AndreasSc skrev:
Röret märkt nr 1 är varmt hela vägen upp till elementet. Den silvriga kopplingen nere på elementet (1) är varm men inte elementet där den är inkopplad.
Då är radiatorn felkopplad. Börja med att koppla den rätt för att utesluta det felet. Sedan så kan man spekulera vidare. För som det är nu så kommer det lite olika teorier från alla håll o kanter om vad som eventuellt kan vara fel.
Alltså, börja med att åtgärda uppenbara fel:)
 
AndreasSc skrev:
Det är ett LB hus från 72. Ledsen om jag glömt väsentlig info. Är ny på detta.
Då är det nog inte så mycket att tveka på, de hade den typen enrörssystem med två T-rör av lite speciell typ på slingan som ansluts med de två rören som sticker upp ur golvet. Så utgå från det läget när du försöker komma vidare, din rörmokare hade då rätt om "flärp" i krypgrunden.
 
Blir själv som sagt inte klok på det. Tycker att bara för man byter element så borde det inte bli strul på det här sättet. Ska se om vi kan få platsen på kopplingarna byta o se vad son händer. Annars blir det väl ner och riva i grunden.
 
Att skifta så du får varm upptill är ju aldrig fel, men se då till att kolla så det inte finns något som satt igen någonstans och att ventiler inte ger för mycket motstånd. När det ändå tappas och fixas med det.
 
huggan skrev:
Hur får du fram det? Det är ju kopplat som innan.

Jag har körde vårt system baklänges i 3 år utan problem. Varma och fina element.
Och jag har precis tvärtom erfarenhet,, nästan ingen värme vid felkoppling
 
Här är en bild på den rör biten från ett borttaget element.


20141204_194013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Räcker det att vi byter plats på kopplingarna?
Ta mig inte fel men bara byta och sen ändå ha samma problem känns onödigt.
Måste vi ner i grunden och kapa så man tvingar vattnet att gå igenom elementet heller finns det bättre lösningar?
 
Har du kvar det gamla handvredet så sätt tillbaka det för att få någon reglermöjlighet, byt sen ut alla trånga kopplingsdelar med banjo och termostaten vid radiatorn till helt vanliga vinkelkopplingar direkt in i elementet (tex samma kopplingstyp som vid vattenrördragning utan krusiduller). Och givetvis fixa skiftet fram/returledning samtidigt och kolla så inget är igensatt ner mot gamla ejektorröret.

Har du inte ventilen kvar så sätt något liknande denna så det finns något att justera på, gör inget i grunden det kan störa de andra orörda delarna i slingan.

2863_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.