CalleAnka:
Är det korkat att endast räkna på hur det blir med + 4% räntehöjning? Det är ju ändå ganska mycket. Visst kan räntan gå upp till 10%, men det tar lång tid! Tänk på att när räntan chockhöjdes i början/mitten av 90-talet så var räntan väldigt hög redan innan, 7-8% har min mamma berättat (som i allra högsta grad var påverkad av situationen då)!

Skulle vi bygga nu och räntan gick upp till 10% skulle vi klara oss, men nog vara tvungna att sälja bilen och åka kommunalt istället - ingen större katastrof egentligen, men lite omständigare när man ska storhandla och så och så får man gå upp lite tidigare på morgnarna.
 
Jag har inte sagt att du INTE klarar dig....det gör du säkert....men visst är det trist att behöva sälja bilen bara för att kunna bo kvar i huset om räntan ligger på 7%? Jag tror det finns risk för en snabb ränteinflation när det väl sticker....

Är du safe med 7-8% så är det nog lugnt.... :)

Mitt inlägg var generaliserande angående hur lättvindigt det byggs idag.... :-/
 
Vi skulle behöva sälja bilen vid 10%, inte vi 7 8)

Det är sant att folk nog överbelånar sig själva i dagsläget och det är rätt av bankerna att vara mer restriktiva i sin utlåningspolicy.

Men det jag syftade på var att jag inte är helt säker på om det är rimlgit att man ska behöva ta höjd för en räntehöjning på 7%. Som jag påpekade, vid senaste 'chockhöjningen' så gick räntan upp med en 5-6% och jag har ändå svårt att tro att vi skulle hamna i ett läge liknande den i början på 90-talet även om det här vi ser nu är en fastighetsbubbla som snart spricker! Ekonomin i samhället ser ut och fungerar helt annorlunda nu jämfört med då! Men vara säker kan man väl aldrig ::)
 
Angående en pågående fastighetsbubbla och en "chockhöjning" av räntan:
Med all säkerhet är det INTE en fastighetsbubbla som skapas just nu. När chockhöjninen av räntan kom på 90-talet hade ekonomin precis reformerats. Dessutom var vi inte då med i EU, som inte "tillåter" att det blir en skenande fastighetsmarknad. Det finns vääldigt många fler regleringar och regler att ta hänsyn till nu, både för oss husbyggare, men framför allt för bankerna. Tänk oxå på att under några års tid har vi haft ett flertal katastrofer, som inte har påverkat ekonomin i nämnvärd riktning. Först hade vi "terrorattackerna den 11 september" som följdes av flera attacker runt om i världen, vi har haft krig i Irak under en längre tid plus att vi har haft Tsunamin som i allra högsta grad påverkade många länder. Allt detta har vi gått igenom utan större problem...

Nu säger inte jag att jag är någon som vet allt, men om man har studerat debatten om en uppblossande fastighetsbubbla ett tag förstår man vart åt det pekar...
 
Vi får väl se....det döljs bra...snart kommer saker upp till ytan! Kolla LO-snubben som redovisade sysselsättningsstatistik ur LO-perspektiv i veckan. Han "avgick", rapporten drogs tillbaka och vips var regeringens version den enda sanna....

Jag kommer inte förvånas när bistra sanningar framträder om ett par år, oavsett om det gäller fastighetspriser eller sysselsättningsgrad....

Vad EU tillåter eller ej ger jag inte mycket för....Tyskland och Frankrike är goda exempel på några som inte följer regler...åtminstone vad gäller budgetunderskott mm.

PS....rapporten kom fram till en att sysselsättningen är vida lägre än det som regeringen vill göra gällande..S
 
Fastighetsbubblan finns i så fall i storstadsområdena.
3 miljoner för en villa är ju inte rimligt om man sätter det i perspektiv till resten av landet och man hamnar automatiskt i underläge om räntorna går upp/värdet går ner.
Villapriserna i Stockholmsområdet (samt gbg) är ju upptrissade p.g.a. av att man får sjukt mycket pengar för en bostadsrätt. Väldigt många har rätt som det är blivit 5-600000 rikare bara på att äga en lägenhet...

Känner mig tryggare då jag bor en bit utanför, pendlar in till jobbet och kan därför köpa hus till rimligare pengar..

 
Frånsett ev. förändring (i negativ riktning) av ränteläget som naturligtvis, om det inträffar, kommer att påverka situationen till viss del, så känns det som att så länge man inte kan skönja någon ljusning på "bostadsbristhimlen" i ffa. Stockholm så är väl situationen någorlunda lugn ;D

Men skulle man komma till skott och låta någon eller flera av de "bygga bostäder till lägre pris" koncept som figurerat i pressen sätta spaden i jorden och det dessutom på upplåten mark som är hyfsat attraktiv (läs hyfsat centralt) så vete katten vad som händer på sikt :-/ , skulle sedan en märkbart minskad bostadsbrist råka sammanfalla med ett stigande ränteläge så kommer ju troligen attraktiva innerstadsvåningar och vissa väl valda villaområden att klara sig med bara en "lätt skadskjutning" som följd, men hur det går för de människor som köpt väldigt dyrt på övriga områden, jaa.... det vete katten :-/

Ursäkta den kanske "domedagsaktiga" inställningen, men även jag anser situationen i ffa. Stockholm som smått absurd.

Undrar förresten, om det är pga. rådande situation i tex. Sthlm (och de följder det skulle föra med sig om man rättade till den), som de styrande i samma stad (oavsett partifärg) bara pratar om den eländiga bostadssituationen, men verkar oförmögna att, på ett kraftfullt sätt, ens försöka åtgärda den ;).

MVH//Christina.
 
En skrattretande (?) erfarenhet:
Vi är et norskt par - ursäkta min självlärda svenska -innflyttade til Sverige sept 2003 och planerar stanna her - dvs i en liten stad där husprisarna ligger under 1 mille- 7-10 år. Vi har (efter att jag har läst en annan tråd her) höga innkomster med god marginal trots billån och två studielån (i Norge). Det finns inga lägenheter att hyra, enbart at köpa med jättehög månadskostnad, och det finns inga hus at köpa utom totalrenoveringsobjekt vilket vi inte är intresserade av då vi renoverade ett h-e av en lägenhet i Norge innan flytten. Vill bygga!

Kontaktar därför den lokala FSB som vi blev kunder i när vi flyttade hit. (Inga fördelar med Nordea mellan Norge och Sverige för privatkunder... :() Det hör med till historien att inget nybygt finns i denna stad sedan ca 1980, dvs ingen känd marknad för nya hus.

Av den orsak att man inte kan hämta säkerhet i fast egedom/borgesman i Norge var inte damen på banken inte särskild positiv. Vi har möjlighet till att spara 100.000 över ett år i handpenning, behöver hus nu, då vi om ett år mäste flytta från hyreslägenheten. Damen hade inte lånat ut pängar til nybygge förut, och arbetat i banken i 10 år (!!!!). Vi kunde få låna 1 mille. Hallo? En friggebod?

Vi vet ju att vi inte kan bygge hur dyrt som helst i denna stad mtp marknaden, helt OK at FSB är försiktiga, men vadå 1 mille? (Dom borde väl satsa på akademiker som vill stanna??) Genom Myresjöhus' avtal m Nordea blev det bättre, tur för oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.