Igår ramlade det ned ett inkassokrav i min brevlåda.
Eftersom jag inte hade en aning om vad det rörde sig om ringde jag upp inkassobolaget som hade en fakturakopia.
Tydligen så har sotaren varit på besök vid vårt fritidshus och eftersom vi inte varit på plats så har han debiterat denna tid.
Sotaren har alltså
1. Skickat bokning av sotning direkt till fritidshuset
2. skickat faktura efterom vi inte varit där vid bokningen direkt till fritidshuset
3. skickat påminnelse till fritidshuset
4. skickat fakturan vidare till inkassokrav
5. Inkassobolaget skickar fakturan hem till oss.
Eftersom vi inte haft tid att njuta av lantlig luft i år ligger fakturorna troligen och väntar i brevlådan vid fritidshuset.

Nu till frågan...
Enligt inkassobolaget var det min skyldighet att förse sotaren med uppgifter om faktureringsadress etc.
Finns det någon som har en susning om detta stämmer ?!
 
Har du beställt sotning så lär du få betala. Att inte ordna eftersändning av post befriar en knappast från betalningsansvar.

Har därimot sotaren utfört en tjänst som du inte beställt finns det ingen anledning att betala.
 
Nja jag har ju inte beställt den men däremot så kommer ju sotaren på besök med en viss regelbundenhet. I mitt fall vart 4'de år eftersom det är ett fritidshus.
 
Frågan är väl om det kan anses att man "beställt" sotning. Numera är det väl inte ens obligatoriskt. Låter lite som negativ avtalsbildning. Jag lägger en avisering i en brevlåda om att jag kommer att utföra en tjänst som kostar pengar. Om inte brevlådeinnehavaren avbeställer min tjänst så utför jag den och debiterar.

Men det är möjligt att sotning har egna regelverk.
 
Hm, jag trodde sotningsmonpolet hade upphört.. men i alla händelser så är det lite fräckt av dem att skicka en avisering till fritidshuset, dyka upp och sedan ta betalt när ingen är där.

Ring till sotaren istf indrivningsfirman, det är bara sotaren som kan anullera kravet.
 
Jag skall ringa honom på måndag efter som de brukar vara ute på vägen så här dags.
Är det någon som har en bra länk som beskriver vad som avskaffades när det gäller sotningsmonopolet ?
Jag har förstått att det är olika frekvenser på besöken mellan olika kommuner så sota måste man fortfarande göra även om man kanske kan göra detta själv (om man har dispens).
Men vad det som avreglerades ?
 
mycke_nu skrev:
Har du beställt sotning så lär du få betala. Att inte ordna eftersändning av post befriar en knappast från betalningsansvar.

Har därimot sotaren utfört en tjänst som du inte beställt finns det ingen anledning att betala.
Hur många tror du betalar året runt eftersändning från sina fritidshus? Det argumentet håller inte.

Numera är det inte så att sotaren kommer på regelbundna turer, utan man får själv beställa sotning med de intervaller som bestämts för den typ av fastighet man har. Däremot, när det gäller brandsäkerhetskontroll då tar sotaren ett område i taget, och är man inte hemma den dagen så får man beställa denna kontroll vid ett annat tillfälle till dyrare taxa.

Gällde detta sotning eller brandskyddskontroll?

Jag tycker detta låter helt orimligt att du ska betala för icke utfört arbete! Det låter som om sotningsföretaget försöker tjäna lättförtjänta pengar!

Rimligtvis borde de i sina register ha en notering om att detta är ett fritidshus och att brev ska skickas till mantalsskrivningsadressen.

Du borde snarast bestrida detta krav skriftligen. Ring kronofogdemyndigheten och fråga hur du ska göra.

PS. Varje kommun har lite olika bestämmelser om vad som gäller för sotning, så därför föreslår jag att du går in på din kommuns hemsida och söker information där.
 
Sommartorparn skrev:
Hur många tror du betalar året runt eftersändning från sina fritidshus? Det argumentet håller inte.
Det låter lite som om du anser att om posten inte kommer fram så slipper man betala, men du menade nog inte så, eller hur?

Sedan tycker jag man skall börja med ett snabbt telefonsamtal till den som står för kravet.

Själv fick jag ett brev från Kronofogden med krav på obetald skatt, men med ett enkelt samtal till Skatteverket röjdes det missförståndet snabbt ur vägen. Hade inte det hjälpt så hade givetvis nästa steg varit att omedelbart skriva ett par brev till såväl gäldenären som indrivaren.
 
Redigerat:
Jag har för mig att det finns någon typ av upplysningsplikt hos fastighetsägare att myndigheter och vissa leverantörer (typ avfallshantering, elleverantörer etc) skall få veta om de skall skicka kallelser och räkningar till annan adress än till själva fastigheten.

Om sedan sotaren i detta fall har handlat korrekt beror lite på vad som avtalats från början etc.
 
Man tycker att all kommunikation borde gå till den adress där man är skriven? Vi får då ingen post direkt till vårt torp, såvida vi inte anmäler eftersändning på sommaren då vi tillbringar vår tid där.
 
Absolut. Det är ju ägaren som betalar fakturan, inte fastigheten. Men sedan beror det ju på vad man själv uppgivit till leverantören.
 
Om det vore så enkelt skulle man kunna starta upp en firma som skickade ut ett brev efter 1december då många bommat sina sommarbostäder för året och sedan kräva dom på pengar för att dom inte var hemma när dom kom... då skulle vi nog ha många företag i landet som drevs på detta sett.
 
Jag diskuterade något liknande med en jurist en gång. Det handlade om att man fick en kallelse till tandläkaren på en viss tid, och om man inte ringde och avbokade tiden och inte dök upp så skulle man fakturerars för tiden.

Detta lät för mig helt orimligt eftersom det mycket väl skulle kunna vara så att jag inte befann mig i hemmet under denna period och skulle alltså inte kunna ta del av denna information, skall jag då får en faktura på detta??

Nej, sa juristen. Det finns ingen lagligt rätt att skicka ut en kallelse och sedan ta betalt om man inte dyker upp eller avbokar. Så om jag skulle få en faktura så skulle jag bara bestrida den.

Det border vara något liknande med sotaren. Så bestrid faktura mot inkassobolaget, så får de inte göra mer, och skulle de ändå skicka det vidare till kronofogden så bestriden den med så går allting tillbaka till sotaren som måste ta det i tingsrätten. Skulle dock kontrollera nog om det finns något speciellt avtal med sotaren, eller om man nu tycker att var 4 år är en regelbundenhet (man kan nämligen acceptera avtal genom att regelbundet betala in pengar för något, även om det inte finns någon signatur någonstans). Så kolla med en jurist först innan du bestrider, för att ta det till tinget (och förlora) är mycket dyrare än att betala avgifterna nu.

- M
 
Man skall inte vara för mesig, gå på sotaren också.

De gånger jag fått något jag inte beställt, typ företagskataloger med vidhängande inbetalningskort på 2500 spänn, har jag ringt upp VDn för företaget, skällt ut vederbörande och krävt att HAN PERSONLIGEN kommer och hämtar tillbaka varan.

Det brukar ordna sej sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.