Hejsan!

Har tänkt införskaffa jordfelsbrytare till min elanläggning.
Har idag diazed centraler.
Källare:
1 huvudcentral med 6st säkringar
1 undercentral med 2st säkringar
1 undercentral med 3st säkringar
Mellanvåning:
1 undercentral med 6st säkringar.

Nu har jag kollat i dessa och sett att centralerna som finns inte har möjligheten till seperation utav jord/nollskena, idag sitter nollskena med jordryttare,

En central som ser nyare ut "3fas till panna" har möjligheten till detta.
Så om jag nu ska ta hit elektriker för installation så kommer jag att behöva byta centraler eller finns det jordskenor att köpa till dessa centraler? *Om det inte går så får jag vänta på jordfelsbrytare då ekonomin inte är den bästa just nu.
Har fått pris på jordfelsbrytare på 600kr (jordfelsbrytare, normkappsling, kablage) å han skulle fixa detta på max 2tim. ca 400kr timman

Har även hört att det kan finnas eventuella jordfel som gör att den löser å felsökning kan dra iväg, Jag har kollat alla uttag samt brytare/belysning etc för att kolla eventuellt fel inkopplade jordkablar men kan inte "se" nånting.
Är det ofta nånting kan strula? å isådana fall vad är det vanligaste felen?


Mvh Jonny Jansson
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser trångt ut...
 
Tippar på att det blir enklare att byta till normcentraler där nolla & skyddsjord inte går att dela på. Det ska ju ändå dit en normkapsling så då kan man ju lika gärna ta en större.
 
På nedre, högra bilden.
Vad är det för koppling längst upp till höger?
Ser ut som den skulle behövas "justeras" lite :)
 
lite? :eek: ser livsfarlig ut ju

Som svar på vad som kan strula: alla apparater lampor och grejer du pluggar in i dina vägguttag, där kan fel finnas idag som löser ut en Jfb. Det kan ju även vara fulkopplingar i det fasta kablaget som inte syns om man inte har loss alla kopplingsdosor och grejer.
 
Nyckelmossen skrev:
På nedre, högra bilden.
Vad är det för koppling längst upp till höger?
Ser ut som den skulle behövas "justeras" lite :)
Jag kanske ser fel, men jag tycker det ser ut att vara koppling till effektvakt, ev. till en elpanna. Nere till höger tycker jag mig skymta en mätspole.

Däremot så ser det väl ut att sitta litye väl många trådar i varje kopplingspunkt, på den vänstra säkringne ser dte ut att vara 3 trådar på en klämma.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Har du räknat med 4 jordfelsbrytare, BBJB?
 
Okay, får nog bli att vänta på bättre ekonomi och göra om allt till dvärgbrytare,
Den där kopplingen med "sockerbit" är något som fanns när jag köpte huset. Dessa kablar går från huvudsäkringarna vilket jag inte kommer åt pga plombering(sitter på samma tavla som mätaren),och går till pannan.

Har tänkt byta ut sockerbiten mot wago som alla rekomenderar på sidan, funkar det med flerkardelig kabel eller måste det vara en ? Kanske är bättre med ubåt för 2.5mm2 kabel så alla får plats,

Jag har pratat med förra ägaren och enligt han är det en elektriker som var här och kopplade in elen till pannan som även gjorde det där :S

Det planeras för 4 jfs så en extra kabel kommer vehöva dras sa elektrikern, då det skulle bli 5kabel system typ från pen till pe-n om jag förstått allting rätt =)

Han sa även att det gick att sätta en jfs per central och då slippa dra ny kabel?

Mvh Jonny
 
Redigerat:
Vill du ha en JFB i huvudcentralen måste matningarna till undercentralen bytas till 5-ledare. Samtidigt måste undercentralerna få separat jord och nollskena vilket kanske inte är det enklaste att fixa. Håller nog med snaggletooth att det är enklast att byta nya normkapslingar. Tre av centralerna verkar sitta på samma ställe? I så fall blir det lite enklare.

Effektvaktens inkoppling ser lite tafflig ut då man valt en lite för liten sockerbit och där man pulat in alla tre gemensamma har det blivit lite trångt...
 
Nja pefo, undercentralerna behöver ju inte matas via JFB i huvudcentralen och då går det att mata undercentralerna med 4-ledare.

Protte
 
prototypen skrev:
Nja pefo, undercentralerna behöver ju inte matas via JFB i huvudcentralen och då går det att mata undercentralerna med 4-ledare.

Protte
Rätt! Var lite otydlig där. Det jag menade med det var att endast en JFB installerades. Sätter man en JFB på varje undercentral så blir det som du säger. Bra att du påpekade! :cool:
 
BBJB skrev:
Den där kopplingen med "sockerbit" är något som fanns när jag köpte huset. Dessa kablar går från huvudsäkringarna vilket jag inte kommer åt pga plombering(sitter på samma tavla som mätaren),och går till pannan.
Mvh Jonny
Då är den kopplingen med all säkerhet en "strömvakt" (Eller vad det heter) dvs det sitter tre strömtransformatorer som känner av på inkommande trefas, skulle det vara så att strömförbrukningen totalt i huset närmar sig vad huvudsäkringen klarar av så skall "strömvakten" styra ner elpannan/elpatronen så att inte max tillåten ström överskrids.

Det går isåfall alltså ingen starkström i de kablarna. (Kopplingen kan därför vara ok).
 
PST skrev:
Det går isåfall alltså ingen starkström i de kablarna. (Kopplingen kan därför vara ok).
Hur är isoleringen mot högspänning i sådana där spolar egentligen, kan man betrakta dem som fullgott isolerade mot högspänningen i centralen?
 
Säkerligen, eftersom dom är gjorda för ändamålet.
 
Frågan är alltså inte om de är gjorda för ändamålet, utan om signalerna som spolarna genererar är att betrakta som högspänning eller ej ur säkerhetssynpunkt.

Får jag pilla med dessa signalkablar som jag vill, mao?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.