Borde ju rimligen betraktas som klenspänning, det kan inte vara många volt, eller mA.
 
-MH- skrev:
Får jag pilla med dessa signalkablar som jag vill, mao?
Nej.

För att förtydliga. Beroende på omsättningstalet i trafon så kan farliga beröringsspänningar uppstå. Dessutom, om man lämmnar sekundärsidan öppen finns risk för överhettning.
 
Redigerat:
pefo skrev:
Nej.
Där var jag inte med.. :confused:

Edit: OKI. Strömtransformatorer är luriga.
 
-MH- skrev:
Hur är isoleringen mot högspänning i sådana där spolar egentligen, kan man betrakta dem som fullgott isolerade mot högspänningen i centralen?
Vilken högspänning tänker du på?
 
Spolarna är ju gjorda för ändamålet, så det får man väl förutsätta. Även den dåliga sockerbitskopplingen förefaller ligga utanför elcentralen, så det borde också vara OK.
 
Okej, så två svarar "det får man förutsätta" och en svarar "nej"...
 
Nu är jag inte riktigt med, vem har påstått att spolarna inte skulle vara korrekt isolerade?
 
-MH- skrev:
Okej, så två svarar "det får man förutsätta" och en svarar "nej"...
På vilken fråga då?
 
Frågan var inte om de var "korrekt" isolerade, utan om man skall betrakta signalen som högspänning eller ej. Det är intressant när man tex konstruerar den apparat som signalen är inkopplade till. Isolationsavstånd och liknande på kretskortet, ex.vis.

Det är också intressant för att ta reda på vem som får pilla.,och med vilken typ av sladd som man måste använda för att koppla signalen.
 
Redigerat:
Om du ska koppla om "sockerbiten" slå då av din mätare.

Så du inte får en stöt eller likn.

Montera kopplingen i en plast dosa.
 
Visst är det så att spolarna går sönder om det inte går ström i ledarna som mäts? Eller var det tvärt om... ? :)
 
-MH- skrev:
Frågan var inte om de var "korrekt" isolerade, utan om man skall betrakta signalen som högspänning eller ej. Det är intressant när man tex konstruerar den apparat som signalen är inkopplade till. Isolationsavstånd och liknande på kretskortet, ex.vis.

Det är också intressant för att ta reda på vem som får pilla.,och med vilken typ av sladd som man måste använda för att koppla signalen.

Inte för att va kritisk men vilken högspänning snackar du om? I min öron låter det som du snackar om saker du inte riktigt har "koll på" men jag kanske misstar mig för du väl antagligen suttit i skolbänken jättelänge som dom flesta andra experter här........;)

Men högspänning i en vanlig central nej jag tror knappast det......
 
Eftersom det är en STRÖM transformator så är det ström in och ström ut. STRÖM utan belastning (som sitter i styrningen) betyder i teorin oändligt hög spänning (i praktiken väldigt hög).

Kopplar man loss en strömtransformator under drift så kan man mycket väl få sig en kyss mellan transformatorns sekundäranslutningar.

Däremot så brukar det vara så mycket plast som de är ingjutna med så det finns bara ingen möjlighet att få nätspänning på sekundären.

Protte
 
Smile.75 skrev:
Inte för att va kritisk men vilken högspänning snackar du om? I min öron låter det som du snackar om saker du inte riktigt har "koll på" men jag kanske misstar mig för du väl antagligen suttit i skolbänken jättelänge som dom flesta andra experter här........;)

Men högspänning i en vanlig central nej jag tror knappast det......
Jag tror alla andra fattar vilken spänning det handlar om. Jag tro du gör det också, men du vill kanske berätta att du jobbar med RIKTIG högspäninng, och att det egentligen heter lågspänning? Så att vi alla får veta vilken duktig elektriker du är...

Vet du om signalen i spolarna är att betrakta som SELV eller ej?

Ingen av alla duktiga elektriker som vet vilka krav som ställs på apparater som kopplas in till strömstransformatorerna?
 
Redigerat:
Högspänning = > 1000V
Lågspänning = > 50V
SELV/PELV eller klenspänning = <= 50V

Så hade vi rett ut det, eller? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.