman vagt skriver i bbv intyg under rubriken med upplysningar/eventuella avvikelser.

De intygar i övrigt att allt är korrekt i bilagan. Men luckans placering bakom badkar är väl brott mot BKR? Jag fattar det som att de friskrivit sig.

Själva skarven bakom luckan. Firman som gjorde arbetet där är certifierad säker vatten och väletablerad på orten i större sammanhang också, men lämnade aldrig intyg. De informerade inte om avvikelser i förväg heller och vi var inte överens om avvikelser. När detta gjordes var jag för dåligt påläst och litade blint på företagens certifieringar som jag kollade.
 
Är inte luckan åtkomligt eller vad är det som bryter mot reglerna?
Är det här en bostadsrätt eller villa, var det en skarv / lucka där innan?
Det ser ut som befintliga rör därav frågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.