Åsa Lund
Anna_H skrev:
Med den ritningen kan du ju utan problem ställa säng i gästrummet på längden, dock blir det mer flexibelt och bättre plats för 2 gäster om du breddar lite till. Få sängar/bäddsoffor går in på 2 meter, även om man kör gavellöst.

Sedan undrar man ju om inte toadörren och dörren till de bakre rummen kan få vara inne i gymmet, så slipper du korridor helt och hållet.
Håller med Anna och funderar på om gymmet verkligen behöver ett rum öht? Kan inte det inte få vara gym i det "allrum" som blir nedanför trappan och så får man istället lite motivation till att ha fräscha grejor som man håller ordning på? När man har gäster så gymmar man inte i alla fall, det gör väl inget om de passerar den ytan för att gå till ett något större gästrum?
Gör alltså två lite större rum på höger resp vänster sida i källaren och ha öppet däremellan. Små celler gör ingen glad :)
 
Anna_H skrev:
Med den ritningen kan du ju utan problem ställa säng i gästrummet på längden, dock blir det mer flexibelt och bättre plats för 2 gäster om du breddar lite till. Få sängar/bäddsoffor går in på 2 meter, även om man kör gavellöst.

Sedan undrar man ju om inte toadörren och dörren till de bakre rummen kan få vara inne i gymmet, så slipper du korridor helt och hållet.
Vad gäller gästrummet hade jag tänkt en 120- eller 140-säng på längden, borde funka på 200cm eller strax däröver.

Tjänar inte mycket på att ha dörrarna inne i gymmet då man ändå behöver fri väg till dem. Dessutom blir trappan väldigt inbyggd med en helvägg på hela ena sidan, istället för att vara öppen åt båda håll som det är tänkt nu.
 
Åsa Lund skrev:
Håller med Anna och funderar på om gymmet verkligen behöver ett rum öht? Kan inte det inte få vara gym i det "allrum" som blir nedanför trappan och så får man istället lite motivation till att ha fräscha grejor som man håller ordning på? När man har gäster så gymmar man inte i alla fall, det gör väl inget om de passerar den ytan för att gå till ett något större gästrum?
Gör alltså två lite större rum på höger resp vänster sida i källaren och ha öppet däremellan. Små celler gör ingen glad :)
Det satt jag faktiskt och funderade över när jag läste Annas förslag och försökte visualera mig det. Blir ett par andra ritningsförslag snart. :)
 
Det kanske räcker med ett draperi mellan gym och trappa som man kan dra för om det ser rörigt ut? ;-)

En trappa delar ju av rätt bra ändå.
 
Åsa Lund
ThomasLindgren skrev:
Vad gäller gästrummet hade jag tänkt en 120- eller 140-säng på längden, borde funka på 200cm eller strax däröver.

Tjänar inte mycket på att ha dörrarna inne i gymmet då man ändå behöver fri väg till dem. Dessutom blir trappan väldigt inbyggd med en helvägg på hela ena sidan, istället för att vara öppen åt båda håll som det är tänkt nu.
När man renoverar sitt hus vill man gärna skapa saker som fungerar för sig själv och även ger mervärde till tänkbara köpare när man framöver kommer att sälja huset.
Utgå då inte ifrån en gästsäng för en ensam vuxen eller ett nyförälskat par ungdomar. 1.60 brett eller mer är att föredra.
Vi hade en 120-säng (ungdomssäng) som första gästsäng, men släktingar ville hellre ligga en i sängen och en på madrass på golvet då.
Sen är det bra om gästrummet är luftigt så man får in en byrå eller garderob för gästernas kläder så de känner sig välkomna.
För nyblivna föräldrar vill man få plats med en spjälsäng 120x60 i samma rum som föräldrarna.
Storleken har betydelse!
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
En framtida köpare kanske vill kunna ha det som permanent sovrum, då bör man kunna ställa sängen på tvären om man vill så att det går in skrivbord och garderob. Likaså om man vill kunna använda det mer som sällskapsrum med en bäddsoffa. Även den nättaste bäddsoffa blir trång att fälla ut om den inte står på kortväggen.

Har som sagt erfarenhet av detta. Vi har en dagbädd som är 2*80, den är för lång för att få in på tvären, så den står på längden, vilket gör det sjukt trångt bredvid sängen.
 
Gör den där ritningen i SweetHome 3D istället så får man känslan av väggarna i 3D. Kan du ställa in lite möbler och se att det alltid blir för litet. Bara ett tips.Exempel

Bottenvåning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mattias_Jo1 skrev:
Gör den där ritningen i SweetHome 3D istället så får man känslan av väggarna i 3D. Kan du ställa in lite möbler och se att det alltid blir för litet. Bara ett tips.Exempel
Den är gjord i Sweet Home 3D...
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Varit stilje i detta projekt men nu är det tänkt att det ska hända lite i sommar. Bl.a. ska fönstren bytas/flyttas vilket gör att en planlösning bör vara spikad.
Ritade om lite idag och senaste planlösningen ser ut så här.

källare3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ska äntligen bli dags att fortsätta renoveringen av källaren. Fjärde ungen är nämligen på gång och nu måste vi ha mer utrymme, det går inte att skjuta det här på framtiden längre.

Bäst att förklara allting en gång för alla.
Det övre högra rummet är gamla pannrummet som numera huserar acc-tankar och vvb och kommer så småningom även tvättmaskinen. De två mittenrummen är förråd/verkstad och det översta vänstra är ett gammalt bad/dusch-rum sen innan vi byggde ett nytt badrum på ovanvåningen.
De fyra rummen kommer inte grävas ut och renoveras då det blir ett för stort projekt att göra hela källaren. Således kommer de inte värmas upp överhuvudtaget heller.

Nedre delen är till mer än hälften utgrävd då vi fortsätta gräva ut efter ett avloppsproblem för många år sedan. Större delen av den nedre delen är ovan jord (sutteränghus).

Troligtvis kommer två av de fyra öppningarna mellan övre och nedre delarna sättas igen och öppningar mellan de övre rummen öppnas istället. Den högra dörren måste dock fortsatt finnas kvar.

Mittenöppningen i nederkant till det yttre rummet, samt öppningen ut från det rummet, är dörrar. Allting annat i ytterväggar på ritningen är fönster.
Dörren i nederkant kommer troligtvis sättas igen då det inte finns något behov av en ingång nerifrån.

Enkelfönstren i nederkant är fullstora 12x12-fönster, resten är små dubbelfönster i halvhöjd, "källarfönster".

Det bruna i mitten är där trappan är tänkt att komma ner då det är rakt under vinstrappan. Rak eller aningen svängd på slutet är inte skrivet i sten.
En toalett kommer hamna under trappan, huruvida ingång hamnar till vänster eller höger spelar ingen större roll.

De två avlånga blågråa sakerna i de övre yttre rummen är murstockar där båda är eldningsbara och vi räknar med en braskamin i en av dem.

Det vi vill få ut av utrymmet, som f.ö. är ca 12,50x4m, är två sovrum och ett allrum. Hemmabiorummet får jag skippa då det inte finns utrymme för det. Viktigt dock att sovrummen är separata, genomgångsrum funkar inte då ingen kommer vilja ha genomgångsrummet då.

Okej om de nedre fönstren behöver flyttas, smidigare om vi slipper dock.

Nedre halvan kommer värmas upp av vattenburen golvvärme.

Hoppas nån orkar hjälpa mig igång med detta projekt nu. Ytterligare frågor?

Så här ser källaren ut just nu:
 
  • Ritning över en källare indelad i rum med dimensioner, trappa och fönster inför renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Några blågrå saker ser jag inte på ritningen.
Du säger att ni inte behöver någon dörr i källaren. Jag undrar om inte brandskyddsreglerna säger att man ska ha utrymningsvägar, men de två fullstora fönstren räcker kanske? Kolla upp det!

Det rimligaste, om ni ska ha trappan där, vore ju att sätta ett sovrum i vardera änden, bakom det vänstra får man ju isåfall göra en korridor, så att det inte blir ett genomgångsrum till pannrum/tvättstuga.

Där ni idag har dörrar få man då sätta in någon sorts fönster/öppningar så att ni får in ljus i det som blir allrum.
Trappan krånglar till det en hel del, det går inte att sätta den i något av de övre rummen som ni inte vill använda istället?
 
Anna_H skrev:
Några blågrå saker ser jag inte på ritningen.
Du säger att ni inte behöver någon dörr i källaren. Jag undrar om inte brandskyddsreglerna säger att man ska ha utrymningsvägar, men de två fullstora fönstren räcker kanske? Kolla upp det!

Det rimligaste, om ni ska ha trappan där, vore ju att sätta ett sovrum i vardera änden, bakom det vänstra får man ju isåfall göra en korridor, så att det inte blir ett genomgångsrum till pannrum/tvättstuga.

Där ni idag har dörrar få man då sätta in någon sorts fönster/öppningar så att ni får in ljus i det som blir allrum.
Trappan krånglar till det en hel del, det går inte att sätta den i något av de övre rummen som ni inte vill använda istället?
Murstockarna är längst ner till vänster i det övre högra rummet och längst ner till höger i det övre vänstra rummet.
Trappan går inte att sätta någon annanstans då det inte fungerar på övre plan då.

Hur menar du med "då ni idag har dörrar"?

Glömde en sak i beskrivningen, det ska vara en toalett under trappan också.
 
DÄR ni har dörrar, inte DÅ ni har dörrar. Om du bara sätter igen dörrarna blir det ju kolmörkt i mittendelen som inte har några fönster.

Det övre högra rummet är tvättstuga/pannrum? Och det övre vänstra är ett före detta badrum, som ni inte tänker anvnäda? I något av dessa tänker du dig en braskamin? Och så pratar du om att dessa är outgrävda?

Jag förstår nog inte riktigt :x
 
Anna_H skrev:
DÄR ni har dörrar, inte DÅ ni har dörrar. Om du bara sätter igen dörrarna blir det ju kolmörkt i mittendelen som inte har några fönster.

Det övre högra rummet är tvättstuga/pannrum? Och det övre vänstra är ett före detta badrum, som ni inte tänker anvnäda? I något av dessa tänker du dig en braskamin? Och så pratar du om att dessa är outgrävda?

Jag förstår nog inte riktigt :x
Men vilka dörrar syftar du på?
Nåt sånt här vad gäller sovrummen?
Du förstår rätt angående braskaminen, däremot så drar vi rökröret igenom mellanväggen från övre till undre delen.
 
  • Ritning av en husplan med måttangivelser, inklusive rum och dörrar samt placering av en braskamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis så!
Men ni behöver som sagt få in ljus i mittenrummet på något vis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.