Jag har redan pratat med Inkassobolaget som hänvisade mig till sotaren.
Skall ta ett snack med honom imorgon så får vi se hur landet ligger.Jag kommer troligen inte att driva det vidare till tingsrätt eftersom det rör sig om endast 300 riksdaler.
Det tar för mycket engagemang och tid för att det skulle vara intressant.
Däremot så vill jag absolut veta vad som är rätt och riktigt.
 
Scout skrev:
Jag har redan pratat med Inkassobolaget som hänvisade mig till sotaren.
Skall ta ett snack med honom imorgon så får vi se hur landet ligger.Jag kommer troligen inte att driva det vidare till tingsrätt eftersom det rör sig om endast 300 riksdaler.
Det tar för mycket engagemang och tid för att det skulle vara intressant.
Däremot så vill jag absolut veta vad som är rätt och riktigt.
Du har inget att förlora på att bestrida fakturan. Ärendet går inte raka vägen til tingsrätten bara för att du bestrider. Mycket möjligt att sotaren drar tillbaks fakturan.

Info om att bestrida fakturor:
http://www.internetit.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1475&lngArticleId=2659
 
Redigerat:
Är det nån som vet vad som händer om man inte gör nånting alls om man fått en felaktig faktura? Man har inte beställt nån vara eller tjänst, man har aldrig haft med företaget att göra överhuvudtaget. Vad händer om man bara slänger räkningen i papperskorgen? Det måste väl vara den som skickar fakturan som ska visa att ett avtal ingåtts, det kan väl inte vara "konsumentens" sak att bevisa att inget avtal finns och ingen vara beställts?
 
Leffe skrev:
Är det nån som vet vad som händer om man inte gör nånting alls om man fått en felaktig faktura? Man har inte beställt nån vara eller tjänst, man har aldrig haft med företaget att göra överhuvudtaget. Vad händer om man bara slänger räkningen i papperskorgen? Det måste väl vara den som skickar fakturan som ska visa att ett avtal ingåtts, det kan väl inte vara "konsumentens" sak att bevisa att inget avtal finns och ingen vara beställts?
Ja, det är kravställarens sak att bevisa. Men först måste fordran vara tvistig, alltså Du måste bestrida fordran. Har Du inte bestridit fakturan, så har kravställaren heller inget han behöver bevisa.

Så fort man får en felaktig faktura skall man bestrida den. Då, men först då, blir det upp till kravställaren att bevisa fordrans riktighet. Inte heller ett inkassobolag t ex får enligt god inkassosed fortsätta driva in en tvistig fordran, utan den skall gå tillbaka till kravställaren som får ta Tingsrätt till hjälp för att lägga fram sina bevis och ev. få den fastställd.

Annars kommer sannolikt fordringsägaren driva det vidare, slutligen till Kronofogden som kan ta in beloppet via utmätning av lön eller egendom.
 
Ingper skrev:
Så fort man får en felaktig faktura skall man bestrida den.
Vad jag vet så räcker det att bestrida fakturan när inkassoföretaget hör av sig.
Det är inte så att man blir tvungen att betala en faktura bara för att man inte bestridit den.
Den kan ju lika gärna ha slarvats bort på vägen, så att man aldrig har sett den.

/Hasse
 
Nej man blir inte tvungen att betala bara för att man inte har bestridit, däremot kan väl om jag inte tar fel det faktum att man inte har bestridit ligga en till last i tveksamma situationer?

Exempelvis om man har olika åsikter om beloppet som skall betalas eller om det finns en del som talar för att det faktiskt finns en affärsuppgörelse som man är bunden av.

Så länge det inte finns något som talar för att man är skyldig att betala så spelar det som sagt ingen roll om man bestrider eller ej men ju tveksammare det blir desto viktigare att bestrida.
 
Algen skrev:
Så länge det inte finns något som talar för att man är skyldig att betala så spelar det som sagt ingen roll om man bestrider eller ej men ju tveksammare det blir desto viktigare att bestrida.
Jodå. Om man inte bestrider någon gång under resans gång, så hamnar ju ärendet till slut hos KFM (om kravställaren väljer att dra det dit) för utmätning/indrivning av fordran. En faktura försvinner inte av sig självt bara för att man inte låtsas se den eller tycker den är fel.

Om man inte tycker en faktura är relevant, måste man ju givetvis tala om det. Är inte det ganska självklart ?

Edit: Naturligtvis kan fakturan komma bort och en icke existerande faktura kan man inte bestrida. Det menar jag inte heller (bara för att förtydliga).
Men frågeställaren undrar om man verkligen behöver betala en man fått, om man tycker den är helt och totalt fel, utan bara kan slänga den istället. Och då lär ju avsikten vara att slänga alla påminnelser och övriga följdbrev från olika instanser som också beror på denna faktura. Någonstans i kedjan - så tidigt som möjligt - måste man dock ge sig tillkänna (bestrida) för att det inte skall bli dumt....
 
Redigerat:
Ingper skrev:
Jodå. Om man inte bestrider någon gång under resans gång, så hamnar ju ärendet till slut hos KFM (om kravställaren väljer att dra det dit) för utmätning/indrivning av fordran. En faktura försvinner inte av sig självt bara för att man inte låtsas se den eller tycker den är fel.

Om man inte tycker en faktura är relevant, måste man ju givetvis tala om det. Är inte det ganska självklart ?
Men kommer KFM att driva in ett krav utan nån bedömning av om kravet är riktigt eller ej? Kan vem som helst be kronofogden att driva in en påstådd skuld? Det verkar ju helt orimligt att man skulle kunna kontakta KFM och påstå att X har en obetald faktura till mig på ett visst belopp så jag vill ha utmätning av dennes egendom.

Om man tänker sig att man är bortrest ett år så kan KFM ha sålt ens lägenhet eftersom man inte bestridit ett krav?
 
Snailman
...jag har för mig att nån domstol i sverige har bedömt att posten i det här landet alltid kommer fram eller något ditåt....:rolleyes:
 
I teorin så kan vem som helst vända sig till kronofogden och begära indrivning av en fodran, äkta eller påhittad.

Kronofogden kan dock inte fatta beslut om indrivning om inte du har tagit del av kravet, och då gäller inte normal post. Det skall till en delgivning om man inte frivilligt tar emot brevet med mottagningsbevis. Delgivning innebär att en polisman kommer ut med brevet. Om delgivningsmannen misslyckas med att få tag på dig så finns det procedurer där man kan anses delgiven ialla fall, men det är komplicerat och tidsödande. Jag har för mig att vissa myndigheter ex. skatteverket kan utmäta utan krav på delgivning. När jag var ordförande i en brf hade vi ett case med en person som lyckades undgå delgivning i 1,5 år. Till slut fick polisen tag i honom, men det var med metoder som jag inte tror var helt enl. regelboken (involverade ett falskt larm till SOS alarm, och delgivningspoliserna "råkade" vara nära och tog sig an larmet). De berättade för mig senare att de hade övervägt att ta in killen för misshandel, han hade kastat delgivningshandlingen i ryggen på polismannen, handlingen gällde "några fler fall" än skulden till vår förening, handlingen vägde 2 kg.
 
Leffe skrev:
Men kommer KFM att driva in ett krav utan nån bedömning av om kravet är riktigt eller ej? Kan vem som helst be kronofogden att driva in en påstådd skuld? Det verkar ju helt orimligt att man skulle kunna kontakta KFM och påstå att X har en obetald faktura till mig på ett visst belopp så jag vill ha utmätning av dennes egendom.
Javisst, så kan i princip vem som helst göra. Men en liten spärr är väl att det kostar kravställaren från ett par hundra och uppåt i avgift till KFM, lite beroende på hur omfattande deras uppdrag skall vara (utmätning av egendom eller lön o.s.v.).
KFM gör ingen bedömning om riktigheten, och får heller inte fälla sådana avgöranden. Så länge fakturan står oemotsagd så kör de på, men om den bestrids så går inte KFM vidare. Då är det upp till kravställaren att få den bedömd/prövad i t ex Tingsrätten. Får han/hon rätt där, kan sedan KFM-ärendet återupptas.

Många blufföretag har satt i system att skicka en faktura (eller påstå sig ha skickat) och sedan lämna ärendet direkt till KFM. Detta gäller speciellt mot enmansföretagare, som ofta känner sig tvingade att betala för att inte få prick i registret. Det är ju heller inte riktigt samma regler som gäller för dem som för konsumenter.

Se dock även hempularens inlägg om delgivning ovan, vilket är helt riktigt.
 
Redigerat:
Ingper skrev:
Detta gäller speciellt mot enmansföretagare, som ofta känner sig tvingade att betala för att inte få prick i registret. Det är ju heller inte riktigt samma regler som gäller för dem som för konsumenter.
Hepp! Känner mig träffad där som enmansföretagare. Kan man alltså få en prick på falska grunder? Kan man undvika detta på något sätt?

Ursäkta att jag snodde tråden! :)
 
Snailman
folk har ju skrivit tidigare här på forumet att man kan meddela kronofogden att fakturan är stridig, då kan inte kronofogden gå vidare, utan den som skickat kravet måste gå till tingsrätten för att komma vidare... (som jag minns det skrivna)
 
-MH- skrev:
Hepp! Känner mig träffad där som enmansföretagare. Kan man alltså få en prick på falska grunder? Kan man undvika detta på något sätt?
Funderade på det samtidigt som jag skrev det. Sist (några år sedan nu) när jag drev en fordran mot en annan företagare till KFM så släppte de den faktiskt efter bestridandet i avvaktan på tingsrätten på samma sätt som om motparten varit konsument.

Men samtidigt så vet jag att småföretagare varnats just för skumma telebolag och andra liknande som är väldigt snabba på att dra det till KFM. I dessa artiklar så har det just stått något som går ut på att småföretagaren mycket lättare kan åka på en prick, även om fordran är tvistig. Och att de flesta väljer därför att betala den felaktiga fakturan och sedan processa efteråt (om de orkar). En del av affärsidén.

Jag inser att jag (som egenföretagare själv) borde ha koll på detta, men det har jag inte.....
 
Jag tror att det är så att i en kreditupplysning mot ett företag så syns inte bara avklarade otvistiga ärdenden hos KFM, utan även ärenden som överhuvudtaget kommit in rörande företaget ifråga. Tror tom. att de syns även efter att man fått rätt mot kravställaren. Sedan är det ju upp till det företag som ställer frågan att inse vad en viss typ av anmärkning betyder.

Känner man sig då sårbar kreditmässigt som företagare så kanske man är villig att betala en del för att överhuvudtaget inte figurera i registret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.