Tråkig grej det här. 2014 renoverade vi ett badrum för drygt 100 000kr. Det finns en duschhörna och ett badkar i varsin ända av badrummet. Bakom badkaret finns en inspektionslucka på väggen (väggen är kaklad och klädd i godkänt tätskikt, rör går bakom väggen). Vi litade på entreprenören som vi kollade hade behörighet för våtrum genom BKR. Men vi borde nog ha varit mer insatta själva kanske.

Bakom luckan kommer det upp rör ur golvet. Nämnda inspektionslucka har nu svullnat pga att det droppar vatten från duschen varje dag på den. Visserligen har vi mycket bra ventilation och golvvärme - men det hjälps väl inte.

Vi har ett kvalitetsdokument bilaga A, egenkontroll enligt BBV. I detta dokument står det att andra genomförningar finns i tätskikt i golv annat än för avlopp - med ditskrivet "VA, Värme". Jag tror att de refererar till den nämnda luckan.

1. Hur illa är skadan? Det verkar vara torrt bakom luckan.
2. Vems är ansvaret? Får jag betala ett helt nytt badrum nu själv?
3. Finns det några acceptabla åtgärder som kan vidtas, om man nu vill behålla badrummet och använda badkaret?
4. Kommer detta menligt påverka värdet på huset?

Vi behöver egentligen inte använda badkaret så mycket, bara om vi vill bada någon gång - men just nu duschar vi barnen i det. Det mesta vattnet som kommer på luckan är från droppande duschmunstycke efter användning.

Det finns även en duschhörna i badrummet som vi vuxna använder varje dag och där finns inga skumma luckor.
 
  • Badkar med duschset, kaklade väggar och hyllhörna med flaskor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svullnad runt kaklad inspektionslucka i badrum med synliga vattendroppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du säger ju själv att det är torrt bakom och därmed bara en kosmetisk skada på själva inspektionsluckan? Då tycker jag du ska fortsätta leva livet som vanligt :)
 
Gillar din attityd

Kan leva med kosmetika, det är mer risk för dyr skada som gäckar och ansvaret. Någon enkel lösning som fångar vatten ovan lucka kanske, typ list.
 
Om jag inte missförstått något så är det precis som @Tvapac skriver ovan. Enbart kosmetiskt.
Ni kan ju överväga att fixa luckan, alternativt nytillverka en i lite mer vattentåligt material!
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
BirgitS
U Ulff skrev:
Det mesta vattnet som kommer på luckan är från droppande duschmunstycke efter användning.
Går det inte att sätta upp en hållare för munstycket på väggen bakom badkaret så att det droppar ner i badkaret eller på en vägg utan inspektionslucka?
Visserligen inte lika bekvämt men för att inte göra det fulare kan det kanske vara värt det.
 
Fulkemisten
Nyfiken. Vad är luckan i för material? Den borde väl vara av något som tål vatten?
 
Vet inte. Gips? Lite spån?
 
  • Gilla
Sneps
  • Laddar…
Den ska ju vara godkänd typ så de.
 
Fulkemisten
Anmärkningsvärt. Säkert godkänd, det betvivlar jag inte. Konstigt ändå att material som har potential att inte tåla vatten/fukt vid särskilda förutsättningar KAN bli godkända? Men det är klart. Det kan ju vara ett tillverkningfel också?
 
Har mailat firman.

Lite nervös för kostnad. Men är det bara kosmetika så.
 
  • Rördetaljer och anslutningar i vägghörn som behöver kosmetiska reparationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen inspektionslucka i badrum visar rör och väggkonstruktion, potentiell renoveringsdetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I och med att det är en inspektionslucka i träfiber så är det rätt imponerande att den klarar sig så här länge. Byt ut den till en variant i metall i stället. Finns även modeller som är tätade med lister.

Är det torrt bakom så är det inga problem. Dit med en ny lucka bara.

Kostnad för ny lucka är några hundralappar. Ska en hantverkare sätta dit den så lär du få betala 1000-1500kr skulle jag tippa på.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fulkemisten
Ok. Mdf by the looks of it. Sandlöst att den kan vara godkänd för placering i våtzon. En ny lucka kanske blir årets julklapp då?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Ok

Funkar det att få bort hela ramen också?
Får vara på firman lite då.

Mdf kan det vara, material känns stumt och dött liksom.
 
Det är MDF, ramen sitter bara klämd mot väggen med de 4st metallbitarna du ser runt om, förutsatt att hantverkarna inte limmat med silikon eller liknande också. Satte själv in en sådan inspektionslucka i mitt tak i badrummet för att komma åt spottar.

En person som justerar en vit MDF-inspektionslucka i taket med metallfästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inspektionslucka i MDF monterad i taket med metallfästen, intill kaklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så jag hade bara bytt ut den mot antingen en som är bättre lämpad(metall/plast) alternativt en likadan och gjort en ny lösning med munstycket som förhindrar vatten till luckan:)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
U Ulff skrev:
Har mailat firman.

Lite nervös för kostnad. Men är det bara kosmetika så.
Är det där godkänt? Måste det utrymmet inte vara vattensäkert och ha ett skvallerrör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.