Ingen aning.
Hur ska man driva det här? Blivit blåst?
 
Det där är inte enligt bkr branschregler.
Fick du något kvalitesdokument efter badrummen var klart ? Hur såg avtalet ut ?

Vid vattenskada kan kommer du få problem med försäkringsbolaget.

Gyproc säljer vattentäta inspektionsluckor, tror däremot inte det blir lätt att få dit den i efterhand och binda ihop tätskikten samtidigt.
 
Vi har nog inget avtal före installation, tog för givet de följde regler och kände mig säker i och med BKR. I tidigare inlägg ovan skriver jag om bilaga Bbv, som vi fick. Där står ett undantag för rör genom golv annat än för avlopp.

Då sitter jag i skiten?
Vems är ansvaret?
 
Ditt ansvar, du som äger fastigheten och sitter med svartepetter.
Samma med inspektionslucka, vattenskada till följd av det kan bli tufft..
Vart har du villaförsäkringen nu ? Tror vissa bolag tar framtida skada, men mot högre självrisk. Ring runt och fråga...
 
Så BKR behörighet för våtrum betyder inte att företaget kan krävas på ansvar?

S salkin85 skrev:
Ditt ansvar, du som äger fastigheten och sitter med svartepetter.
Samma med inspektionslucka, vattenskada till följd av det kan bli tufft..
Vart har du villaförsäkringen nu ? Tror vissa bolag tar framtida skada, men mot högre självrisk. Ring runt och fråga...
 
Hur går man vidare med sådant här?
Maila BKR? Tjafsa med firma?
Läser att företag har ansvar i tio år för badrumsbyggen?

Får problem när säljer huset?
 
Börja med att ringa och kolla med företaget, tala om problemet med rör i golv, samt inspektionslucka.

Mycket hänger på vad du har beställt, helt "ok" att göra avsteg från branschregler om kund beställer det. Men finns det inget skrivet, och inget kvalitesintyg så kan det bli svårt att påvisa något om de sätter emot.

Sannolikt får du svårare att sälja huset, ev framtida köpare vill säkerligen sätta ned priset med vad ett nytt badrum kostar, inklusive röromdragning. Med all rätt då de kan stå helt utan försäkringsskydd vid framtida skada.
 
Fan, jag var godtrogen. Vi skrev inga avtal, jag bara utgick från att behörighet garanterade allt. Känner mig dum och lite lurad.



S salkin85 skrev:
Börja med att ringa och kolla med företaget, tala om problemet med rör i golv, samt inspektionslucka.

Mycket hänger på vad du har beställt, helt "ok" att göra avsteg från branschregler om kund beställer det. Men finns det inget skrivet, och inget kvalitesintyg så kan det bli svårt att påvisa något om de sätter emot.

Sannolikt får du svårare att sälja huset, ev framtida köpare vill säkerligen sätta ned priset med vad ett nytt badrum kostar, inklusive röromdragning. Med all rätt då de kan stå helt utan försäkringsskydd vid framtida skada.
 
Kvalitetsintyg med avvikelse finns. Står bara VA och värme genom golv.
 
Det är väl radiatorrör som är kopplade i utrymmet? Dessa är väl tillåtna att skarva dolt!?
I säker vatten står det att fördelare ska placeras med skvallerrör samt tät botten. Men detta är bara en skarv.
 
Hängde inte med där. Badrummet är på våning 2. Innanför inspektionslucka är det bara varm och kallvatten som kommer upp ur golv och sen leds vidare till blandarna.
 
Det här sabbade julen lite.

Jag fattar inte mycket. Men det verkar som att något skåp borde suttit där vattenrören kom upp ur golvet bakom luckan? Sedan verkar det vara pex rör i rör, man ser på bifogad bild ovan. Är det försent att fixa skåp? Gör det någon skillnad?

Fotade mitt i bygget. Fattar nu att det är dolda skarvar också. Riktigt illa. Och jag är ansvarig och slarvade vid beställning och efteråt med krav och intyg. Jobbet är utfört av väletablerade företag på orten - BKR och Säker vatten företag.

Tråkigt det här. Får väl i värsta fall slänga in ett vattenlarm där. Vet inte hur ska hantera detta.
 
  • Oavslutat installationsarbete med synliga pex-rör och elledningar på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nä, det där ser inte helt rätt ut. Det ska vara tätat mot golv och skvallerrör mm.

Men det är ju synd att riva hela badrummet om det bara är för att dessa 2 skarvar sitter fel.

Det borde gå och komma åt att täta insidan och ned mot golvet med någon flytande tätmassa samt borra ett hål längst ned för skvaller rör. Byta luckan mot en i plast med tätningar.

Kanske inte helt enl reglerna, men det borde funka.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Är det inte fler skarvar? I badrummet finns dusch längst till vänster utanför bild i föregående inlägg, toalett och handfat i mitten och badkar längst till höger där vattenrör dyker upp i golv.

Betyder behörigheter inget i praktiken? Litade verkligen på BKR och Säker vatten.
 
U Ulff skrev:
Betyder behörigheter inget i praktiken? Litade verkligen på BKR och Säker vatten.
Man borde kunna lite på proffs (om det är de.....) kan man tycka.
Hade ju inte varit svårt att sätta dit en riktig inspektionslucka i ditt badrum.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.