Richard_F Richard_F skrev:
Hej och tack för svar

Detta ger mig lite hopp. Har beställt ett nytt sensorkort men har av olika anledningar ännu inte bytt det i klipparen. Ska se om helgen medger tid för byte och test.
👍🏻Jag passade även på att rengöra allt. Vill även tipsa om något av hjulen går trögt (dvs nästan inte går att vrida) så ta loss och gör rent i drivning, kugg som sitter mellan motorn och hjulet. Mitt ena hjul var trögt och när jag öppnade så hade fettet härdat
 
  • Gilla
Richard_F
  • Laddar…
Richard_F
Igår byttes sensorkortet men det hjälpte inte 😢

Motståndet i slingan mättes till 14 Ohm vilket jag tolkar som att slingan är hel.
Samma värde mättes upp tidigare i sommar.

Slingsignalen pendlar mellan 0-2%
A-signal fram går ibland upp till 12-15 men sedan snabbt ner till 0
A-signal bak är 0 hela tiden
F-signal är 0 hela tiden
Guide signal är 0 (när jag testade igår var inte guidekabeln isatt)

Känns som tre val just nu, antingen lämna in den till ett serviceställe, byta hela det stora kretskortet eller helt ge upp och köpa en ny klippare.
 
  • Ledsen
David___
  • Laddar…
Richard_F Richard_F skrev:
Igår byttes sensorkortet men det hjälpte inte 😢

Motståndet i slingan mättes till 14 Ohm vilket jag tolkar som att slingan är hel.
Samma värde mättes upp tidigare i sommar.

Slingsignalen pendlar mellan 0-2%
A-signal fram går ibland upp till 12-15 men sedan snabbt ner till 0
A-signal bak är 0 hela tiden
F-signal är 0 hela tiden
Guide signal är 0 (när jag testade igår var inte guidekabeln isatt)

Känns som tre val just nu, antingen lämna in den till ett serviceställe, byta hela det stora kretskortet eller helt ge upp och köpa en ny klippare.
Du är 110% säker på att kortet i laddaren är felfritt?
Blir det blåblink om du lossgör en beg.kabel?

Har du en batteridriven radio med mellanvåg så kan du snabbt höra slingsignalen som ett starkt knattrande ljud, radion inställd på mellanvåg ca 530-540 kHz och placerad någon cm över markytan/slingan.

Huvudkortet är relativt billigt, ca 2700 kr. R40/R70 är bra maskiner.
 
Richard_F
E etompau skrev:
Du är 110% säker på att kortet i laddaren är felfritt?
Blir det blåblink om du lossgör en beg.kabel?

Har du en batteridriven radio med mellanvåg så kan du snabbt höra slingsignalen som ett starkt knattrande ljud, radion inställd på mellanvåg ca 530-540 kHz och placerad någon cm över markytan/slingan.

Huvudkortet är relativt billigt, ca 2700 kr. R40/R70 är bra maskiner.
Det första som byttes var kortet i laddaren, jag kan givetvis inte garantera att det är 110% helt ändå men jag finner det osannolikt att det är trasigt.
Ja, det blir blått-blink vid frånkoppling av begränsningskabeln.

Ska kolla om jag har en sådan radio liggande. 👍

Huvudkortet är min sista utväg, skulle det inte fungera känns det ännu mer hopplöst. Kan en serviceverkstad diagnosticera att huvudkortet är trasigt eller är det trial-and-error för dem också?


Jag instämmer i att själva robotgräsklipparen är bra i grunden och att argumenten till att köpa en ny är få.
 
Richard_F Richard_F skrev:
Det första som byttes var kortet i laddaren, jag kan givetvis inte garantera att det är 110% helt ändå men jag finner det osannolikt att det är trasigt.
Ja, det blir blått-blink vid frånkoppling av begränsningskabeln.

Ska kolla om jag har en sådan radio liggande. 👍

Huvudkortet är min sista utväg, skulle det inte fungera känns det ännu mer hopplöst. Kan en serviceverkstad diagnosticera att huvudkortet är trasigt eller är det trial-and-error för dem också?


Jag instämmer i att själva robotgräsklipparen är bra i grunden och att argumenten till att köpa en ny är få.
Det finns ett diagnosprogram som verkstäderna har tillgång till. Kopplas mot klipparens USB-port.
Om det kan ta alla fel låter jag vara osagt. En vettig verkstad borde snabbt kunna testa med ett annat huvudkort och se vad som händer tycker jag.
 
Richard_F
Såg att ett nytt huvudkort måste programmeras/konfigureras av serviceverkstad för att fungera (enligt GPL-shop https://www.gplshop.se/sv/kretskort-main-board). Lutar starkt år att lämna in hela maskinen i befintligt skick och be dem felsöka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.