Anna_H skrev:
Precis så!
Men ni behöver som sagt få in ljus i mittenrummet på något vis.
Jo så är det förstås. Knepigt rum med en trappa mitt i också, blir inte lätt att möblera det som ett allrum/tvrum/vardagsrum.
 
Då vi inte på något sätt lyckas hitta en bra planlösning så har vi tänkt om. Vi siktar på ett lite större projekt vad gäller utgrävning, men mindre projekt då inga fönster eller öppningar kommer flyttas.

Då hjärtväggen slutar ett par dm under källargolvet så planerar jag att göra iordning delen under först, för att sen gräva ur den övre delen. Dock har jag planerat att slå ner två 20cm tjocka innerväggar mellan rummen ovan. Främst för att jag vill gjuta den plattan i en del och det blir ju svårt utan att ta ner väggarna. Sparar även värdefullt utrymme så inte rummen blir alltför små.

Alla fönster byts ut till 3-glas pvc-fönster, därav skillnaden på ritningen.

Toaletten som jag förut planerade ha under trappan lägger vi, tillsammans med en dusch, i tvättstugan.
Behåller dörren ut till förrådet i nederdelen för att, åtminstone i framtiden, kunna ha ytterligare en entré till huset.

Tips? Kommentarer?
 
  • Arkitektritning av en källarvåning med markerade rum, dimensioner och planlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av husets planlösning med markerade väggar där fönster ska bytas och innerväggar tas ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Kolla radon och ventilering bara.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.