Hade en elektriker som kopplade in en jfb åt mig för ca 2 veckor sedan. Då jag då inte var så påläst så frågade jag varför skyddsjord och nollskenan var ihopkopplade när elcentralen stod uppskruvad. Han sa någonting om PEN koppling som jag då inte riktigt kunde ta till mig. Jag tänkte inte så mycket mer på det utan var glad över att ha fått en jfb installerad. Dock så har jag en kontakttestare från kjell&co. Den har en jordfelsbrytartestare som jag aldrig fått att fungera. Till slut så gjorde det mig så pass fundersam att jag själv öppnade elcentralen för att kolla hur det var kopplat.

Som bilden visar är det 3 faser in till huvudbrytaren längst till vänster. Sen kommer den blå PEN ledaren (tejpad gröngul till vänster) in och är kopplade till en Garo 3-pols jordfelsbrytare (enligt deras hemsida så kan man koppla både på ovansidan och undersidan). Faskablarna går sedan från undersidan av huvudbrytaren och upp på ovansidan av jfb brytaren. På jfb undersida går kablar till fasskenorna samt en blå kabel (tejpad gröngul till höger) till nollskenan som är byglad med skyddsjordskenan.

Min tolkning är att detta är felkopplat, skyddsjord och nolla ska inte vara byglade, blå PEN kabeln ska kopplas till skyddsjord skenan, skyddsjord skenan ska kopplas till jfb övre N anslutningen och tejpen på blå ledare från nedre jfb-N anslutningen till noll skenan skall tas bort (flyttas till kabel mellan jfb och skyddsjordskena).

Så är min tolkning korrekt eller finns det något specialfall jag missat ?
 
  • IMG_20150714_124047.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Kan inte tolka bilden. Men på din beskrivning så är det grovt fel! Det är så grovt att jag skulle inte släppa in den elektrikern igen.

Men ändra absolut inte själv.
 
  • Gilla
Gunnar Larzon och 1 till
  • Laddar…
Inkommande PEN borde vara grön/gul med blå tape och ska till Jordskenan.
Blå kabel från Jordskenan till N på JFB ovansida.
Blå kabel från N på JFB undersida till Nollskena.
Den grå bygeln mellan Nollskena och Jordskena skall bort.
Du borde anmäla den elektriker som har gjort detta!!!


Elektrikern kan ju inte ha testat JFB efter installationen. (skrämmande)
 
Redigerat:
  • Gilla
kjelland
  • Laddar…
S
1: Om jordfelsbrytaren löser ut tappar du även jorden
2: Om det går ström mellan fas och jord så löser inte jordfelsbrytaren som den ska, eftersom jord på samtliga jordade apparater egentligen är en jordfelsbrytarskyddad nolla.

Detta förklarar också varför du inte får din jordfelsbrytartestare att lösa ut jordfelsbrytaren, jfbtestaren fungerar genom att leda en liten läckström mellan fas och jord, där ska jordfelsbrytaren detektera att strömmen som går ut i fasen inte kommer tillbaks i nollan. Denna funktion slås helt och hållet ut eftersom jorden är samma punkt som nollan.


OM detta stämmer så bör detta anmälas till elsäkerhetsverket, detta är INTE bara ett misstag utan inkompetens och dessutom kan han omöjligt ha gjort kontroll före drifttagning.
 
  • Gilla
widheg och 1 till
  • Laddar…
Verkar vara bland de grövre felen som varit uppe här i de många JFB trådarna. Och ingen hemmapulare att beskylla heller. Kontakta den som gjort det och ställ rätt frågor nu när du vet mer, acceptera inget svammel utan kräv att felet rättas och att anläggningen testas regelrätt efter.

Anmälan tjänar inte mycket till om du nu inte är av sorten som tycker det tillför något att spela bror duktig, bättre att personen blir medveten om problemen så att de kan undvikas. Se till att det inskärps ordentligt.
 
Tyvärr är det inte jag som är beställare av detta installationsjobb. Hade det varit jag så hade jag nog krävt att det skulle fixas. Nu är jag mer inne på hempularens råd att inte släppa in den elektrikern i mitt hem igen.

Men hur farlig felkoppling är detta. Kan jag låta det vara nån vecka tills jag fixat en annan elektriker eller bör det åtgärdas omgående?
 
Jordfelsbrytaren gör i princip ingen nytta överhudtaget när den är felkopplad så här.

detta att jord bryts av jfb kan bli farligt i kombination med annat fel. dvs. Lite farligare än innan jfb installerades.
 
Går PEN-ledaren direkt till jordfelsbrytaren eller går den först till PE-skenan och sen till jordfelsbrytaren?
 
Om du klickar på bilden och letar upp nollskeneskruv nummer 5 och tittar under den så kommer enligt vad jag tror är PEN ledaren in från yttre elcentral via vprör. Denna kabel går sedan vidare till N positionen på jfb-ovansida. Jag har inte velat rycka för mycket i elcentralen utan har bara tagit av kapslingen och fotat.
 
Tyvärr verkar "kontroll före idrifttagning" vara en onödig lyx för vissa.

Själv hittade jag oinkopplade jordledare i min nybytta elcentral. Jag märkte det då det pirrade i fingret då jag använde mitt labbaggregat och kom åt sann jord samtidigt. (Läckströmmar från nätfilter).

Den behörige på firman skämdes rejält då jag påpekade felet.
 
hempularen skrev:
Jordfelsbrytaren gör i princip ingen nytta överhudtaget när den är felkopplad så här.

detta att jord bryts av jfb kan bli farligt i kombination med annat fel. dvs. Lite farligare än innan jfb installerades.
Jag är inte riktigt med på detta. Om det blir en läckström till annan jord än skyddsjorden (diskbänk eller värmeledning till exempel) kommer den att bryta.

Farligt blir det väl bara om det också finns grupper som ligger utanför jordfelsbrytaren, eller missar jag något? En nog så viktig brasklapp, men här "skyddar" vad jag förstår jordfelsbrytaren alla grupper.
 
  • Gilla
ankan_84
  • Laddar…
Det är svårt att tyda bilden. Men jag undrar faktiskt om det inte är TN-S-system (5-ledare) du har in till huset i och med att ledaren är blå, om så är fallet ska N-ledaren direkt till jordfelsbrytaren och sen till N-skenan.Vad gäller bygeln, sitter den mellan jord och nollskenan? Har som sagt svårt att tyda bilden. Men här är en bild hur ett femledarsystem skall kopplas via JFB.
https://www.google.se/search?q=jord...aDXoa7bxgIVKr9yCh0HKghd#imgrc=ZAmkZ3CintQvGM:
 
I mitt fall skyddar brytaren alla grupper och den har faktiskt löst ut en gång också. Jag hade en microvågsugn som saknade två st gummifötter, när micron sedan med det metalliska höljet kom i kontakt med diskhon samt att kontakten var inkopplad i eluttaget så löste jfb. När jag satte en gummimatta mellan höljet och diskhon så löste inte jfb.
 
ankan_84 skrev:
Det är svårt att tyda bilden. Men jag undrar faktiskt om det inte är TN-S-system (5-ledare) du har in till huset i och med att ledaren är blå, om så är fallet ska N-ledaren direkt till jordfelsbrytaren och sen till N-skenan.Vad gäller bygeln, sitter den mellan jord och nollskenan? Har som sagt svårt att tyda bilden. Men här är en bild hur ett femledarsystem skall kopplas via JFB.
[länk]
Men byglingen ska väl inte vara där oavsett med en jfb?
 
  • Gilla
ankan_84
  • Laddar…
Om du har nollskruven kvar kommer det gå läckströmmar via nollskruven istället för jordfelsbrytaren, du får alltså en stum kortslutning mellan jord- och nollskena. Jordfelsbrytaren blir inte verkningslös som många säger, den kommer lösa ut väldigt ofta. Men jag tror inte att så är fallet för dig. Är du verkligen säker på att du får in en PEN-ledare och att bygeln förbinder PE och N-skena?

Alltså, den ström som kommer tillbaka kan ta vägen via nollskruven istället för vägen genom jfb, vilket medför att jordfelsbrytaren löser ut i tid och otid. Du verkar inte ha det problemet, därför bör du kontrollera om det inte är en N-ledare som går in till jfb:n. Du bör även kontrollera bygeln, är den verkligen ihopkopplad mellan PE- N-skena och inte mellan två N-skenor.

Beroende på "jordfelsbrytartestaren" som du har. Nu vet jag inte hur den är konstruerad men i vissa fall måste man belasta gruppen som du testar för att det skall gå en felström mot jord.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyrakzo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.