Ja, ska man ha väderskydd för vardagsbilen så är det mycket bättre med en carport.
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag valde och köpte huset på grund av garaget,

Stickan
Det var större än 15kvm va? Och ditt krav var också att det skulle vara större än 15kvm va? :)
 
Bygg för ert eget behov.

Den som letar hus, letar i en viss kategori iaf. Så ibland förlorar man några spekulanter men vinner några andra!

Priset styrs mest av allmänna marknaden (och antalet som är intresserade vid budgivningen..)

Är man lite betänksam, se till att bygga så det går att återställa det lätt till garage igen (Om ni/eller en potentiell köpare vill i framtiden).
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Vi har garage på 25kvm, men då åtgår 6kvm till källartrappan å 4kvm till avsatts ovan trappan.
Normalt har vi bilen i garaget, under dom 13 år vi har ägt huset har inte bilen varit i garaget under max 30 dagar fastän bilen varit hemma, senast var nu i höstas när jag sprutmålade två element.

Några gånger har en lastad släpvagn stått i garaget istället för bilen.

Vi har förlängt garaget med ett förråd på 16kvm istället för att låta bilen stå ute.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Om man ska bygga om till garage igen så måste man väl söka nytt bygglov.
Det beror på vilka regler som gäller i din kommun och område, ligger huset (tomten) utaför detaljplanerat område eller ej, olika regler. Fråga kommun.
 
Nissens Nissens skrev:
Varför valde du bort hus med garage om du ville ha garage?
Haha vilken vurpa. Satte "med" istället för "utan" Fan va dumt av mig :O

Menade såklart att jag ville ha garaget och valde bort hus utan.

Ska när källarprojektet är klart dubbla ytan inne i mitt garage =) Måste ha plats för ett stående projekt där med.

Guzzi Guzzi skrev:
Ja, ska man ha väderskydd för vardagsbilen så är det mycket bättre med en carport.
Nä fy fan, om man ska byta däck gör man det inomhus. Plus att bilen är helt skyddad från odjur och varelser. Kusinen bor i ett rätt fint område och har carport. En morgon när han skulle ut så såg han hur en vandal hade sparkat in framskärmen. Det hade ju aldrig hänt med garage =)
 
  • Gilla
Flamman
  • Laddar…
Jag är uppvuxen i ett hus med 3 sovrum, ganska snabbt offrades halva det vidbyggda garaget till ett sovrum till. För att sedan ta resten ett tag senare och totalt få fem sovrum.

I övrigt tycker jag att @Mathias Märsta summerar det väldigt bra.
 
Vad gör folk som inte har garage/källare ??
 
Isakare Isakare skrev:
Vad gör folk som inte har garage/källare ??
Nu har jag förvisso dubbelgarage med bilar på uppfarten samt 100kvm källare.
Men rätt många klarar sig utan dessa, vad hittar de som bor i radhus eller lägenhet på med om dagarna? ;)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag är uppvuxen i ett hus med 3 sovrum, ganska snabbt offrades halva det vidbyggda garaget till ett sovrum till. För att sedan ta resten ett tag senare och totalt få fem sovrum.

I övrigt tycker jag att @Mathias Märsta summerar det väldigt bra.
Om jag så skaffat 10 ungar, så är garaget heligt, om inte annat för att roa/uppfostra ungar i.
Tänk vad många personer i framtiden som kommer ha tummen mitt i handen, inte en kotte vet hur man håller en skruvmejsel.
 
  • Gilla
Naten och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Isakare Isakare skrev:
Vad gör folk som inte har garage/källare ??
Åker två mil för att kunna använda pappas verkstad. Funkar bra när ex däck ska bytas, funkar uselt när jag byggt något och ska kvistmåla, grundmåla, måla.. Många svängar blir det.

Nästa hus ska jag ha garage/verkstad!
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nä fy fan, om man ska byta däck gör man det inomhus. Plus att bilen är helt skyddad från odjur och varelser. Kusinen bor i ett rätt fint område och har carport. En morgon när han skulle ut så såg han hur en vandal hade sparkat in framskärmen. Det hade ju aldrig hänt med garage =)
Ja, däcken byts inomhus. Men med 1 sommarbil, 1 moped och 3 motorcyklar + däckmaskin, balanseringsmaskin, svets, matallkap, hydraulpress, kompressor och miljoner med andra prylar som tar golvyta på 40 kvadrat så byts det inga hjul inomhus. Jag lever i ett ständigt organisernade av garaget. Jag hamnar nog mer i kategorin som nämns här ovan att jag kanske egentligen borde benämna det som "verkstaden" istället för "garaget". Fast med "verkstaden" kommer ju att det även ska finnas en mekaniker, inte en klåpare, och därför känns "garaget" som bättre benämning :)

Vad det gäller din kompis borde han vara lite mer nogräknad med var han bosätter sig. Här har nog ingen vardagsbil varit i garaget en enda natt någonsin om det inte funnit skäl till det (= trasig). Men jag har en dubbelcarport byggd med tveksamma regeltolkningar som vardagsbilarna står i.
 
  • Gilla
Flamman
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Om jag så skaffat 10 ungar, så är garaget heligt, om inte annat för att roa/uppfostra ungar i.
Tänk vad många personer i framtiden som kommer ha tummen mitt i handen, inte en kotte vet hur man håller en skruvmejsel.
Ärligt talat behöver man inte ett garage för att lära barn händighet. Där är så mycket du kan lära utan att behöva ett dedikerat utrymme för det.
Jag är själv uppvuxen i ett nybyggt hus med en pappa som var ointresserad av att fixa själv, varken hus eller bil. Likväl lyckades jag blir någorlunda händig. ;)
(Men en av mina större farhågor är att mina barn inte ska intressera sig av samma saker som mig :sweat:)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag valde och köpte huset på grund av garaget,

Stickan
Så även i mitt fall. På visningen gick frun in i huset medan jag började med att mäta upp garaget. Eftersom det var av acceptabel storlek så var jag nöjd. Som tur var ville frun ha huset så det blev affär.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Vad gör folk som inte har garage/källare ??
Sitter framför tv:n i en bostadsrätt, kollar på Ernst och Arga snickaren och drömmer sig bort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.