Fråga1: gick den gamla radiatorn att stänga av medan de andra i samma våningsplan var varma fortfarande?
Fråga 2: Är de andra radiatorerna i samma våningplan varma medan den nya är kall? Om så är fallet så verkar den nya radiatorn inte sitta i samma slonga som de andra radiatorerna.
 
Är det verkligen et ett-rörssystem? Ventilen på den gamla rad ser inte ut så.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Är det verkligen et ett-rörssystem? Ventilen på den gamla rad ser inte ut så.
:) Nej, är det där ett ett-rörssytem så har de börjat med osynliga rör.
Det är 2-rörssystem. När är huset byggt?
 
kulle
Du kan ju prova att ta bort termostaten och se om du får fram värme då.
 
Vrida på justerkransen? Gjord i mässing och sitter under termostaten.
 
Eller returventilen. Den man stänger för att kunna demontera radiatorn utan att tappa systemet på vatten.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Fråga1: gick den gamla radiatorn att stänga av medan de andra i samma våningsplan var varma fortfarande?
Fråga 2: Är de andra radiatorerna i samma våningplan varma medan den nya är kall? Om så är fallet så verkar den nya radiatorn inte sitta i samma slonga som de andra radiatorerna.
Det är ett enplans villa och helt ärligt så har jag inte rört någon av de gamla termostaterna då vi styr tempen på värmepumpen.

Alla andra element är riktigt varma. Bara detta ny som krånglar.

Jag har en rör bit hemma som jag kan fota ilväll (är på väg till jobb). Men det är ett tjockt rör och ur det sticker 2 rör ut som går till elementen. När vi installera värmepumpen hade de förra ägarna tagit bort ett element i hallen och bara kappat rören till det (dem levde med en luft/luft pump). Vi fick åtgärdat detta o biten har bara blivit liggande sen dess.
 
kulle skrev:
Du kan ju prova att ta bort termostaten och se om du får fram värme då.
Har provat och det är ingen skillnad tyvärr.
 
mfstyle skrev:
Vrida på justerkransen? Gjord i mässing och sitter under termostaten.
Nu blev det lite grekiska för mig.
Tar jag bort termostaten för att hitta den?
 
AndreasSc skrev:
Nu blev det lite grekiska för mig.
Tar jag bort termostaten för att hitta den?
Är något av rören under elementet varmt?
 
Är det ett Älvsbyhus?
 
Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
man brukar kunna ställa bypass för att kunna reglera på laddkopplingen
 
toto1 skrev:
Är något av rören under elementet varmt?
Röret märkt nr 1 är varmt hela vägen upp till elementet. Den silvriga kopplingen nere på elementet (1) är varm men inte elementet där den är inkopplad.
 
pekk@13 skrev:
Är det ett Älvsbyhus?
Det är ett LB hus från 72. Ledsen om jag glömt väsentlig info. Är ny på detta.
 
Det finns väl ettrörssystem som går i en slinga med strypta t-rör under golvet? men de fungerar ju inte så bra med låga framledningstemperaturer. Det troligaste är väl att tryckfallet över den nya termostatventilen är större än den gamla ventilen. Eftersom rumstemperaturen styrs av värmepumpen kan man ju ta bort den nya ventilen för att öka flödet över radiatorn
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.