Jag hade börjat titta på tryckbrytaren så den verkar fungera. Den är rent mekanisk så det bör gå att se att den fungerar och bör gå att tvångsköra den om man aktiverar den manuellt med mejsel. Du har redan konstaterat att spänning kommer fram.
Jag hade (med strömmen bruten) ohm-mätt på utgående plint mot pumpen så man ser att motorlindningarna har ungeffär samma ohm-värde i alla 3 kombinationer.
Nästa steg är att kontrollera vad som händer när vattnet slutar komma. Ligger det fortfarande spänning på till motorn eller var det tryckbrytaren som slog ifrån?
Kommer vattnet om man aktiverar manuellt?
Om inte, har brunnen sinat?
Att du får mer vatten ju längre du väntar kan tyda på att det inte finns nog med vatten i brunnen.
 
  • Gilla
t230victor
  • Laddar…
Har svårt att tro att brunnen har sinat. Det är en borrad brunn på runt 100 meter. Våran gamla som finns jämte har gott om vatten. Har provat att köra igång den med mejsel men det fungerar inte. Ska prova att byta ut trycksensorn.
 
B
Sätt dit en vanlig manometer. 50kr, och så får man lite mer att gå på. Skulle inte rört tryckvakten utan att ha en manometer.
 
Finns manometer på hydroforen. Visar 3,5 kg
 
Fungerar denna då?

I första inlägget har du en bild på manometern visande detta tryck, men skriver "har inget vattentryck alls". Därav tog jag för givet att den var ur funktion.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Den fungerar när den kommer upp i rätt tryck (runt 6kg). Stickan går inte ner mer än 3,5kg
 
Jösses :dizzy:

Hur vet du då vad som är "rätt tryck". När det rinner som det ska ur kranarna? Men du vet ju fortfarande inte det verkliga trycket.

Byt ut skräpet!
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Vad spelar det för roll? Jag ser ju om trycket blir för högt. Om det stiger över 6kg.
 
B
En tryckmätare som visar fel på 0 punkten visar sannolikt fel mer eller mindre på hela området. Det som avläses som 6bar kan lika gärna vara 2.5 bar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
B BSOD skrev:
En tryckmätare som visar fel på 0 punkten visar sannolikt fel mer eller mindre på hela området. Det som avläses som 6bar kan lika gärna vara 2.5 bar.
Ok! Det visste jag inte. Räcker det att bara byta ut manometern eller måste jag byta ut något annat också?
 
B
Börja med en sak i taget. Ta lite gängtejp också på nya innan du monterar den.
 
Uppdatering: Lät pumpen vara på under natten och nu har jag normalt tryck i kranarna.
 
Det låter som vattenbrist.
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Hade liknande problem och fick byta ett relä i styrbox. Visserligen en enfaspump men
 
  • Gilla
Vector
  • Laddar…
Grejen är att TS bör nu ha kollat att han har 3x400V på utgående plint till pumpen.
Har han det men ändå inte får upp vatten så kan han byta hur många tryckbrytare och relän som helst och ändå inte få mer ström till pumpen än vad han redan har.
Den info vi fått hittills tyder på att han har ström fram dit.
Då har han ju kollat att allt ovan jord fungerar och nästa steg är att dra upp pumpen och provköra den i balja samt att kolla vattennivå i brunn.
 
  • Gilla
foreman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.