Så var det ja !

Såg nu också på gamla kreditupplysningsdokument jag har att där finns en post "Antal ärenden hos KFM" om det är ett företag. Alltså antal ärenden som överhuvudtaget registrerats hos KFM, oavsett om det funnits någon substans i kravet eller inte.

Den posten finns inte om det är en privatperson.
 
Hur gick det med sotarstrulet?
 
Lite krassligheter gjorde att jag inte ringt ännu.
Imorgon finns det både hälsa och tid över och kan återrapportera vad som sägs.
 
För att göra sitt jobb måste sotaren ha tillträde till både skorsten och husets insida. Hur kom han in? Om han kom in med en nyckel, som han haft deponerad sedan tidigare, tycker jag sotaren måste anses ha levt i uppfattningen att fastighetsägaren har beställt hans tjänst.

Men nu är det så att sotarens fakturaadress var identisk med samma övergivna hus dit han - enligt eget vitsordande - måste bereda sig tillträde mha deponerad nyckel. Då är det rimligt att kräva att han reagerar på en försenad betalning annorlunda än genom att skicka påminnelse och inkassokrav till samma adress. Han bör åtminstone bevisa att det är DU och inte han som är ansvarig för den felaktiga fakturaadressen.

Alltså: Jag tycker du ska snabbare än snabbt ska betala sotaren för hans jobb. Däremot ska du ifrågasätta inkassokostnaden.
 
billy_baver skrev:
För att göra sitt jobb måste sotaren ha tillträde till både skorsten och husets insida. Hur kom han in? Om han kom in med en nyckel, som han haft deponerad sedan tidigare, tycker jag sotaren måste anses ha levt i uppfattningen att fastighetsägaren har beställt hans tjänst.

Men nu är det så att sotarens fakturaadress var identisk med samma övergivna hus dit han - enligt eget vitsordande - måste bereda sig tillträde mha deponerad nyckel. Då är det rimligt att kräva att han reagerar på en försenad betalning annorlunda än genom att skicka påminnelse och inkassokrav till samma adress. Han bör åtminstone bevisa att det är DU och inte han som är ansvarig för den felaktiga fakturaadressen.

Alltså: Jag tycker du ska snabbare än snabbt ska betala sotaren för hans jobb. Däremot ska du ifrågasätta inkassokostnaden.
Han kom väl aldrig in, pga att ingen visste att han var på väg och kunde släppa in honom, han vill ha betalt ändå, Lysande affärside...
 
Jag har råkat ut för något liknande. Sotaren skickade meddelande, jag stannade hemma från jobbet för att kunna släppa in honom men var ute på baksidan av huset (där stegen stod) och matade sonens kanin i 1 minut. Under den minuten ringde han på dörren på framsidan, la en faktura i min brevlåda och körde vidare. Jag ringde en timme senare till honom och undrade var han blev av eftersom jag skulle till jobbet. Han hade nog redan varit hos mej men jag var ju inte hemma sa han och nu hade han inte tid att komma till mej eftersom han var fullbokad. Jag bestred fakturan skriftligen och påpekade att den tid jag varit ute på baksidan var kortare än den tid det tar att gå ner från sovrummet på ovanvåningen till dörren och att jag inte trodde på att han ringt på utan bara lagt fakturan i brevlådan. Hans sekreterare ringde och sa att jag kunde riva fakturan och att de skulle återkomma för en ny besiktningstillfälle inom 2 månader. Detta var i mars och än har de inte dykt upp.
 
En sak till. Jag fick veta av grannarna att han befunnit sig i de närmsta kvarteren inom 400 m från vår villa hela dagen. Vad han ville ha betalt för var framkörningsavgift på 375 SEK. En besiktning brukar ta cirka 30 minuter. 16 framkörningsavgifter -> 6 000 SEK innan han ens börjar jobba. Hyfsat betalt.
 
C
Även om det var en gammal tråd du hittade skulle det vara lite intressant att veta hur det gick för trådskaparen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.