J JPlicious skrev:
Om den är OK till hundra procent kan jag inte svara på mer än att när den packades in för vintern fungerade den.

yes, då säger den något i stil med att inget förändrats.
Låter som du behöver ta grejorna till en verkstad för kontroll/rep.
Du har inte bytt batteri till ett icke originalbatteri?
 
E etompau skrev:
Låter som du behöver ta grejorna till en verkstad för kontroll/rep.
Du har inte bytt batteri till ett icke originalbatteri?
Det är väl vår tanke, jag gav denna gruppen en chans. Tackar så oerhört för svar/engagemang!
 
Hur gick det? Vad va trasigt?

JPlicious

:)
 
För mig fick jag problem efter jag bytade ut laddtornet. Den lös grönt men fick upp ingne slingsignal när jag försökte starta gräsklipparen. Efter långt om länge hittade jag i inställningar -> allmänt -> ny slingsignal
Efter tryckt på detta så funkade den. Gäller Gardena Sileno
 
Richard_F
E etompau skrev:
Låter som du behöver ta grejorna till en verkstad för kontroll/rep.
Du har inte bytt batteri till ett icke originalbatteri?
Har samma fel. ”Ingen slingsignal” och felsökt efter konstens alla regler, och allt verkar rätt. Har en Gardena R40li som legat i träda i 3 år.
Har bytt batteriet till ett icke original, kan det verkligen spela roll?

Lyckades ni andra lösa felet eller är det verkstadsbesök som gäller?
 
Richard_F Richard_F skrev:
Har samma fel. ”Ingen slingsignal” och felsökt efter konstens alla regler, och allt verkar rätt. Har en Gardena R40li som legat i träda i 3 år.
Har bytt batteriet till ett icke original, kan det verkligen spela roll?

Lyckades ni andra lösa felet eller är det verkstadsbesök som gäller?
För detta fel ska bör inte ett piratbatteri påverka, under förutsättning att klipparen laddar på korrekt sätt osv.

Vad säger menyn för slingsensorerna (lång tryck på 0)?
Utgår från att lysdioden på laddstationen lyser grönt och att höger/vänster beg.kabel sitter på rätt plats i laddaren.
 
Richard_F Richard_F skrev:
Har samma fel. ”Ingen slingsignal” och felsökt efter konstens alla regler, och allt verkar rätt. Har en Gardena R40li som legat i träda i 3 år.
Har bytt batteriet till ett icke original, kan det verkligen spela roll?

Lyckades ni andra lösa felet eller är det verkstadsbesök som gäller?
Har du provat inställningen jag skrev ovan? Hjälpte för mig
 
Richard_F
K krillehbg skrev:
Har du provat inställningen jag skrev ovan? Hjälpte för mig
Ja. Det hjälpte inte tyvärr.
 
Richard_F
E etompau skrev:
För detta fel ska bör inte ett piratbatteri påverka, under förutsättning att klipparen laddar på korrekt sätt osv.

Vad säger menyn för slingsensorerna (lång tryck på 0)?
Utgår från att lysdioden på laddstationen lyser grönt och att höger/vänster beg.kabel sitter på rätt plats i laddaren.
Slingsignalen pendlar mellan 0-2%.

Grönt lampa, 15 Ohm i resistans i slingan. Den är helt ny med förgreningen till guideslingan som enda koppling.

Nytt kretskort i laddstationen, då det var ett fel jag hade för fem-sex år sedan, bytte därför det igen men det hjälpte inte heller.

Har plockat isär hela klipparen men inga uppenbara fel.

Den laddar som förväntat och via expertläget så vet jag att motorerna kan köra både framåt och bakåt samt klippa.

Misstänker att antingen sensorkortet till slingan eller någon komponent på huvudkortet är trasig.

Har någon andra idéer så mottages de hjärtligt.
 
Richard_F Richard_F skrev:
Har någon andra idéer så mottages de hjärtligt.
Tycker mig se ett klart samband med krånglande klippare i grannskapet och de som inte har ett hus över laddstationen, sedan ska huset stå så att solen får en chans att värma/torka både laddare samt klippare.

Hade fuktstrul med mitt tangentbord men tog in klipparen inkl att jag körde min avfuktare i källarrummet och nu verkar det ok.
 
Richard_F
P paralun skrev:
Tycker mig se ett klart samband med krånglande klippare i grannskapet och de som inte har ett hus över laddstationen, sedan ska huset stå så att solen får en chans att värma/torka både laddare samt klippare.

Hade fuktstrul med mitt tangentbord men tog in klipparen inkl att jag körde min avfuktare i källarrummet och nu verkar det ok.
tack för svar.

Min klippare har stått inomhus tre år. Fick nytt batteri och helt ny guide-/begränsningskabel detta år. Allt var borttaget pga poolbygge.

Borde inte vara fukt även om jag tidigare (fem-sex år sedan) har haft lite mysko beteende som ”gått över” när vädret blivit torrare.
 
Richard_F Richard_F skrev:
tack för svar.

Min klippare har stått inomhus tre år. Fick nytt batteri och helt ny guide-/begränsningskabel detta år. Allt var borttaget pga poolbygge.

Borde inte vara fukt även om jag tidigare (fem-sex år sedan) har haft lite mysko beteende som ”gått över” när vädret blivit torrare.
Jo bara en fundering och fukt är nog en stor utmaning både för laddstationen och roboten.
 
  • Gilla
Richard_F
  • Laddar…
Richard_F Richard_F skrev:
tack för svar.

Min klippare har stått inomhus tre år. Fick nytt batteri och helt ny guide-/begränsningskabel detta år. Allt var borttaget pga poolbygge.

Borde inte vara fukt även om jag tidigare (fem-sex år sedan) har haft lite mysko beteende som ”gått över” när vädret blivit torrare.
Hej,

Efter några år är jag nu här igen med samma klippare. Jag försökte hjälpa min far (se längre upp i tråden med felet för 0-2%) då, han gav upp - köpte ny klippare och jag fick ärva den vidare. Efter husbygge skulle vi nu prova dra igång den igen. Jag får samma problematik, igen. Lägger jag en kabel á 30m i en cirkel runt ovanpå gräset så får jag 100% i slingsignal - kopplar jag in min egna som går runt hela tomten så vill det sig inte.
Vi har varit bortresta i helgen och haft den på service under tiden, man hittar inget fel och den kan köras på slingorna återförsäljaren har på gräsmattan utanför som demo.
Kan det ha att göra med m2, att det blir för mycket? Samtidigt så är begränsningen inom kabellängd ok enligt spec.....
 
Richard_F Richard_F skrev:
Slingsignalen pendlar mellan 0-2%.

Grönt lampa, 15 Ohm i resistans i slingan. Den är helt ny med förgreningen till guideslingan som enda koppling.

Nytt kretskort i laddstationen, då det var ett fel jag hade för fem-sex år sedan, bytte därför det igen men det hjälpte inte heller.

Har plockat isär hela klipparen men inga uppenbara fel.

Den laddar som förväntat och via expertläget så vet jag att motorerna kan köra både framåt och bakåt samt klippa.

Misstänker att antingen sensorkortet till slingan eller någon komponent på huvudkortet är trasig.

Har någon andra idéer så mottages de hjärtligt.
Hej. Saken kanske är löst men gör inlägg ändå då andra kanske har samma problem.
Min Gardena R50li hade samma problem som du. Alla tester av slinga var bra och grönt ljus i stationen men klipparen stannade efter ett par meter och gav felkod ingen slingsignal. Jag beställde ett nytt sensorkort och efter byte kör klipparen igen.
 
Richard_F
David___ David___ skrev:
Hej. Saken kanske är löst men gör inlägg ändå då andra kanske har samma problem.
Min Gardena R50li hade samma problem som du. Alla tester av slinga var bra och grönt ljus i stationen men klipparen stannade efter ett par meter och gav felkod ingen slingsignal. Jag beställde ett nytt sensorkort och efter byte kör klipparen igen.
Hej och tack för svar

Detta ger mig lite hopp. Har beställt ett nytt sensorkort men har av olika anledningar ännu inte bytt det i klipparen. Ska se om helgen medger tid för byte och test.
 
  • Gilla
David___
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.